Hankalia paikkoja ja pullonkauloja joukkoliikenteelle YTV-alueella

Tuota noin Aki, miksi et mene sillä 360K:lla kun sillä arvioitu ajoaika esim. Pähkinätien pysäkiltä Valimotielle on 19 minuuttia? :lol: Eikä taatusti ole ruuhkaa kuin pieni pätkä Konalantien loppupäässä, eli tuo ajoaika ei montaa minuuttia heitä ;)
 
Tuota noin Aki, miksi et mene sillä 360K:lla kun sillä arvioitu ajoaika esim. Pähkinätien pysäkiltä Valimotielle on 19 minuuttia? :lol: Eikä taatusti ole ruuhkaa kuin pieni pätkä Konalantien loppupäässä, eli tuo ajoaika ei montaa minuuttia heitä ;)

Menisinkin sillä mutta kun ne aamun ainoat kolme lähtöä (Pähkinärinteestä n. 7.10, 7.50 ja 8.50) eivät istu omaan aikatauluun. Hiomotiellä pitää olla eri päivinä joko 7.30, 8,00 tai 9.00 ja noilla vuoroilla en ehdi ajoissa.
 
Vantinmäen liikenneympyrä, jossa e65 kääntyy, on jo nyt VDL:lle ahdas, mahtuu ympäri vain juuri ja juuri. Mitenköhän sitten talvella?

Vantinmäki olisi mahdollista myös kiertää, eikä tulla samaa reittiä takaisin liikenneympyrältä. Voisi olla todella helpompaa sitten talvella, mutta kunpa Hsl tajuaisi sen. :lol:
 
Vantinmäki olisi mahdollista myös kiertää, eikä tulla samaa reittiä takaisin liikenneympyrältä. Voisi olla todella helpompaa sitten talvella, mutta kunpa Hsl tajuaisi sen. :lol:

Nykyisellään siellä taitaa olla tämän estävä läpiajokielto. Paikalliset näyttivät tosin viittaavan kiellolle kintaalla.
 
Nykyisellään siellä taitaa olla tämän estävä läpiajokielto. Paikalliset näyttivät tosin viittaavan kiellolle kintaalla.

Lisäksi oikotie on kapea ja huonokuntoinen, jolloin se ei välttämättä kestä kovin pitkään busseilla ajoa. Talvella sitä ei ymmärtääkseni edes aurata.
 
Kyseisessä paikassahan ei ole linja-autopysäkkiä, vaan laitureiden päässä on pysäköimiskieltomerkit. Tämähän sallii matkustajien kyytiin ottamisen tai kyydistä jättämisen, johon kyseiset purkulaiturit on tarkoitetut. Eli: matkustajat pois ja sitten bussi pois. Ei pysäköintiä, eikä ainakaan suojatien eteen.
 

Eikö kuljettaja voisi laittaa valvontamaksun HSL:n maksettavaksi koska tilanahtaus on siellä tiedossa ja varsinkin ruuhka-aikaan tulee varmaan pakostikin tilanteita joissa pysäköintisääntöjä joutuu rikkomaan.
Ei muuta kun se ykkösen muuttaminen runkoratikkalinjaksi, reitin jatkaminen Käpylän asemalle ja Mäkelänkadulta Hämeentien kautta suoraan Rautatientorille. Sitten linjojen 62, 64, 67, 70V ja 72 päättäminen uuteen Käpylän bussiterminaaliin. Tämä tuskin kuitenkaan toteutuu ennen 2020-lukua. Nopeammin toteutettavia keinoja voisi olla joidenkin linjojen päättäminen vaikka Kalasatamaan. Esimerkiksi 740 voisi olla tällainen. Vaarana on tietysti että matkustajat ylikuormittaisivat 741:n jos sillä pääsisi edelleen suoraan keskustaan. Jokainen vaihtohan on matkustajan näkökulmasta huononnus kun on vuosikymmenet totuttu suoriin linjoihin. Koillis-Helsingissä taas on vaikea siirtyä laajempaan bussi+juna liityntään koska juna ei palvele samoja alueita kuin suorat bussit.
 
Kyseisessä paikassahan ei ole linja-autopysäkkiä, vaan laitureiden päässä on pysäköimiskieltomerkit. Tämähän sallii matkustajien kyytiin ottamisen tai kyydistä jättämisen, johon kyseiset purkulaiturit on tarkoitetut. Eli: matkustajat pois ja sitten bussi pois. Ei pysäköintiä, eikä ainakaan suojatien eteen.

Tuo kuvassa oleva bussi, jonka oletan liittyvän uutiseen, ei kyllä ole pysäköitynä purkulaituriin. Se on laitureiden välissä, vasemmalla puolella ajorataa, siis ainoassa paikassa johon tuolla voi pysäköidä. Kun tilaa ei ole, niin sitä ei ole, ja on pysäköitävä siihen mihin mahtuu.
Olen samaa mieltä, että purkulaituriin ei jäädä munimaan, kummallakaan puolella rt-asemaa. Siitä pitäisi muistuttaa tuplasakolla ;) Onko muuten Vilhonkadun lisälaituri vielä käytössä?
 
Tuo kuvassa oleva bussi, jonka oletan liittyvän uutiseen, ei kyllä ole pysäköitynä purkulaituriin.
Sorry, joo: katsoin tuon kuvan vasta nyt.

