HelBin ongelmia

Maanantai-aamuna 11.1 helbillä useita ajamattomia lähtöjä "kalustopulan" vuoksi, mm.

h14 Pajamäestä klo 6.57, Eirasta klo 7.38
h43 Hakuninmaalta klo 7.16, Elielinaukiolta klo 8.06
360K Petikosta klo 7.05
362 Petikosta klo 7.10

Tuntuu oudolta että vedotaan kalustopulaan kun juuri vuodenvaihteessa on vapautunut iso määrä kalustoa menetetyiltä linjoilta, olisi ehkä sittenkin kannattanut pitää ruhassa ainakin osa hintti-scanioista vara-autoina vielä talven ajan.
Maanantai-aamut voivat olla hankalia, kun viikonlopun ajan seisseet autot ovatkin sitä mieltä, etteivät halua taas töihin lähteä. :)
 
Eikä tainnut aamuun rajoittua tuo pula, ainakin viiden korvilla Kurvissa sai odotella Lauttasaaren kulkineita ihan rauhassa, sitä vastoin PL:n 67 meni kolmesti samoin kuin HeBuLin 70V. Mihin lie jääneet nuo 65A:n ja 66A:n laitteet.

No, ajattelin hölmönä, paremmalla onnella Ruoholahdesta uudelta 20:n reitiltä kunnes siellä oli pysäkillä vastassa ihmisjoukko ja 25 min odotuksen jälkeen tuulilasikuorma matelevassa #3:ssa. Tuntui joku vika sitäkin Volgaa vaivaavan kun piti valojen vaihtumista odotellessa nostella kierroksia, liekö olleet paineet karkaamassa. Läppäsillallakaan ei vauhdit yli neljänkympin nousseet joten ei onneksi päätä päässyt huimaamaan.
Mutta hienosti otti kuski linjansa haltuun ja teki voitavansa, hymyillen kuunteli matkustavaisten viisaudet. Liekö ollut lääkitys kohdillaan tai vieraskielinen mies.

Aikataulua ei tietenkään pysäkillä ole kun se on sen verran uusi asia tuo linjamuutos ja tainnut tulla melkoisen yllättäen kesken viisivuotissuunnitelman.
Ja mitäpä sillä tekisikään jos kerran ajetaan Finnairin aikatauluilla eli milloin sattuu.

Talvi se on niin kovin vaikea ja yllättävä asia. Joillekin.
 
Eikä tainnut aamuun rajoittua tuo pula, ainakin viiden korvilla Kurvissa sai odotella Lauttasaaren kulkineita ihan rauhassa, sitä vastoin PL:n 67 meni kolmesti samoin kuin HeBuLin 70V. Mihin lie jääneet nuo 65A:n ja 66A:n laitteet.

No, ajattelin hölmönä, paremmalla onnella Ruoholahdesta uudelta 20:n reitiltä kunnes siellä oli pysäkillä vastassa ihmisjoukko ja 25 min odotuksen jälkeen tuulilasikuorma matelevassa #3:ssa. Tuntui joku vika sitäkin Volgaa vaivaavan kun piti valojen vaihtumista odotellessa nostella kierroksia, liekö olleet paineet karkaamassa. Läppäsillallakaan ei vauhdit yli neljänkympin nousseet joten ei onneksi päätä päässyt huimaamaan.
Mutta hienosti otti kuski linjansa haltuun ja teki voitavansa, hymyillen kuunteli matkustavaisten viisaudet. Liekö ollut lääkitys kohdillaan tai vieraskielinen mies.

Aikataulua ei tietenkään pysäkillä ole kun se on sen verran uusi asia tuo linjamuutos ja tainnut tulla melkoisen yllättäen kesken viisivuotissuunnitelman.
Ja mitäpä sillä tekisikään jos kerran ajetaan Finnairin aikatauluilla eli milloin sattuu.

