HelBin ongelmia

Vs: Joskus tulee joskus ei

Eli Helsingin bussiliikenteen pitäisi siirtyä samaan työehtosopimukseen kuin kilpailijoilla jo on? Ymmärtääkseni sekään ei monille kelpaisi. Täsmälleen sama palkkaus vaatii kuitenkin lähtökohtaisesti samoja työehtoja myös muissa asioissa.

Taitaa aika moni HELB:llä arvostaa nykyisen sopimuksen parempia etuja akt:n sopimukseen verrattuna. Esim. Pitempi päivittäinen työaika (6 t vs. akt 4t 15 min). Pitempi vuosiloma, jota tosin akt:n sopimuksen pekkaset kompensoivat. Henkilökuntakuljetukset ovat myös etu jonka ansiosta moni kuljettaja voi kulkea ilman omaa autoa töihin.
 
Jos todella jouduttaisiin menemään siihen, että sopimuksia purettaisiin niin ei Helbin taloudellinen tilanne ainakaan parantuisi.

Vai olisiko tappiollisen toiminnan väheneminen sittenkään liikennöitsijän kannalta niin kovin huono asia? Ajettavien vuorojen vähentyessä myös ylitöiden teettäminen ja ajamattomista vuoroista lankeavat sakot vähenisivät. Oikeastaan ainoa ongelma mikä voisi tulla eteen on käyttökelpoisen kaluston jääminen "käsiin", mutta kalustoakin voi aina yrittää myydä. Ja olisihan sekin oikeastaan HelB:n kannalta hyvä asia, jos kalustosta saataisiin poistettua ongelmabussit, joita HelB:llä on luvattoman paljon.
 
Ja kyllähän palvelutaso kokonaisuutena on mennyt reilusti eteenpäin. En muista että vuoroja olisi rahapulan takia supistettu. Ja vaikka joskus olisikin, sana "taas" on tässäkin väärä.

Muutamia vuosia sitten (2004?) lakkautettiin ratikkalinja 2 ja bussi 13. Linjalta 62 vähennettiin selvästi lähtöjä ja lopetettiin viikonloppulähdöt kokonaan. Linjalta 1 poistettiin arki-iltalähdöt ja viikonloppulähdöt. Ainakin näissä on siis säästetty rahapulan takia.
 
Ja olisihan sekin oikeastaan HelB:n kannalta hyvä asia, jos kalustosta saataisiin poistettua ongelmabussit, joita HelB:llä on luvattoman paljon.

Ei ole ongelmabusseja, on vain huonosti huollettuja busseja. HelBillä jopa uudenkarheissa busseissa on vikaa, kun niitä ei huolleta vikojen ilmetessä. Koskelan varikko taitaa olla tässä erityisesti asialla.
 
Olisikohan HelBin pahin kuljettajapula nyt ohi, koska tänään HelBin nettisivuilla on ollut näytillä vain tyhjää listaa kuljettajapulan takia ajamatta jäävistä lähdöistä.
 
Vs: Joskus tulee joskus ei

Henkilökuntakuljetukset ovat myös etu jonka ansiosta moni kuljettaja voi kulkea ilman omaa autoa töihin.

Kyllä Concordiallakin on Henkilökuntakuljetukset(HK) ainakin Myllypuron varikolla, haku on lähialueilta.
 
Vs: Joskus tulee joskus ei

Kyllä Concordiallakin on Henkilökuntakuljetukset(HK) ainakin Myllypuron varikolla, haku on lähialueilta.

Vaan lieneekö muilla lähellekään niin kattavaa HK-järjestelmää, että pääset lähes kaikkialta Kehä III:n sisäpuolelta (myös Tikkurilan ja Hakunilan seudut) aamulla mille tahansa HELBin varikolle töihin ja vastaavasti yöllä myös miltä tahansa varikolta töistä kotiin samojen aluerajojen puitteissa.
 
Vs: Joskus tulee joskus ei

Vaan lieneekö muilla lähellekään niin kattavaa HK-järjestelmää, että pääset lähes kaikkialta Kehä III:n sisäpuolelta (myös Tikkurilan ja Hakunilan seudut) aamulla mille tahansa HELBin varikolle töihin ja vastaavasti yöllä myös miltä tahansa varikolta töistä kotiin samojen aluerajojen puitteissa.