Oletin pysäköintivirhemaksun saaneen bussin pysäköineen juuri noihin purkulaitureihin (jossa aiemminkin on saatu "parkkisakkoja"). Jos maksu on saatu kuvan osoittamassa paikassa, asia onkin monimutkaisempi. Toki siinä rikotaan lainkirjainta, mutta kuten todettu: RT on jo nyt ääriään myöten täynnä. Ja kun vuoroja vain lisätään ja lisäksi, Länsimetron käyttöönoton myötä, sinne on päiväs- ja ruuhka-aikaan tulossa uusia linjoja (mm. h65 ja h66) tulee todella ahdasta. Yleensä pysäköinnintarkastajat ymmärtävät enemmän asiaa, mutta usein "terästäytyvät" jos/kun joku kaupungin vastaava virkamies tai luottamushenkilö on joutunut jotenkin asian kanssa tekemisiin ("Nyt menette ja pistätte pistätte ne bussikuskit kuriin siellä Rautatientorilla!").
 
Toki siinä rikotaan lainkirjainta, mutta kuten todettu: RT on jo nyt ääriään myöten täynnä.

Saanen vristo vähän provota: kun ensi kerralla menen kauppakeskukseen, ja parkkihalli on ääriään myöten täynnä, voin siis hyvällä omallatunnolla jättää autoni invapaikalle sisäänkäynnin tuntumaan? ;)

Minusta lappuliisat toimivat mainiosti, sillä eihän tällaisessa tilanteessa auta kehotukset, pyynnöt, vetoamiset ja toiveet. Kintaallahan sellaisiin viitattaisiin. Se on raha joka ratkaisee. Muistakaa, että "parkkisakko" on ajoneuvolle määrätty pysäköintivirhemaksu, joten ei pakon edessä toiminut kuljettajaparka (joo, sisäistän hyvin sen, ettei kuljettajalla ole vaihtoehtoja eikä se ole hänen vikansa) joudu sitä ainakaan juridisesti maksamaan, vaan maksaminen on liikennöitsijän asia. Jos yhdellä linjalla on vaikkapa 50 lähtöä päivässä, niin se on 4000 euroa. Luulenpa, että muutama ahkera lappuliisa saa toiminnallaan liikennöitsijät painostamaan HSL:n toimenpiteisiin. Todellinen ongelmahan tässä näkyy olevan se, että RT:llä on busseja enemmän kuin sinne mahtuu, ja sitä asiaa ei voi ratkaista muut kuin HSL.

Toisaalta asian voi nähdä myös toisin päin, kuten tekevät monet remonttifirmat, putkiliikkeet ym: leivotaan asiakkaalle annettuun tarjoukseen sisälle todennäköinen määrä "parkkisakkoja" ja pysäköidään autot koko päiväksi jalkakäytävälle. Kokonaisuutena firman kannattaa monessakin tapauksessa maksaa lähelle parkatusta autosta hyvinkin se 80 euroa päivässä.
 
Saanen vristo vähän provota: kun ensi kerralla menen kauppakeskukseen, ja parkkihalli on ääriään myöten täynnä, voin siis hyvällä omallatunnolla jättää autoni invapaikalle sisäänkäynnin tuntumaan? ;)

Minusta lappuliisat toimivat mainiosti, sillä eihän tällaisessa tilanteessa auta kehotukset, pyynnöt, vetoamiset ja toiveet. Kintaallahan sellaisiin viitattaisiin. Se on raha joka ratkaisee. Muistakaa, että "parkkisakko" on ajoneuvolle määrätty pysäköintivirhemaksu, joten ei pakon edessä toiminut kuljettajaparka (joo, sisäistän hyvin sen, ettei kuljettajalla ole vaihtoehtoja eikä se ole hänen vikansa) joudu sitä ainakaan juridisesti maksamaan, vaan maksaminen on liikennöitsijän asia. Jos yhdellä linjalla on vaikkapa 50 lähtöä päivässä, niin se on 4000 euroa. Luulenpa, että muutama ahkera lappuliisa saa toiminnallaan liikennöitsijät painostamaan HSL:n toimenpiteisiin. Todellinen ongelmahan tässä näkyy olevan se, että RT:llä on busseja enemmän kuin sinne mahtuu, ja sitä asiaa ei voi ratkaista muut kuin HSL.

Toisaalta asian voi nähdä myös toisin päin, kuten tekevät monet remonttifirmat, putkiliikkeet ym: leivotaan asiakkaalle annettuun tarjoukseen sisälle todennäköinen määrä "parkkisakkoja" ja pysäköidään autot koko päiväksi jalkakäytävälle. Kokonaisuutena firman kannattaa monessakin tapauksessa maksaa lähelle parkatusta autosta hyvinkin se 80 euroa päivässä.

Torin laiturinongelma olisi helposti korjattavissa palauttamalla yksi laituri lisää takaisin. Tai sitten vanha vino laiturijärjestelmä.
 
Laituriongelmat ratkeavat myös sillä, että Kaivokadulle asennetaan kunnon bussikaistat ja muutama raskaammin kuormitettua linjaa ajetaan sitä pitkin Elielinaukiolle heilurilinjaksi. Tällä tavoin myös palvelu paranee.
 
Mitäs jos kuljettajat alkaisivat pysäköimään RT:n pysäkeille pysäköintitilan loppuessa. Tieliikenneasetuksen mukaanhan tälle ei ole olemassa mitään estettä ja Rautatientorihan on täynnä bussipysäkkejä. Pysäkit on varustettu asetuksen mukaisella liikennemerkillä 531, joka sallii linja-auton pysäköinnin pysäkkialueelle.

Voisi alkaa tapahtumaan jotain nopeastikin, kun lähdöt viivästyisivät sen vuoksi, että pysäkkejä käytetään parkkipaikkoina! :D

Tilaahan pysäköintialueelle Rautatientorilla kyllä olisi, sen luistelukentän voi pystyttää talveksi vaikka Kaisaniemen puistoon.
 
Takaisin
Ylös