Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Hakaniemi on oikeasti kaukana keskustasta. Liikennelaskennoissa ”keskusta” on osa Helsingin niemeä, jonka raja koilliseen on Hakaniemen silta. Kaivokadulle voi kävellä Hakaniemesta halutessaan rauhallisesti Kaisaniemen puiston kautta. Mutta eivät keskustaan matkalla olevat tee sitäkään. Hakaniemen sillan ylittää noin 3000 bussimatkustajaa aamun kolmen ruuhkatunnin aikana. Hakaniemeen päättyvillä bussilinjoilla panet heidät kaikki pakkovaihtoon. Onko sinulla jotain tilastoja, joiden mukaan suurin osa Hämeentien suunnan matkustajista päättää matkansa Hakaniemeen?Hakaniemeen asti pääsy on aivan eri asia kuin Käpylään tai Viikkiin. Pääset Hämeenkadun ja sen varren lukemattomiin kohteisiin ja Hakaniemen torille tietysti. Pääset metroon ja pääset kävelemään loppumatkan keskikaupungin kävelykaduille, jotka voisivat vallan hyvin alkaa jo Hakaniemestä.
Ei Hämeentielle tarvita toista raitiotierataa. Raitiovaunut ovat nykyään hitaita, koska ne seisovat liikennevaloissa yhtä usein kuin pysäkeillä, joskus useamminkin. Hämeentien raitiotierata voi välittää Artic-vaunujen kaksinajossa hyvin 12.000 matkustajaa tunnissa nykyisillä pysäkeillä neljässä minuutissa Kurvista Hakaniemeen. Kun Hämeentiellä ei ole tunnissa 130 bussin ja henkilöautojen läpiajoa, aikataulu pitää aina. Nyt siis ratikoissa, busseissa ja autoissa on yhteensä noin 3500 matkustajaa huipputunnissa.
Se, mitä ehdotin alkuvaiheen ratkaisuksi Hämeentien rauhoittamiseksi ja bussiliikenteen turhien kustannusten karsimiseksi tarkoittaa sitä, että matkustajat, jotka nyt vaihtavat pois busseistaan Rautatientorilla, vaihtavat ratikkaan tai junaan Käpylässä ja ratikkaan Koskelassa. Ratikoilla pääsee pidemmälle kuin Rautatientorille, joten ylimääräinen vaihto tulee vain niille, jotka jäävät joka tapauksessa pois Rautatientorilla tai sitä ennen. Näitä on enemmän kuin nyt vaihtamaan joutuvia. Mutta heidän voittonsa on nopeampi matka ratikassa kuin busseissa, joita on liikaa.
Jatkossa nopeita raitioteitä jatketaan pidemmälle. Tällöin vaihtajien määrä vähenee ja kaikkien matka nopeutuu. Pitkiä matkoja moottoritietä nyt ajavien bussien nopeuden kanssa ei kilpaile kuitenkaan mikään muu kuin juna. Nyt moottoritietä ajavat bussit palvelevatkin pääasiassa Helsingin kaukaisimpia tai ulkopuolisia lähiöitä. Näiden linjojen rooli luultavasti tulee kuitenkin muuttumaan sen vuoksi, että joukkoliikenneverkko tarjoaa tulevaisuudessa myös laadukkaita poikittaisyhteyksiä. Joukkoliikenteen käyttäjän ei ole tulevaisuudessa tarpeen matkustaa kiertämään Helsingin keskustan kautta.
Mutta joka tapauksessa, koko ketjun lähtökohta oli rauhoittaa Hämeentie asunto- ja liikekatuna. Tarkoitukseni oli esittää ratkaisu Hämeentien rauhoittamiseen siten, että Hämeentiellä on vain raitiotie ja tonttiliikenne. Hämeentiellä tarvitaan vain muulta liikenteeltä eristetty raitiotierata ja 2 autokaistaa. Läpiajo ohjataan Sörnäisten rantatielle, kuten on tehty jo nyt. Opasteiden noudattaminen vain on nyt vapaaehtoista, ja bussit ajavat tietenkin Hämeentietä, kun se kerran on niiden reittikatu vielä.
Antero