Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Ikäviä paikkoja busseille:
-väli Rautatientori-Sörnäinen: paljon joutuu lainailemaan viereisiä kaistoja ja kaistat ovat kapeita
-Itäväylän keskustan pää aamuruuhkassa Pasilan suuntaan: autojonot pitkät Junatielle, harrastettava kiilaamista
-Reijolankadulta Tukholmankadulle mentäessä aamuruuhkassa vastaava juttu, pitkät jonot kääntyviä autoja
-liian pienet liikenneympyrät etenkin telibussilla
-vilkkaat risteykset ilman valoja ja vasemmalle kääntymiset ruuhka-aikaan
-liian tiukat kaistamitoitukset, ongelmia ruuhka-aikaan henkilöautojen tunkiessa joka paikkaan: esimerkiksi Hakamäentie-Vihdintie -risteys
-Kampin kaikille tuttu sumppu Kampintorilla
-Topeliuksenkadun ja Haartmaninkadun risteys keskustaan päin: hitaat valot etenkin Topeliuksenkadulta tuleville, kun Haartmaninkadulta tuleville linjoille 14 ja 18 annetaan etuudet
-liian lähellä risteystä olevat pysäkit, joissa pysäkki oikealla vähän ennen risteystä ja risteyksestä kääntyminen vasemmalle, lähinnä ruuhka-aikaan ongelma
-yhteiset bussien ja ratikoiden pysäkit, joissa turhan kapeata kahden bussin kohdata
-Rautatientori ja Elielinaukio: liikaa busseja, liian vähän odotustilaa lähtölaituriin ajamista odottaville busseille ja esim. wc-tauon pitäville kuljettajille

Ahtaita paikkoja löytyy esim. Töölöstä Runeberginkadulta käännyttäessä Topeliuksenkadulle (Töölöntori). Liikenneympyrästä lähtee kaksi kaistaa Topeliuksenkadulle (oikean puoleinen bussikaista joka jatkuu pysäkille), mutta käännös Topeliuksenkadulle on niin tiukka ettei siitä mahdu bussi ja henkilöauto rinnakkain, vaan käytännössä työnnetään bussin keula kahden henkilöauton väliin , joka toki aiheuttaa punaista henkilöauton kuljettajassa koska tämä luulee bussinkuljettajan kiilaavan hänet. Todellisuudessa bussi ajaa heti risteyksen jälkeiselle pysäkille omalla kaistallaan..

Tässähän on yleistä, että bussinkuljettajat ajavat suoraan sillä henkilöautojen kaistalla ja kun bussikaistalla ei kulje busseja, niin tila rittää hyvin. Tässä on vain se, että kun joku kerta sattuu se bussinkuljettaja tai joku henkilöautoilija sille bussikaistalle, niin voi rytistä, jos ei ole tarkkavainen.

Positiivisista asiosita tule mieleeni, että Kampin joukkoliikennekaistan käyttöä oli vahtimassa yksi päivä jopa poliisi Tennispalatsin nurkilla! Kaistalle ajaneet pahaa-aavistamattomat autoilijat pysäytettiin kaistan lopussa ja otettiin tien sivuun. Tällaista lisää!
 
Viimeksi muokattu:
Viestiketjussa jo aiemmin käsiteltyyn Munkkiniemen aukion ongelmaan haluaisin lisätä sen verran, että ongelma ei yksinomaan ole vasemmalle kääntyminen Paciuksenkadulta tultaessa, vaan ehkä sitäkin suurempi ongelma on ruuhka-aikoina Ramsaynrannassa. Silloin kun ratikoilla on liikennevaloetuuden vuoksi tuo hervoton etuoikeus Munkan aukiolla, seisoo liikenne myös Kuusisaaren suunnasta. Siitä suunnasta ongelma on sikäli pahempi, että ajokaistoja on vain yksi ja linja-autojenkin (19x ja 50x) on seistävä samassa jonossa, pääsemättä esteettömästi ajamaan liikennevalottoman risteyksensä kautta Paciuksenkadulle. Pahimmillaan jono ulottuu aina Kalastajatorpalle, joten siitä voi helposti päätellä kuinka paljon tuo helposti kuluttaa aikaa. Pahimmillaan olen tuon sumpun aiheuttamana kirjannut tuosta ja muustakin jumituksesta 20 min ylityötä (sarjassa oli jo muutenkin runsaasti aikaa lopussa). Mitä olen seurannut henkilöautojen valoja Ramsaynrannan suunnasta Munkan aukiolla, niin autoja mahtuu kerralla varsin nihkäesti, eli ruuhka ei koskaan kerralla pääse purkaantumaan.