Talvi se on niin kovin vaikea ja yllättävä asia. Joillekin.
Tiedoksi vaan, että eilen oli ilmeisen liukasta ainakin henkilöautoille ja liikennevaloista liikkeellelähtö oli hitaanpaa. Ja kun tietää 65A:n ja 66A:n reitin Kampin läpi ja miten sen henkilöautoilu tukkii normaalistikin, niin ei ole ihme etteivät bussit kulje kuten pitäisi. Sama homma on linjalla 20, jos Bulevardi ja Ruoholahti tökkivät niin aikataululla voi pyyhkiä erään tietyn paikan... ja sitten nämä sitruunat aukovat naamaansa kuljettajalle vaikka hän on tehnyt voitavansa matkan jouduttamiseksi! Luulisi kaikilla olevan tiedossa, että tässä kaupungissa liikenne sujuu usein kehnonlaisesti. Mutta totuushan on se, että nämä myöhässäolon syytä kyselijät vain hidastavat omaa ja muiden matkaa.

Joten samat murheet olisivat, ajoipa ko. linjoja mikä firma tahansa!

Noh, parin vuoden kuluttua pääsee Laruun metrolla, joten sitten ei tarvitse ruuhkia murehtia. Ainiin, mutta sittenhän on se murhe, että itä-Helsingin hampuusit voivat eksyä Laruun häiriköimään...
 
Tiedoksi vaan, että eilen oli ilmeisen liukasta ainakin henkilöautoille ja liikennevaloista liikkeellelähtö oli hitaanpaa. Ja kun tietää 65A:n ja 66A:n reitin Kampin läpi ja miten sen henkilöautoilu tukkii normaalistikin, niin ei ole ihme etteivät bussit kulje kuten pitäisi. Sama homma on linjalla 20, jos Bulevardi ja Ruoholahti tökkivät niin aikataululla voi pyyhkiä erään tietyn paikan... ja sitten nämä sitruunat aukovat naamaansa kuljettajalle vaikka hän on tehnyt voitavansa matkan jouduttamiseksi! Luulisi kaikilla olevan tiedossa, että tässä kaupungissa liikenne sujuu usein kehnonlaisesti. Mutta totuushan on se, että nämä myöhässäolon syytä kyselijät vain hidastavat omaa ja muiden matkaa.

Joten samat murheet olisivat, ajoipa ko. linjoja mikä firma tahansa!

Itse asiassa osaa 65A:n ja 66A:n lähdöistähän ajaa Tammelundin kuljettajat. Samalla tavalla ne jumiutuvat kaivokadun ja Kampin ruuhkiin.

Talvi se on niin kovin vaikea ja yllättävä asia. Joillekin.

Nämä kommentit alkavat pikkuhiljaa kyrsimään. Tervetuloa vain ajamaan raskasta kalustoa talvikeleillä, jos ajokortin kirjaimet riittävät! Mä voin ammattiautoilijana luvata sulle, että talvi ei todellakaan ole kovin vaikea tai yllättävä asia minulle tai useimmille linja-autonkuljettajille. Varovaisuutta tämä kyllä vaatii. Itse pysyn erittäin hyvin aikataulussa myös talvikeleillä, kunhan edessä oleva tie vain on vapaa henkilöautoista (aina näin ei ole). Silloin kun tiellä on ruuhkia sille ei voi mitään. Reitillä olevalla linja-autolla on kovin vähän keinoja käytettävissään ruuhkan ohittamiseksi (linjalla on pysyttävä ja pysäkeillä on käytävä).
 
Itse pysyn erittäin hyvin aikataulussa myös talvikeleillä, kunhan edessä oleva tie vain on vapaa henkilöautoista (aina näin ei ole). Silloin kun tiellä on ruuhkia sille ei voi mitään. Reitillä olevalla linja-autolla on kovin vähän keinoja käytettävissään ruuhkan ohittamiseksi (linjalla on pysyttävä ja pysäkeillä on käytävä).

