Tämä YLE:n Helsingin alueen uutinen parin viikon takaa on mietityttänyt minua mm. työni ääressä:
Kesäaikataulut ruuhkauttivat Helsingin bussit
Uutisessa sanotaan edelleen, että:
YLE sanoi:
Bussien kesäaikatauluihin siirtyminen on aiheuttanut ruuhkaa joillakin linjoilla Helsingissä. Varsinkin 50-alkuiset linjat, kuten bussit numero 55 ja 58, ovat ruuhka-aikaan tupaten täynnä.
Näinhän se kokemukseni mukaan on ollut, kun täpötäysiä linjavankkureita on pitänyt matkustajakuulutuksin tiivistää edelleen, mahdollisuuksien mukaan, jotta ylipäätään kaikki halukkaat matkustajat ovat mahtuneet kyytiin. Tämä koske eteenkin linjoja h58 ja h58B ruuhka-aikoina ja asiakkaat ovatkin kertoneet joutuneensa odottamaan useiden vuorojen ohiajoa (täysinä), ennenkuin ovat mahtuneet kyytiin. Tämä koskee eteenkin iltapäivää välillä Meilahti-Pasilan asema ja monien tuolla välillä bussia pysäkeillä odottaneiden matkustajien kärsivällisyys on nähdäkseni varsin koetuksella. Tämä olo tila ei kokomukseni mukaan paljoa poikkea, oli se sitten talvi tai kesä. Voi olla, että vain heinäkuussa helpottaa hetkeksi.
Tämä joukkoliikennekorridoori, Pasilan ja Meilahden välillä sekä myös Pasilan asemalta itään, aina Junatielle saakka on tuon tärkeän, poikittaisen joukkoliikenneyhteyden heikoin lenkki ja itse Pasilan aseman seutu on se kaikkein tukkoisin. Nykyäänhän siinä saattaa, varsinkin itään, odottaa kolmesta viiteen eri linjan bussia pysäkille, pääsyä pysäkille, kuljettajavaihtoa ja kaikenlaisia muita joukkoliikenteen kommervenkkejä. Myös matkustajien lastaaminen noilla pysäkeillä on aikaavievää puuhaa, kun junat tuovat jatkuvasti uusia matkustajaryhmiä Pasilan rautatieasemalle ja sieltä edelleen busseihin. Alueen valo-ohjatut risteykset ovat Helmi-järjestelmästä riippumatta todella hitaita.
HSL:llä ollaan kyllä tiedostettu ongelma, mutta ratkaisut noudattavat varsin tuttua kaavaa, kuten ko. kuntayhtymän sunnittelujohtaja Ville Lehmuskoskikin sanoo, että:
YLE sanoi:
– Matkustajien määrä on lisääntynyt eniten linjalla 58 ja aiomme ihan lähiaikoina lisätä vuorojen määrää sillä linjalla, Lehmuskoski lupaa.
Omasta mielestäni tämä ratkaisu kuitenkin lisää vain Pasilan aseman seutuvilla pysäkille odottavia ja jonottavia busseja nykyisestä ja tukkeuttaa aluetta edelleen. Jollei alueella kulkevaa henkilöautoliikennettä jotenkin rajoteta tai käytetä muita radikaalimpia konsteja nämä bussien sekaan ja pysäkeille änkevät yksityisautot tukkeuttavat sitä vielä lisää.
Ongelman ydin ei ole niinkään bussien määrässä, vaan Pasilan alueen välityskyvyssä, kaikkineensa.
Lisäksi eri bussilinjoja ei käytetä tehokkaasti ja varsinkin Pasilan ja Meilahden välillä kulkevat seutulinjat voisivat olla huomattavasti paremmin käytettyjä. Samaten bussilinja h22 Pasilasta idän suuntaan voisi olla huomattavasti paremmin täytetty kuin nykyään. Olisiko syytä miettiä sen päätepysäkin sijaintia Sörkan suunnalla tai sen reitin kulkua, jotta yhteys metrolle olisi nykyistä parempi?
Jostain syystä matkustajat valitsevat vain ja nimenomaan linjat h58, h58B ja h59, jossa heitä saattaa pyrkiä kyytiin niin paljon, että täyttävät tiheästi kulkevat telibussitkin tuulilaseja myöten tai osa heistä jää pysäkillekin, kun eivät mahdu kyytiin. No, mahdollisesti seuraavaan vuoroon sitten...
"Pasilan poikittaiskäytävän" sujuvuus on yksi tärkeimmistä ruuhka-ajan joukkoliikenneongelmista HSL-alueella ja itse näen vain radikaalit ratkaisut ratkaisemaan niitä.
Onneksi lähijunaliikenteessä Pisara-rata saattaa puolestaan olla lähempänä toteutumistaan.