Sinänsä tuon vasemmalle Paciuksenkadulta kääntymisen aiheuttaman jumituksen pystyy ainakin käytännössä välttämään ajamalla suoraan ja tekemällä uukkarin Munkkiniemen puistotien alkupäässä (mitään varsinaista kieltoa siinä ei ole, ainakaan mitä olisin huomannut merkein, sulkuviivoin tai fyysisin estein ilmoitettavan). En ole itse tätä käytännössä kokeillut, mutta pahimmassa ruuhkassa pystyy välttämään yhdet punaisissa odottelut.

Kaiken kaikkiaan Munkan aukiolla helpoiten pääsee suunnassa Huopalahdentie-Paciuksenkatu ja vice versa, koska kaistoja on kaksi ja valot toimivat hyvin. Sen sijaan olisi todellakin toivottavaa, että joukkoliikenteelle tehtäisiin Ramsaynrantaan kaiteella suojattu kaista keskustaan päin ja Paciuksenkadulle jaettu bussi- ja ratikkakaista (ei takseja), alkaen noin 50 m ennen valoja.

Ikäviä paikkoja busseille:
-Rautatientori ja Elielinaukio: liikaa busseja, liian vähän odotustilaa lähtölaituriin ajamista odottaville busseille ja esim. wc-tauon pitäville kuljettajille

Olen tässä asiassa osittain eriävää mielipidettä, sillä Elielinaukion osalta ongelma on ensisijaisesti krooninen, johtuen jatkuvasta enemmän tai vähemmän räikeästä tulopysäkkien väärinkäytöstä odotusparkkina ja tiluripysäkkinä. Sinänsä ongelma on pohjimmiltaan kiinni EA:n (ts. Elielinaukio) huonossa suunnittelussa, mutta käytännössä asiaa helpottaisi jo tuntuvasti se, että busseja ei purkupysähtymistä lukuunottamatta jätetä väärään paikkaan, vaan ajetaan laituriin tai varsinaiselle bussiparkkipaikalle. Tätä sujuvoittaisi myös se, että tekisi koko radan ja Töölönlahdenkadun välisestä alueesta kaikkien ammattiajossa olevien bussien parkkipaikan ja jättäisi tilausajokäyttöön sen reunan, jossa nytkin on tarkoitus pitää tiluribusseja korkeintaan 30 min. Käytännössä jo nyt busseja pysäköidään varsin sikinsokin em. alueella, joten erottelu ei ole niinkään tarpeellinen.

Jos EA:n voisi rakentaa uudestaan, tulisi ehdottomasti laiturialue jakaa kolmeen osaan: saapuvat, 10 min aikarajoitettu pikaparkki (lähistölle pari vessaa) ja lähtevät. Erikseen olisi sitten se varsinainen nykyinen pitkäaikaisempi parkkipaikka. Tämä on toki todennäköisesti vain utopiaa.
 
Ikäviä paikkoja busseille:
-väli Rautatientori-Sörnäinen: paljon joutuu lainailemaan viereisiä kaistoja ja kaistat ovat kapeita

Paljon? Torilta lähtiessä joutuu kolme kertaa naapurikaistaa lainaamaan. Näistä kaksi (ns. Pukevan mutka Kaisaniemenkadulla sekä Helsinginkadun risteyksen mutka Hämeentiellä) ovat verrattain pieniä, jotka eivät käytännössä vaikuta kummankaan kaistan liikenteen sujuvuuteen. Ainut merkittävä kaistan lainaus on Hämeentien alussa Hakaniemen hallin kulmalla, jossa joutuu noin puolet viereisestä kaistasta ottamaan hetkeksi haltuun, jossei halua takapyörien käyvän kanttarin päällä.