Pikavuoroissa käytännössä myöhästymiset aiheutuu 90%:sti siitä että maantiellä pitkää jonoa vetää joku nissan micra, jonka kuljettajalla ei riitä taito tai usko ajaa edes lähelle nopeusrajoituksen mukaista vauhtia. Siinä sitten ajellaan pikavuorolla pitkässä jonossa perässä ja mietitään kaikkea taivaan ja maan väliltä ko. Micra-kuljettajasta ja aikataulua jossa muuten pysyttäisiin edes kohtuullisesti mutta....

Se loppu 10% tulee sitten siitä että ihan oikeasti joutuu ajamaan hitaasti, mutta sellaisia kelejä lienee tänä talvena ollut yhden käden sormilla laskettavissa.
 
Pikavuoroissa käytännössä myöhästymiset aiheutuu 90%:sti siitä että maantiellä pitkää jonoa vetää joku nissan micra, jonka kuljettajalla ei riitä taito tai usko ajaa edes lähelle nopeusrajoituksen mukaista vauhtia. Siinä sitten ajellaan pikavuorolla pitkässä jonossa perässä ja mietitään kaikkea taivaan ja maan väliltä ko. Micra-kuljettajasta ja aikataulua jossa muuten pysyttäisiin edes kohtuullisesti mutta....
Nopeusrajoitushan on absoluuttisesti suurin sallittu nopeus, sopiva tilannenopeushan voi olla paljonkin pienempi. Jos kuljettaja ei tahdo ajaa satasen alueella satasta (esim. valtatiellä 12), se hänelle sallittakoon. Hyvälläkin säällä 80 km/h satasen alueella on vielä ihan riittävä nopeus, esim. pysähtymismatka on huomattavasti lyhempi. Ymmärtänet nyt micrakuskin alinopeuden?

Aikataulusuunnittelijan tulisi myöhästymiset välttääkseen jättää enemmän pelivaraa, jossain Huittisissa ja Forssissa on sitten mukava pitää normaaliolosuhteissa pidempi tauko, jos aikataulussa on varauduttu paremmin viivästymisiin. Matkustajakin uskaltaa ehkä käydä Matkahuollon baarissa sumpilla, jos on 10 minuuttia pelivaraa viiden tai vähemmän sijaan.
 
Pikavuoroissa käytännössä myöhästymiset aiheutuu 90%:sti siitä että maantiellä pitkää jonoa vetää joku nissan micra, jonka kuljettajalla ei riitä taito tai usko ajaa edes lähelle nopeusrajoituksen mukaista vauhtia.

Hidas rahastus ja laukkujen laittaminen ruumaan kaupunkipysäkeillä ovat suurimmat syyt pika- ja vakiovuorojen myöhästelyyn, samoin ruuhkat kaupunkialueilla. Maanteillä on yleensä ohitusmahdollisuus, jota myös bussit usein käyttävät.
 
Nopeusrajoitushan on absoluuttisesti suurin sallittu nopeus, sopiva tilannenopeushan voi olla paljonkin pienempi. Jos kuljettaja ei tahdo ajaa satasen alueella satasta (esim. valtatiellä 12), se hänelle sallittakoon. Hyvälläkin säällä 80 km/h satasen alueella on vielä ihan riittävä nopeus, esim. pysähtymismatka on huomattavasti lyhempi. Ymmärtänet nyt micrakuskin alinopeuden?

Micra saa ajaa vaikka kävelyvauhtia jos tuntuu että se on hälle sopiva matkanopeus, mutta olisi sopivaa sitten edes hieman ajatella muuta liikennettä ja ajaa sivuun välillä että muu liikenne (siis ne joiden mielestä edes lähellä nopeusrajoitusta oleva ajonopeus on keliin nähden sopiva) saisi ajaa sitä omaa sopivaksi kokemaansa _tilannenopeutta_
 
Nämä kommentit alkavat pikkuhiljaa kyrsimään. Tervetuloa vain ajamaan raskasta kalustoa talvikeleillä, jos ajokortin kirjaimet riittävät! Mä voin ammattiautoilijana luvata sulle, että talvi ei todellakaan ole kovin vaikea tai yllättävä asia minulle tai useimmille linja-autonkuljettajille. Varovaisuutta tämä kyllä vaatii. Itse pysyn erittäin hyvin aikataulussa myös talvikeleillä, kunhan edessä oleva tie vain on vapaa henkilöautoista (aina näin ei ole). Silloin kun tiellä on ruuhkia sille ei voi mitään. Reitillä olevalla linja-autolla on kovin vähän keinoja käytettävissään ruuhkan ohittamiseksi (linjalla on pysyttävä ja pysäkeillä on käytävä).