Tämähän olisi lähes täydellistä, jos vielä palkatkin olisivat vastaavat muiden yhtiöiden kanssa. Muut yhtiöt voisivat joutua perustamaan omia kuljetuspalvelujaan kilpaillakseen HelBin kanssa työntekijöistä. Miksi eri firmoilla ei voisi olla yhdistettyä kuljetuspalvelua, joka jakelisi kaikille varikoille?
 
Vs: Joskus tulee joskus ei

Tämähän olisi lähes täydellistä, jos vielä palkatkin olisivat vastaavat muiden yhtiöiden kanssa. Muut yhtiöt voisivat joutua perustamaan omia kuljetuspalvelujaan kilpaillakseen HelBin kanssa työntekijöistä. Miksi eri firmoilla ei voisi olla yhdistettyä kuljetuspalvelua, joka jakelisi kaikille varikoille?


Vaikka muilla firmoilla taulukkopalkka on parempi, ei kokonaispalkassa eroa juurikaan näy. Esim. 2 viikkoa ruuhkaa illat ja viikonloput vapaat ja kaverilla samaan aikaan iltavuoroa ja sunnuntai-iltaakin. Ero tilinauhassa vain n.30€. kaverini hyväksi.
Tottahan tätäkin joku tulkitsee miten tahtoo mutta tämä nyt oli yksi esimerkki.
 
Luulisi ettei oikeasti Helb:in taholla ole edes olemassa mitään KULJETTAJAPULAA kun olen aiemmin kuullut eri tahoilta kun jotkut kuljettajat ovat kysyneet Helb:in suunnalta töitä ja tarjoutuneet ajamaan joitain tiettyjä voitettuja linjoja kun ovat ajaneet samoja aikaisemman liikennöitsijän aikana niin on vastaus ollut että EI KÄY kun meillä "kaikki ajaa kaikkia (linjoja) - ei ole mahdollista järjestää..." joten todellisuudessa ei siis taida ks. yhtiössä mitään kuskipulaa olla kun on kerran varaa kieltäytyä ihan "hyvätaustaisten" kuljettajien palkkaamisesta.

Lisäksi itse olen monen (vanhemmankin) kuljettajan, etenkin ensimmäistä kertaa Helb:in palvelukseen ehkä mielivän kammoksuvan firman tyyliä syrjiä ajovuosia (kokemusta) ja suosia siis vaan ainoastaan palvelusvuosia omassa talossa, jolloin "uusi" vanhempikin kuljettaja joutuisi tyytymään "alokkaan" osaan talossa, kun samaan aikaan muissa taloissa arvostetaan eri tavoin vielä kuitenkin vanhempia ja huolellisia ns. veteraanikuljettajia (en tarkoita siis mitään sairaseläkeläisiä, joilta pitäisi ottaa D-kortti pois).

Omasta mielestäni minulla nuorena kuljettajana EI OLE ainakaan nokan koputtamista jos ja kun veteraanit saavat jotain etuisuuksia mitä itse en omien vuosieni perusteella vielä saa. Mielestäni ei kuitenkaan olisi kovin mieltä ylentävää olla esim. yli 20-vuoden ajokokemuksen omaavana Helb:in "uutena" kuljettajana jälleen samalla viivalla kuin TTS:n työharjoittelija kun linjavaaleja järjestetään.
 
Viimeksi muokattu:
Kuljettajien palkkauksen erot "kunnallinen vs. AKT"

Vaikka muilla firmoilla taulukkopalkka on parempi, ei kokonaispalkassa eroa juurikaan näy. Esim. 2 viikkoa ruuhkaa illat ja viikonloput vapaat ja kaverilla samaan aikaan iltavuoroa ja sunnuntai-iltaakin. Ero tilinauhassa vain n.30€. kaverini hyväksi. Tottahan tätäkin joku tulkitsee miten tahtoo mutta tämä nyt oli yksi esimerkki.

Tässä korostuu hyvin palkkarakenteiden erot, eli jos teet pelkkää arkipäivätyötä (yksiosainen työpäivä), niin AKT-sopimuksen mukainen palkkaus on yleensä parempi. Jos taas työajat ovat enemmänkin ns. toimistoajan ulkopuolella ja/tai kaksiosaisia työpäiviä ja/tai viikonloppuisin niin kunnallisen sopimuksen lisät tuovat palkkatasoon merkittävän korotuksen ja joissakin tapauksissa kokonaisansiot voivat jopa ylittää AKT-sopimuksen mukaisen palkkatason.
 