Keskustaan tullessa ei kyseisellä välillä tarvitse lainata viereistä kaistaa missään.

Rautatientorilta Hämeentielle aina Sturenkadun risteykseen asti sekä Mäkelänkatu ovat keskustan ulosmenoteiden kärkipäässä. Näillä reiteillä esiintyy loppujen lopuksi melko vähän bussikaistojen väärinkäyttöjä, kun verrataan esimerkiksi Mannerheimintiehen. Hämeentien suunnalla poikkeus tähän on Sturenkadun ja Kustaa Vaasan tien väli, jossa satamaradan sillalla saa jonotella iltaruuhkan aikaan useammankin valokierron, että pääsee Hermannin rantatien liittymän ohi. Toki rantatieltä jonotellaan vielä pidempään, viime viikon keskiviikkona linjan 68 klo 15.54 lähdöllä Rautatientorilta kesti jonon päästä Arabian kauppakeskukselle (noin 1 kilometri) lähes 13 minuuttia.
 
Tuossa Hakaniemen hallin nurkalla usein seisseenä olen havainnut seuraavaa: Jos pysäkillä joutuu pysähtymään (harvoin pääsee pysähtymättä), ehtivät valot vaihtua punaiselle. Samoissa valoissa torin laidalle tulleet muut autot ehtivät vihreillä. Siinä sitten bussit seisovat oikealla kaistalla jonossa lähdettyään pysäkiltä, vasemmalla kaistalla ei ole lainkaan autoja. Jalankulkijoille palaa vihreä pitkään, mutta tuossa vaiheessa yleensä suojatien ylittäjiä ei enää ole. Jostain syystä hallin kulmalla olevat valot vaihtuvat vihreiksi vasta juuri sillä sekunilla, kun viereinen kaista ehtii täyttyä pikkuautoista. Jospa se vihreä voisi tulla vaikka kymmenen sekuntia aiemmin, pari kolme bussia ehtisi mainiosti ohittaa mutkan/ajaa mutkaan ennen henkilöautoja.

Eipä tuo iso ongelma ole - myönnetään. Tulee vaan mieleen aina siinä valoissa seistessä, tyhjää suojatietä, tyhjää viereistä kaistaa ja punaista valoa katsellessa.
 
Riippuu kuinka aikaisin valoissa on suoraan menijä odottamassa. Jos tarpeeksi ajoissa, vaihtuvat valot myös suoraan menijöille vihreiksi samaan aikaan kuin vasemmalle kääntyjille, jolloin bussit (ja ne pari satunnaista henkilöautoa) pääsevät mutkan taakse Toisen linjan valoihin odottelemaan. Tämän vaiheen toki soisi tulevan joka kierrolla, jalankulkijat kyllä kerkeävät näiden kahden kaistan yli kyseisen vaiheen molemmin puolin olevilla vihreillä. Ajallisesti tuosta ei tokikaan mitään hyödy, mutta pääseepä hallin nurkasta ohi, ehkä jopa hieman helpommalla kuin normaalisti, vaikka harvemmin siinä muutenkaan suurempia ongelmia on.
 
Olen tässä asiassa osittain eriävää mielipidettä, sillä Elielinaukion osalta ongelma on ensisijaisesti krooninen, johtuen jatkuvasta enemmän tai vähemmän räikeästä tulopysäkkien väärinkäytöstä odotusparkkina ja tiluripysäkkinä.

