- Liittynyt
- 19 Joulukuu 2006
- Viestit
- 296
Kyllä keskustan kaupunkiliikenteessä pitäisi sallia 1-5 minuutin viivästymiset ilman matkustajien naamanvääntelyä.
Myöhässäolo ei ole ongelma keskustassa eikä muuallakaan, missä vuoroväli on tiheä tai kulkee monta linjaa samalta pysäkiltä. Sen sijaan esikaupunkialueella voi jo yhden vuoron - kahdesta puhumattakaan - poisjääminen aiheuttaa vaihtoyhteyksien pahaakin sotkeutumista ja sen myötä naamanvääntymistä. Itse pidän naamani suorana lähtemällä pysäkille pari vuoroa aiemmin, jos on oltava määräaikaan jossain. Ja aika monta kertaa niitä vuoroja on jäänyt välistä. Mutta eihän mikään joukkoliikennepalvelu näin ole tarkoitettu toimimaan.
Vuoron väliin jäämiset ovat jo sellainen asia, johon pitäisi olla vastaus heti saatavilla, mutta valitettavasti kuljettajat eivät useinkaan tiedä syytä siihen, miksi edellinen vuoro on jäänyt väliin. Kuljettajien tieto muiden vuorojen tilanteesta rajoittuu siihen, mitä hän havaitsee oman bussinsa ohjaamosta! Yleensä kuljettaja voi vain arvailla syytä edellisen vuoron ajamatta jäämiseen.
Siinäpä taas yksi niin HelBin kuin muidenkin liikennöitsijöiden ongelma. On se vaan niin hauskaa, kun kaikenlaiset turbokännykät ja wlännäykset on keksitty, niin tieto ei kulje. Liikennetyönjohdon tai tilaajaorganisaation näistä tietenkin pitäisi huolehtia eikä yksittäisen kuljettajan. Siitä huolimatta moni kuljettaja informoi asiakkaita niin paljon kuin pystyy. Matkustajien "naamanvääntöä" ehkäisee vähäinenkin tieto.