No sittenpä kyrsii. Tiedoksi että niin kyrsii pysäkilläkin. Yhteinen on siis harrastus.

Mulla taitaa kortissa riittää kirjaimet kaikkiin Suomen teillä kulkeviin tai kuljetettaviin laitteisiin, kun se kerran kiinnosti. Ainoana poikkeuksena taitaa olla panssarivaunu.
Mutta kortillani en ole vielä koskaan edes koittanut kolata ja hiekottaa pysäkkejä kuntoon että niistä pääsisi liikkeelle, en korjata rikkinäisiä telinkeventäjiä että niiden avustuksella pääsisi liikkeelle tai laittaa lisä- tai vara-autoja liikkeelle jos kerran koko homma sylttää.
Uskopa huviksesi että kuljettajien lisäksi toimivaan joukkoliikenteeseen tarvitaan paljon muitakin kuin vain kuljettajia. Kun kelit heikkenee, tulevat avainasemaan ajoneuvohuollon ja tiehuollon kaverit. Hankintaosaston töppöilyt ja onnistumiset kuitataan tallille seisomaan jäävillä tai linjalle lähtevillä kalustoilla. Ja koko porukkaa tarvitaan.
Meillä ei pitäisi olla mikään yllätys että joskus on lunta ja on pakkasta. Mutta silti se vaikuttaa olevan yllätys niin pikkuautoilijoille kuin joukkoliikenteellekin.

Hyvä jos sinä pysyt aikataulussa talvellakin kunhan ei ole muita tien päällä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Uskopa huviksesi että kuljettajien lisäksi toimivaan joukkoliikenteeseen tarvitaan paljon muitakin kuin vain kuljettajia. Kun kelit heikkenee, tulevat avainasemaan ajoneuvohuollon ja tiehuollon kaverit. Hankintaosaston töppöilyt ja onnistumiset kuitataan tallille seisomaan jäävillä tai linjalle lähtevillä kalustoilla. Ja koko porukkaa tarvitaan.
Meillä ei pitäisi olla mikään yllätys että joskus on lunta ja on pakkasta. Mutta silti se vaikuttaa olevan yllätys niin pikkuautoilijoille kuin joukkoliikenteellekin.

Hyvä jos sinä pysyt aikataulussa talvellakin kunhan ei ole muita tien päällä.

Ei Suomessa talvi mikään yllätys ole. Yllätys se on silloin, jos asioiden oletetaan/vaaditaan sujuvan auto- ja/tai raideliikenteessä kuivan kelin malliin. Kyllä sitä muuallakin ollaan vaikeuksissa lumen ja jään kanssa (jopa Skandinaviassa).

Uutisotsikko Norjasta 7.1.2010:

"Norjan pääkaupungissa Oslossa linja-autot eivät kulkeneet koko päivänä, koska pakkanen jäädytti polttoaineen linja-autojen tankeissa. Myös kaupungin lauttaliikenne hyytyi täysin."

Uutisisotsikoita maailmalta 18.12.2009:

"Britanniassa Lutonin ja Gatwickin lentokentät suljettiin yöllä lumen vuoksi."

"Ranskassa viranomaiset kehottivat lentoyhtiöitä perumaan noin kolmanneksen lennoistaan. Lähes tuhat matkustajaa joutui yöpymään Pariisin Charles de Gaullen kentällä."

"Kentissä sadat lumen saartamiseksi jääneet autoilijat joutuivat viettämään yönsä autoissa. Essexin poliisille tuli tietoon 180 yöllä tapahtunutta liikenneonnettomuutta. Pahimmilla alueilla poliisi kehotti ihmisiä välttämään kokonaan lähtöä liikenteeseen."