Tulopysäkkien väärinkäytölle on syitä, koska sitä harrastetaan. Kuljettajienvaihtojen odotusta harrastetaan siinä. On vaikkapa 5-10 minuuttia aikaa lähtöön laiturista, mutta sinne ei voi vielä ajaa, koska jonkin muun linjan bussi on vielä siellä. Jos halutaan käydä wc:ssä, on varsinaisilta bussien parkkipaikoilta pitkä matka ja tämän seurauksena lähtö myöhästyisi. Tulopysäkkien väärinkäyttö on ongelma lähinnä ruuhka-aikaan, hiljaisempaan aikaan tilaa on kyllä hyvin parkkeerata siihen pidemmäksikin aikaa ja sitä myös tehdään. Kuljettajien kannalta on turhauttavaa lähteä ajamaan kauemmas parkkipaikalle pientä odotusta varten, kun ehtisi pari minuuttia siinä olla parkissa ja taas takaisin.
 
Siinä on kyllä hymy kaukana, kun ruuhka-aikaan koko Elielinaukion tulolaituri on täynnä pysäköityjä autoja, ja jokaisella on oma hyvä tekosyynsä kököttää muiden tukkeena... :evil:

Omassa yhtiössäni on ohjeistettu, että kuljettajanvaihdot suoritetaan lähtölaiturissa. (Tosin eipä sitä ohjetta meilläkään kaikki noudata. :()

Jos ei pääse, tai ei syystä tai toisesta halua mennä heti lähtölaituriinsa, voi ajaa sinne taukoparkkiin, sitä vartenhan se on rakennettukin! Nyt, kun alue alkaa heti hotellin takaa, ei matkankaan pitäisi olla niin ylivoimaisen pitkä, että "koko tauko menee siihen".

Taukoparkkialueella on mahdollisuus käydä vessassa, ja kävelymatkakin on tuolloin lyhempi kuin tulolaiturista esimerkiksi Aseman vessaan tai Asematunnelin taukotiloihin.

Ja kun nyt kerran Elielinaukiosta puhutaan, niin maristaan vielä siitä, että tällä hetkellä ajoratakiveys on todella huonossa kunnossa: Asema-aukion puolella on syvät painaumat. Kun se korjataan, tehtäköön sitten sellaisesta materiaalista, ettei tarvitse olla heti kohta taas uudelleen korjaamassa.
 
Tulopysäkkien väärinkäytölle on syitä, koska sitä harrastetaan.

Kauttaaltaan vastauksestasi huomaa kaksi seikkaa: 1) kirjoittajana on Kemkim ja 2) kirjoittaja ei ole osana työtään joutunut perehtymään Elielinaukion toimintaan.

Kuljettajienvaihtojen odotusta harrastetaan siinä.

Valitettavaa, mutta totta. Tässä erityisen hyvin on kunnostautunut Pohjolan Liikenne. Tämä ei silti tee siitä oikeata, koska se on vastoin ohjeita ja sen lisäksi se tukkii sujuvan liikennöinnin aukiolla.

On vaikkapa 5-10 minuuttia aikaa lähtöön laiturista, mutta sinne ei voi vielä ajaa, koska jonkin muun linjan bussi on vielä siellä.

5-10 min on sellainen aika, että voi hyvin heittää pienen lenkin parkkialueen puolelle, jos ei voi vielä siirtyä lähtölaituriin muun bussin vuoksi. Lähinnä tekosyytä, että siksi tulisi tukkia saapuvien pysäkit.

Jos halutaan käydä wc:ssä, on varsinaisilta bussien parkkipaikoilta pitkä matka ja tämän seurauksena lähtö myöhästyisi.

Puppua. Varsinaisella sopimusliikenteen pysäköintipaikallahan nimenomaan on ilmainen tauko-WC, joihin kaikilla kuljettajilla on pääsy, toisin kuin esim. HelB:n taukotila asematunnelissa. Eli WC-palvelut on jo keskitetty sinne parkkialueelle, eikä itse aukiolle.

Tulopysäkkien väärinkäyttö on ongelma lähinnä ruuhka-aikaan, hiljaisempaan aikaan tilaa on kyllä hyvin parkkeerata siihen pidemmäksikin aikaa ja sitä myös tehdään.

