- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Karkeasti voisin sanoa, että meillä ei juuri ole joukkoliikenteen opetusta saati tutkimusta. Korkeakouluissa tehdään silloin tällöin diplomitöitä joukkoliikenteen alalta, korkeamman tason tutkimus on todella harvinaista. Joukkoliikenteen professuuria ei ole.
Joukkoliikenne on niin monipuolinen ilmiö, että pelkällä alan DI-koulutuksella ei pitkälle päästäisi. Varsinkaan jos tarkoituksena on imitoida menestysreseptejä muualta. Laajempi sosiologinen ja markkinoinnillinen näkemys olisi tarpeen, ei pelkkä tekniikan tuntemus.
Meillä vaan tuntuu olevan niin teknokraattinen kulttuuri tässä suomalaisessa yhteiskunnassa, että vaikka kauppatieteellisistä koulutusyksiköistä valmistuu markkinoinnin asiantuntijoita jatkuvalla syötöllä, niin ei varmaan ko. ihmisille itselleenkään ole tullut mieleen, että töitä löytyisi myös joukkoliikenteen parista. Ja joukkoliikenneihmiset eivät, kuten jo aiemmin todettiin, ole yleensä olleet hirveän avoimia markkinointia kohtaan edes periaatteessa.
Tämän valitusvirren saa vapaasti laittaa sen piikkiin, että meikäläinen sattuu itsekin olemaan markkinointi-ihmisiä, tosin en varsinaisesti mainonnan asiantuntija vaan opiskelin aikoinaan kansainvälistä markkinointia eli lähinnä business-to-business -juttuja. :smile: