Etuovesta poistuminen

Kun itse olen tuolla kaupungilla ratin takana, päästän ilmanmuuta etuovesta, ei tarvitse kuin kysyä. Poikkeuksena tilanne, jossa henkilöllä ei ole näkyvää syytä, ja minulla alla Irisbus Iveco Crossway. Jaa miksi? No, siksi, että on hyvin tavallista, että kaikkia ovia käytettäessä samanaikaisesti putoavat paineet liian alas ja pahimmassa tapauksessa sitten kiljutetaan vähän paineita lisää, jotta ovet saadaan takaisin kiinni ja matka jatkumaan. Johonkin yksilöön on tehty prototyyppimäisesti lisäpaineilmapiiri vain ovia varten, ja näistä ongelma onkin poistunut, mutta turhan moni Iveco edelleenkin kaikkia ovia käytettäessä lyö ovet paineettomiksi.

Mielestäni tämä on ihan riittävän hyvä syy "kyykyttää ja loukata matkustajan oikeuksia" pyytämällä häntä uhraamaan muutaman askelen keskioven suuntaan, varsinkin jos etuovia ei olisi muuten tarvis avata. Jos nekin on jo avattu sisääntulijoiden takia, niin silloin ongelma on vain minulla tietysti. Matkustajathan tyypillisesti ajattelevat, että " toi idioottikuski ei vaan osaa", se on nähty ja kuultu moneen kertaan...
 
Mutta Ivecotilanteessakin osaat varmaan kertoa matkustajalle ystävällisesti syyn ja megakantamusmatkustaja pääsee silti? Se on jo kovasti eri asia kuin tahalteen kyykyttäminen.
 
Mutta Ivecotilanteessakin osaat varmaan kertoa matkustajalle ystävällisesti syyn ja megakantamusmatkustaja pääsee silti? Se on jo kovasti eri asia kuin tahalteen kyykyttäminen.

Tottakai, mutta noin yleisesti ottaen matkustajat eivät kuljettajaa kuuntele, sillä heillä on jo asiasta oma mielipide... Kovin monella matkustajalla tuntuu olevan nykyisin sellainen asenne, että minä tässä ja nyt - millään muulla ei ole väliä, ja jos jokin ei meinaa natsata kuten sitä itse haluaisi, niin se on sitten elämän ja kuoleman kysymys :)
 
Meinaatko että kuljettajia on käsketty kyykyttää mutta vastaavat palautteeseen noin? Tuskin.

HelBiltä tulee aina samantyylinen vastaus.. "Pahoittelemme kuljettajan plaa plaa käytöstä plaaplaa. Tämä on yhtiömme sääntöjen vastaista plaa plaa esimies käy asian johdosta keskustelun ko. kuljettajan kanssa" jne. Negatiivisissä palautteissa tulee sama vastaus aina, välillä jotain "extraa" lisättynä.
 
HelBiltä tulee aina samantyylinen vastaus.. "Pahoittelemme kuljettajan plaa plaa käytöstä plaaplaa. Tämä on yhtiömme sääntöjen vastaista plaa plaa esimies käy asian johdosta keskustelun ko. kuljettajan kanssa" jne. Negatiivisissä palautteissa tulee sama vastaus aina, välillä jotain "extraa" lisättynä.
Mitä mielestäsi negatiivisiin palautteisiin pitäisi/voisi muuten vastata?
 
HelBiltä tulee aina samantyylinen vastaus.. "Pahoittelemme kuljettajan plaa plaa käytöstä plaaplaa. Tämä on yhtiömme sääntöjen vastaista plaa plaa esimies käy asian johdosta keskustelun ko. kuljettajan kanssa" jne. Negatiivisissä palautteissa tulee sama vastaus aina, välillä jotain "extraa" lisättynä.

Minkälainen vastaus sieltä sitten pitäisi tulla? "Kuljettajan toiminta oli esimerkillistä asiakkaan kyykyttämistä ja yhtiömme sääntöjen ja ohjeiden mukaista. Kuljettajamme tulevat vastaisuudessakin toimimaan samalla tavalla"? Voisin kuvitella että Helbin kokoiseen firmaan tulee vuodessa satamäärin (ellei tuhat) palautteita ja ei niitä ehditä sen syvällisemmin penkomaan. Palaute menee kuljettajalle joka mahdollisesti kertoo oman version tapahtumista ja sen jälkeen kerrotaan asia asiakkaalle. that's it. Tietysti jos kuljettaja on sitä mieltä että mitään tälläistä ei edes ole tapahtunut aletaan kyselemään tarkemmin tapahtumien kulusta. Mm. Paunulla eräs kuljettaja sai asiakaspalautteen jonka mukaan tämä ei edes ollut käynyt Riihimäen Matkakeskuksella. Selvisi että palautteen oli lähettänyt autosta myöhästynyt asiakas....
 
HelBiltä tulee aina samantyylinen vastaus.. "Pahoittelemme kuljettajan plaa plaa käytöstä plaaplaa. Tämä on yhtiömme sääntöjen vastaista plaa plaa esimies käy asian johdosta keskustelun ko. kuljettajan kanssa" jne. Negatiivisissä palautteissa tulee sama vastaus aina, välillä jotain "extraa" lisättynä.

Nuo olivat referointeja. Itse vastaus oli melko pitkä ja aika selvästi siihen oli paneuduttu. Olen minä niitä vakiovastauksiakin saanut joskus.
 