Luulisi ettei oikeasti Helb:in taholla ole edes olemassa mitään KULJETTAJAPULAA kun olen aiemmin kuullut eri tahoilta kun jotkut kuljettajat ovat kysyneet Helb:in suunnalta töitä ja tarjoutuneet ajamaan joitain tiettyjä voitettuja linjoja kun ovat ajaneet samoja aikaisemman liikennöitsijän aikana niin on vastaus ollut että EI KÄY kun meillä "kaikki ajaa kaikkia (linjoja) - ei ole mahdollista järjestää..." joten todellisuudessa ei siis taida ks. yhtiössä mitään kuskipulaa olla kun on kerran varaa kieltäytyä ihan "hyvätaustaisten" kuljettajien palkkaamisesta.

Ajosarjasuunnittelu on omanlaisensa prosessi kullakin liikennöitsijällä ja suurella firmalla se ei aina taivu kaikkien toiveisiin, sopimukset ovat varsin sitovia tämän suhteen. Toki YTV-alueella on uutena tekijänä nämä laatulupauskohteet, joiden kuljettajat ovat pysyvämmin tietyillä linjoilla.

Lisäksi itse olen monen (vanhemmankin) kuljettajan, etenkin ensimmäistä kertaa Helb:in palvelukseen ehkä mielivän kammoksuvan firman tyyliä syrjiä ajovuosia (kokemusta) ja suosia siis vaan ainoastaan palvelusvuosia omassa talossa, jolloin "uusi" vanhempikin kuljettaja joutuisi tyytymään "alokkaan" osaan talossa, kun samaan aikaan muissa taloissa arvostetaan eri tavoin vielä kuitenkin vanhempia ja huolellisia ns. veteraanikuljettajia (en tarkoita siis mitään sairaseläkeläisiä, joilta pitäisi ottaa D-kortti pois).

Omasta mielestäni on vain hyvä, että taloon uutena tuleva kuljettaja pääsee tutustumaan useisiin eri linjoihin ja työvuorojärjestelmiin. Itsekin aloittaessani Varhan varikolta pidin erityisen positiivisena piirteenä sitä, ettei työnjohto/ajosarjasuunnittelu rajoittanut mitä linjoja voi toivoa ajettavakseen. Sitten kun muutama kuukausi on kulunut voi kaikessa rauhassa muodostaa mielipiteensä siitä, minkälaista työvuoroa mieluiten ajaisi. Nykyisen kuljettajapulan aikoina laajalla linja-/kalusto-osaamisella voi HELB-uran alkuaikoinakin varsin pitkälle toivoa/valita työvuoroja.
 
Viimeksi muokattu:
todellisuudessa ei siis taida ks. yhtiössä mitään kuskipulaa olla kun on kerran varaa kieltäytyä ihan "hyvätaustaisten" kuljettajien palkkaamisesta.

Työehtosopimuksen noudattaminen on lain asettama vaatimus, joten on ihan luonnollista, että HelB ei voi palkata kuljettajia, jotka asettavat töihin tulon ehdoksi käytettävän työehtosopimuksen työvuorovalintaa koskevien sääntöjen rikkomisen.
 
Työehtosopimuksen noudattaminen on lain asettama vaatimus, joten on ihan luonnollista, että HelB ei voi palkata kuljettajia, jotka asettavat töihin tulon ehdoksi käytettävän työehtosopimuksen työvuorovalintaa koskevien sääntöjen rikkomisen.

Joo näinhän se menee, mutta kyllähän HelBillä on vielä talossaan AKT-sopimuksen alaisia kuljettajia. Talo on kuitenkin edellisen toimitusjohtajan aikana päättänyt noudattaa pelkästään omaa paikallista sopimusta, jossa työvuorovaalit ovat keskeisessä asemassa.

Tämä nykyinen paikallinen työehtosopimus kyllä karkottaa monia sellaisia kuljettajia hakeutumasta HelBille, jotka olisivat valmiita vaihtamaan työnantajaa, mutta eivät työehtosopimusta. Täytyy muistaa, että periaatteessa kaikki uudet HelBille siirtyvät kuljettajat aloittavat ruuhkakuljettajina ja nämä työaikajärjestelyt eivät todellakaan kaikille kuljettajille sovi.
 
Joo näinhän se menee, mutta kyllähän HelBillä on vielä talossaan AKT-sopimuksen alaisia kuljettajia.
Missäs sellaisia kuljettajia on? Käsittääkseni STA:lla oli Pääkaupunkilinjojen peruilta AKT-sopimuksella työskenteleviä kuljettajia, mutta eikö koko nykyisellä HelB:llä ole yksi ja sama sopimus?
 
Takaisin
Ylös