Tämäkin on puppua. Nimenomaan hiljaisena aikana väärinpysäköinti on räikeimmillään, sillä silloin juuri eniten eräät kuskit ajattelevat noin ja siten surutta vielä herkemmin jättävät autonsa sinne saapuvien pysäkille. Pahimmillaan ilta-aikana saapuvia mahtuu järkevästi purkamaan yksi auto kerrallaan, kun loput läänistä on käytetty taukoparkkina. Ei siitä tule mitään, jos ajatellaan ajankohdalla olevan väliä. Toki, onhan se ruuhka-aikana kiusallisempaa, koska liikenne ruuhkautuu pahemmin, mutta on se silti aina ilkeä riesa lähteä viemään matkustajia lähtölaituriin tms.

Kuljettajien kannalta on turhauttavaa lähteä ajamaan kauemmas parkkipaikalle pientä odotusta varten, kun ehtisi pari minuuttia siinä olla parkissa ja taas takaisin.

Jos on vähänkään pelisilmää, niin 1-2 minuuttia saa aikaa tapettua köröttelemällä laiturialueen ympäri tai ajamalla parkkipaikalle ja takaisin. On noita helppoja ajantappokeinoja. Siksi toiseksi lähes kaikilla laitureilla tuntuisi olevan ihan hyvät marginaalit eri linjojen välillä, joten eipä sitä usein joudu kikkailemaan. Itse joudun usein arkisin iltapäivisin odottamaan vapautuvaa laituria, mutta en silti rupea sooloilemaan, vaan ajan hetkeksi toiselle puolelle Sanomataloa.
 
Itse käytän satunnaisesti linjaa 363 ja olen huomannut että hyvin usein bussi odottaa tulolaiturissa lähtöaikaa ja ajaa lähtölaituriin vasta aivan viimehetkellä, joskus vasta lähtöminuutilla, sitten kun on kaikki matkustajat sisällä niin matkaan lähdetäänkin 1-2 min. myöhässä. tuota laituria ei käytä mikään muu linja joten ei ole mitään syytä miksei bussi voisi ajaa siihen jo hyvissäajoin.
 
Varsinaisella sopimusliikenteen pysäköintipaikallahan nimenomaan on ilmainen tauko-WC, joihin kaikilla kuljettajilla on pääsy, toisin kuin esim. HelB:n taukotila asematunnelissa.

Missäs siellä HelBin taukotila on? Melko pitkään on tullut tuossa firmassa työskenneltyä enkä vielä moisesta ole kuullut. Asematunnelin HKL:n taukotilassa on kyllä tullut kymmeniä ja kymmeniä kertoja vierailtua, kuten ovat myös ainakin Tammelundin, Concordian, Pohjolan sekä Veoliankin kuljettajat tehneet. Viimeksi eilen kyseisessä tilassa tuli ruokatuntia vietettyä, ja olipa naapuripöydässä puolituttu Pohjolankin kuljettaja.
 
Varsinaisella sopimusliikenteen pysäköintipaikallahan nimenomaan on ilmainen tauko-WC, joihin kaikilla kuljettajilla on pääsy, toisin kuin esim. HelB:n taukotila asematunnelissa. Eli WC-palvelut on jo keskitetty sinne parkkialueelle, eikä itse aukiolle.

Sekä Elielinaukion että Rautatientorin taukotilat ovat HKL:n taukotiloja, joita saavat käyttää ne liikennöitsijät, jotka ovat tehneet HKL:n kanssa sopimuksen ko. tilojen käytöstä. Kaikki liikennöitsijät eivät ole tehneet sopimusta molempien tilojen tai kummankaan tilan käytöstä. Tilojen käyttökustannukset jaetaan sopimuksen tehneiden liikennöitsijöiden kesken lähtömäärien suhteessa, joten vaikka tilat ovatkin sopimuksen tehneiden liikennöitsijöiden työntekijöille ilmaisia, eivät ne suinkaan ole sitä liikennöitsijöille.
 
