Johtaako kuljettajapula bussivuorojen lakkauttamiseen tulevaisuudessa?
31.08.2008
Jani Jakonen
Bussinkuljettajanakin työskennellyt pääluottamusmies Hannu Toikkanen on huolestunut siitä, mistä tulevaisuudessa löytyy riittävästi kuljettajia. Hän ehdottaa parannusta palkkaan ja työoloihin.
Aikatauluun merkittyjä bussivuoroja on elokuussa jäänyt ajamatta poikkeuksellisen paljon.
Vakituisten kuljettajien puute on vaivannut pääkaupunkiseutua useasti aiemminkin ja ilmiöstä näyttää tulevan jokavuotinen.
Mihin kuljettajapula voi tulevina vuosina johtaa, kun pääkaupunkiseutu laajenee ja uusia joukkoliikenneyhteyksiä tarvitaan?
–Jos ei ole tekijöitä, johtaa se luonnollisesti ja vääjäämättä vuorojen vähentämiseen. Tällöin julkisten kulkuvälineiden varassa olevien ihmisten liikkumismahdollisuudet huononevat. Kaikkihan tähtäävät siihen, että ilmasto paranisi ja saataisiin ihmisiä siirrettyä henkilöautoista joukkoliikenteeseen, mutta sekään ei tule toteutumaan, jos pula pahenee, sanoo Helsingin Bussiliikenne Oy:n JHL:n jäsenten pääluottamusmies
Hannu Toikkanen.
Kova työvoimapula voi myös muuttaa palvelukonseptia, ennakoi bussiyhtiön edustaja.
Tulevaisuudessa bussinkuljettaja ei välttämättä enää neuvoisi matkustajia tai myisi matkalippuja.
–Jos seudun liikennöintialue laajenee merkittävästi ja kovin paljon lisääntyy tarve kuljettajista, niin silloinhan voi tulla eteen se, ettei kertakaikkiaan kotimainen työvoima riitä. Silloin yksi vaihtoehto on tinkiä kuljettajien nykyisestä kielitaitovaatimuksesta. Kuljettaja vain ajaisi ja muut palvelutehtävät jäisivät muille, esimerkiksi runkolinjan varrelle perustettaviin palvelupisteisiin. Se olisi vähän kuin metrossa nykyisin, visioi Concordia Bus Finland Oy:n liikennejohtaja
Mårten Winqvist.
Helsingin Bussiliikenne Oy:n toimitusjohtaja
Juha Hakavuori sanoo, että aikataulujen harventamisen ja linjojen lakkauttamisen "täytyy olla vasta vihoviimeinen ratkaisu" työvoimapulaan.
–Seutu tarvitsee toimivan joukkoliikenteen, jotta ihmiset pääsevät työpaikalleen sujuvasti.
–Jos joukkoliikenteen määrä kasvaa, pitäisi pystyä kehittämään kuljettajien työehtosopimusten ehtoja. Se asettaa painetta alan palkkojen nostoon. Toisaalta samasta työvoimasta kisaavat myös muut kuljetusalan yritykset, eivät vain bussiyhtiöt, Hakavuori jatkaa.
Kuljettajien hankkimiseksi joudutaan tähyämään Itä-Eurooppaan, mutta ulkomaiseen työvoimaan ei voi täysin tuudittautua.
–Norjaan ja Ruotsiin on palkattu kuljettajia erityisesti Puolasta. Siellä tuntuu olevan ihmismassa, jolla on mielenkiintoa lähteä kuljetusalan töihin ulkomaille. Mutta pelastus ei ole se, että vain tuodaan ulkomailta lisää työvoimaa. Pitää myös miettiä, miten nykyiset työntekijät saadaan pysymään alalla, Winqvist sanoo.
–Suomessa eläköityminen tapahtuu kaikilla aloilla hyvin nopealla aikataululla. Maahanmuuttajien määrä tulee kasvamaan, se on ihan selvä, mutta on arvoitus missä määrin heitä saadaan kiinnostumaan tästä alasta, Hannu Toikkanen sanoo.
Helsingin Bussiliikenne Oy on kärsinyt koko tämän vuoden kuljettajapulasta. Winqvistin mukaan Concordialla ei ole jäänyt tänä vuonna vuoroja ajamatta.