Vain takaovesta ulos

Kuvittelin jo, että tuo otsikon mukainen komento olisi esihistoriaa 1970-luvulta, jolloin ei ollut vielä metroa. Silloin Itä-Helsingin bussiliikennettä hoiteli Liikenne Oy punaisilla busseillaan.

Jokaisen bussin seinässä kuskin selän takana oli elefantinkokoisilla kirjaimilla teksti "Vain Takaovesta Ulos". Jotkut kuljettajat päästivät matkustajat ulos myös etuovesta, mutta muutama naama jäi mieleeni, joka ei päästänyt minkäänlisissa olosuhteissa. Olipa matkustajalla jalka paketissa tai iso ostoskassi kyydissä, kuljettaja vain viittasi kädellään selkänsä takana olevaan kylttiin: etkö osaa lukea.

Kysäisin yhdeltä Vuosaaressa asuneelta suharilta, mikä tämä tämmöinen matkustajien simputus on olevinaan. Ettekö te bussikuskit ole matkustajia varten eikä päinvastoin. Kerroin myös hänelle, että mieleni tekisi tehdä Liikenne Oy:lle valitus pahimmista simputtajista (heidän nimensä olivat tiedossani).

Tuo tuttu kuski sanoi, että ei kannata yrittää jos ei halua, että sen jälkeen koko Itä-Helsingin liikenne seisoo. "Jos nimittäin matkustaja rupeaa v--uilemaan méistä ajomestarille, niin meillä on takana sen verran vahva ammattijärjestö, että joku meidän Wälläri pystyy pysäyttämään koko bussiliikenteen.

Tämä tuli mieleeni pari päivää sitten, kun matkustin 94A:lla Kontulan metroasemalta Kotikonnuntielle (lauantai 2.2. lähtö klo 16.22, bussin numero 885). Leikkikujan pysäkiltä yksi nuori typykkä yritti ulos etuovesta, mutta kuljettaja komensi hänet takaovelle.

ONKO TÄLLAINEN ENÄÄ NYKYAIKAA HSL:N LIIKENNEVÄLINEISSÄ?
 
Vs: Vain takaovesta ulos

Riippuu kai vähän kuljettajasta: olen pari kertaa ihan viime vuosinakin kuullut kuskilta tuon kiellon, vaikka ruuhkabussi oli aivan lippaan asti täynnä, ja istuin etupenkissä.
 
Vs: Vain takaovesta ulos

HSL:n palvelu- ja myyntiohjeessa sanotaan, että jos matkustaja pyrkii ulos etuovesta, poistuminen sallitaan.
 
Vs: Vain takaovesta ulos

HSL:n palvelu- ja myyntiohjeessa sanotaan, että jos matkustaja pyrkii ulos etuovesta, poistuminen sallitaan.

Jep, niinhän siellä sanotaan toki, mutta jonkinlainen järjenkäyttö on kaiketi sallittua kuitenkin. Esimerkiksi pysäkillä, jolla on sata ihmistä pyrkimässä sisään, autossa vain yksilehtinen etuovi, ei ole mielestäni mitenkään kohtuutonta pyytää käyttämään takaovea. Toki, useimmiten matkustajan vastaus on jotakin tyyliin "V*ttuaks mulle auot päätäs" taikka "minä oon maksanu".
 
Vs: Vain takaovesta ulos

Ainakin itselläni on kokemus vuodelta 2010 PL:n linjan 12 Tapiolan päättäriltä, että kun koitin mennä edestä ulos, niin kuski huusi "MENE SIELTÄ TAKAOVESTA ULOS!!!". Samaa hän huusi niille, jotka yrittivät luonnollisesti mennä keskiovesta ulos.
 
Vs: Vain takaovesta ulos

Jep, niinhän siellä sanotaan toki, mutta jonkinlainen järjenkäyttö on kaiketi sallittua kuitenkin. Esimerkiksi pysäkillä, jolla on sata ihmistä pyrkimässä sisään, autossa vain yksilehtinen etuovi, ei ole mielestäni mitenkään kohtuutonta pyytää käyttämään takaovea.

Totta kai järjenkäyttö on sallittua, ja ihan toivottavaakin, kuvailemassasi tilanteessa. Mutta Pekkaeeron esimerkissä, joka oli eiliseltä, en usko kauheaa ruuhkaa bussissa olleen. Näin ollen en myöskään näe mitään estettä sille, miksei kyseistä matkustajaa olisi voitu etuovesta ulos päästää.
 
Vs: Vain takaovesta ulos

Totta kai järjenkäyttö on sallittua, ja ihan toivottavaakin, kuvailemassasi tilanteessa. Mutta Pekkaeeron esimerkissä, joka oli eiliseltä, en usko kauheaa ruuhkaa bussissa olleen.

No nyt kun kerran viilataan, topicin ensimmäisessä viestissä kysyttiin "Onko tämä enää nykyaikaa HSL:n liikennevälineissä?" Tuohon kysymykseen vastasin viittaamatta ko. tapahtuman kellonaikaan, senhetkiseen matkustajamäärään, kuten varmastikin ymmärsit, mutta halusit hieman "päteä".

Ammattikuljettajalla pitäisi olla hieman pelisilmää ja tilannetajua, harmillisesti sitä ei monellakaan tämän työn tekijällä tunnu olevan.
 
Takaisin
Ylös