Missäs siellä HelBin taukotila on? [...] Asematunnelin HKL:n taukotilassa on kyllä tullut kymmeniä ja kymmeniä kertoja vierailtua [...]

Hyvät ystävät, eikös tämä hiustenhalkominen ole jo aika vanha juttu. Kyllä Rasbelin varmasti tietää eron Helbin ja HKL:n välillä, satunnaisia ajatusvirheitä sattuu kaikille.

Itse ongelma Elielinaukion taukopysäköinnin suhteen on hyvin todellinen ja akuutti. Nyt kun taukoparkkia laajennettiin lähemmäksi aukiota, on vielä vähemmän syytä olla sinne ajamatta. Erityisen kiusallista on Postitalon puolelta lähtevien seutulinjojen kuljettajien tapa pysäköidä aivan purkulaiturin alkuun odottamaan lähtöä.
Itse olen seitsemättä vuotta alalla, eikä ole vielä poka alkanut niin paljon sylettämään, ettenkö voisi ajaa vaikka viisi minuuttia ennen lähtöä laituriin tien tukkona norkoilemisen sijasta.
 
Hyvät ystävät, eikös tämä hiustenhalkominen ole jo aika vanha juttu.
En kyllä näe asiaa millään muotoa "hiustenhalkomisena". Kuten kuukankokin jo mainitsi, Asematunnelin kuljettajien taukotila on HKL:n taukotila, jota saavat käyttää kaikkien liikennöitsijen kuljettajat, kunhan toki liikennöitsijä maksaa tästä korvauksen. Toisin kuin HelBin omat taukotilat Ruskeasuon, Koskelan, Vartiokylän ja Suomenojan varikoilla, joihin muiden liikennöitsijöiden kuljettajilla ei pääsyä ole, eikä tosin tarvettakaan.

Kyllä Rasbelin varmasti tietää eron Helbin ja HKL:n välillä, satunnaisia ajatusvirheitä sattuu kaikille.
Varmasti tietää, sitä en epäile sekuntiakaan. Mutta ilmeisesti Rasbelinin työnantaja ei vain halua tarjota kuljettajilleen mahdollisuutta käyttää Asematunnelin taukotilaa, ja siten hän on luullut sitä HelBin taukotilaksi. En kyllä muistakaan, että olisin siellä kyseisen yrityksen kuljettajia nähnyt pitkään pitkään aikaan.
 
Mutta ilmeisesti Rasbelinin työnantaja ei vain halua tarjota kuljettajilleen mahdollisuutta käyttää Asematunnelin taukotilaa, ja siten hän on luullut sitä HelBin taukotilaksi.

Kyllä, olin käsittänyt omistussuhteen väärin. Tosin olisi kai pitänyt tajuta se siitä, että taukotila on ymmärtääkseni myös tarkastajien käytössä.

En kyllä muistakaan, että olisin siellä kyseisen yrityksen kuljettajia nähnyt pitkään pitkään aikaan.

Johtuu hyvin pitkälle siitä, että aika harva tuntee taukotilan. Siksi toiseksi Elielinaukiolla ei ole usein sellaisia taukoja, joiden aikana olisi tarve päästä, saati aikaa mennä, johonkin erilliseen taukotilaan. Aivan samasta syystä Kampissakin näkee äärimmäisen harvoin edustamani firman kuljettajia taukotilassa.
 
Kyllä, olin käsittänyt omistussuhteen väärin. Tosin olisi kai pitänyt tajuta se siitä, että taukotila on ymmärtääkseni myös tarkastajien käytössä.

Tarkastajilla on oma taukotilansa, jonne on sisäänkäynti Kompassi-tasolta. Ennenhän kuljettajat ja tarkastajat olivat samassa isossa taukotilassa, mutta tämähän ei tarkastajille käynyt, joten tilat remontoitiin uudelleen.
 
Takaisin
Ylös