"Pohjois-Ranskassa suljettiin useita moottoritietä. Lumi synnytti liikenneruuhkia, joiden takia sadat juuttuivat autoihinsa tuntikausiksi. Lumi viivästytti myös huippunopeita TGV-junia."

"Belgiassa talvinen keli aiheutti ruuhkia ja satoja liikenneonnettomuuksia."

"Ukrainassa hankalin tilanne oli maan eteläosissa, joka yleensä on lumetonta aluetta. Kova tuuli ja lumipyry keräsi paikoin metrin korkuisia kinoksia. Odessan tiellä seisoi pahimmillaan 8 000 autoa ja kuorma-autoa jonossa."

Jos Suomessa joutuu lumimyräkässä tai huonossa säässä odottamaan parikymmentä minuuttia linja-autoa tai junaa, niin luulisi edes ammattikuljettajalta löytyvän ymmärrystä siihen, mistä tämä voi johtua, eikä tarvitse alkamaan syyttää kollegoita tai alan duunareita huonosti tehdystä työstä. Helsingin niemellä liikenne voi puuroutua paljon pienemmästäkin syystä kuin huonosta kelistä, eikä silloinkaan ongelmat välttämättä johdy HelBistä. Kaikella kunnioituksella.
 
Viimeksi muokattu:
Pikavuoroissa käytännössä myöhästymiset aiheutuu 90%:sti siitä että maantiellä pitkää jonoa vetää joku nissan micra, jonka kuljettajalla ei riitä taito tai usko ajaa edes lähelle nopeusrajoituksen mukaista vauhtia.

Ihan tiedoksi, että Nissan Micralla pääsee kyllä halutessaan myös ylinopeutta. Se ei ole Micralle mikään ongelma. Enemmänkin ne ovat näitä Bemareilla ja Mersuilla ajavia rikkaita rouvia sekä pukumiehiä, jotka niitä jonoja synnyttävät.
 
Nyt on tiedossa ehkä rahahuoliin helpotusta sillä kuuleman mukaan helb aikoo lakkauttaa koskelan värikon toiminnot ja yt neuvotteluja käydään yhteensä 40 hallinto ja korjaamo henkilökunnan irtisanomiseksi. Irtisanomiset alkaa kuulemma ytneuvottelujen päätyttyä ja varikolla toiminta loppuu vuodenvaihteessa. Kuljettajia irtisanomiset ei koske.
 
Nyt on tiedossa ehkä rahahuoliin helpotusta sillä kuuleman mukaan helb aikoo lakkauttaa koskelan värikon toiminnot ja yt neuvotteluja käydään yhteensä 40 hallinto ja korjaamo henkilökunnan irtisanomiseksi. Irtisanomiset alkaa kuulemma ytneuvottelujen päätyttyä ja varikolla toiminta loppuu vuodenvaihteessa. Kuljettajia irtisanomiset ei koske.

Koskelan varikon lopettaminen on sinällään järkevää kun katsoo mitä linjoja Helb ajaa vuodenvaihteen jälkeen. Ylitöitäkin tuntuu taas olevan vaikka 452, 453 ja 611 loppuikin syksyllä. Näin yhtä Helbin kaveria ja sanoi painaneensa viikonloppuna 17h ylitöitä eikä edes "kirjalle."
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on tiedossa ehkä rahahuoliin helpotusta sillä kuuleman mukaan helb aikoo lakkauttaa koskelan värikon toiminnot ja yt neuvotteluja käydään yhteensä 40 hallinto ja korjaamo henkilökunnan irtisanomiseksi. Irtisanomiset alkaa kuulemma ytneuvottelujen päätyttyä ja varikolla toiminta loppuu vuodenvaihteessa. Kuljettajia irtisanomiset ei koske.

Mistä tämä tieto?
 
Ruhan ja koskelan työntekijät moista huhua ovat tänään levittäneet...
 
Takaisin
Ylös