Keravalle/Nikkilään tarvitaan sekä K että N, koska vain osa junista jatkaisi Nikkilään tai toisena selvitettynä vaihtoehtona N-junat kulkisivat vain Nikkilän ja Keravan välillä eli yhteys olisi vaihdollinen.
Ei muillakaan linjoilla (kuten U, M, R, Z) ole erillisiä tunnuksia, vaikka osa vuoroista ajaa vain osan reitistä. N on ihana tähänkin asti ollut Keravalle päättyvä linja, jatkossa vain osa vuoroista päättyisi Keravalle.
Pääradan uudet lisäraiteet valmistuvat ennen Nikkilän rataa, joten erillisiä Keravalle päättyviä vuoroja tuskin edes jäisi. Pitäähän Järvenpään uusille kaupunkiraiteille myös ajaa junia, kysyntää olisi juurikin 4 junalle tunnissa (2 junaa ajaisi Nikkilään, yhteinen vuoroväli 10 min). Kaupunkiradalla olisi siis jatkossa Hiekkaharjun yläpuolella Nikkilän N- sekä Järvenpään J-junat.
Tähän vielä lisäyksenä, että ei ole tarkoituksenmukaista (tai välttämättä edes mahdollista) ajaa 2- ja 3-yksikköisiä junia Nikkilään. K-junan takaosa pitäisi siis joka tapauksessa irrottaa Keravalla ennen matkan jatkumista.
En usko, että on kannattavaa pätkiä junia noin lyhyen välin takia. Varsinkin, kun henkilökuntakuluihin se ei paljoa nykyään vaikuta. Siihen menee aikaakin, jolloin pahimmillaan tarvittaisiin lisäjuna kalustokiertoon. Kaksi yhden yksikön pendelijunaa Kerava-Nikkilä-välillä olisi yksi vaihtoehto (20 min ajoaika + 10 min kääntöaika), mutta ymmärtääkseni ollaan puuhailtu ihan suoraa junaa Helsinkiin.
S:ää halutaan kai välttää lähijunissa, koska se on myös Pendolinon tunnus.
Hah hah. Kuinkakohan monelle ihmiselle todistettavasti meni Sm2 ja Sm3 sekaisin keskenään silloin, kun Kirkkonummelle pääsi S-junalla ja Pendolinolla? Eli istui Pendoon, kun tarkoitus oli mennä lähijunaan - tai istui Sm2:seen, kun piti päästä nopeasti Turkuun?
Nythän ongelma on vielä olemattomampi, kun VR ei viitsi pysäyttää kaukojunia Kirkkonummella muutenkaan - Siuntiosta puhumattakaan.