Uskopa huviksesi että kuljettajien lisäksi toimivaan joukkoliikenteeseen tarvitaan paljon muitakin kuin vain kuljettajia. Kun kelit heikkenee, tulevat avainasemaan ajoneuvohuollon ja tiehuollon kaverit. Hankintaosaston töppöilyt ja onnistumiset kuitataan tallille seisomaan jäävillä tai linjalle lähtevillä kalustoilla. Ja koko porukkaa tarvitaan.
Meillä ei pitäisi olla mikään yllätys että joskus on lunta ja on pakkasta. Mutta silti se vaikuttaa olevan yllätys niin pikkuautoilijoille kuin joukkoliikenteellekin.
Hyvä jos sinä pysyt aikataulussa talvellakin kunhan ei ole muita tien päällä.
Ei Suomessa talvi mikään yllätys ole. Yllätys se on silloin, jos asioiden oletetaan/vaaditaan sujuvan auto- ja/tai raideliikenteessä kuivan kelin malliin. Kyllä sitä muuallakin ollaan vaikeuksissa lumen ja jään kanssa (jopa Skandinaviassa).
Uutisotsikko Norjasta 7.1.2010:
"Norjan pääkaupungissa Oslossa linja-autot eivät kulkeneet koko päivänä, koska pakkanen jäädytti polttoaineen linja-autojen tankeissa. Myös kaupungin lauttaliikenne hyytyi täysin."
Uutisisotsikoita maailmalta 18.12.2009:
"Britanniassa Lutonin ja Gatwickin lentokentät suljettiin yöllä lumen vuoksi."
"Ranskassa viranomaiset kehottivat lentoyhtiöitä perumaan noin kolmanneksen lennoistaan. Lähes tuhat matkustajaa joutui yöpymään Pariisin Charles de Gaullen kentällä."
"Kentissä sadat lumen saartamiseksi jääneet autoilijat joutuivat viettämään yönsä autoissa. Essexin poliisille tuli tietoon 180 yöllä tapahtunutta liikenneonnettomuutta. Pahimmilla alueilla poliisi kehotti ihmisiä välttämään kokonaan lähtöä liikenteeseen."
"Pohjois-Ranskassa suljettiin useita moottoritietä. Lumi synnytti liikenneruuhkia, joiden takia sadat juuttuivat autoihinsa tuntikausiksi. Lumi viivästytti myös huippunopeita TGV-junia."
"Belgiassa talvinen keli aiheutti ruuhkia ja satoja liikenneonnettomuuksia."
"Ukrainassa hankalin tilanne oli maan eteläosissa, joka yleensä on lumetonta aluetta. Kova tuuli ja lumipyry keräsi paikoin metrin korkuisia kinoksia. Odessan tiellä seisoi pahimmillaan 8 000 autoa ja kuorma-autoa jonossa."
Jos Suomessa joutuu lumimyräkässä tai huonossa säässä odottamaan parikymmentä minuuttia linja-autoa tai junaa, niin luulisi edes ammattikuljettajalta löytyvän ymmärrystä siihen, mistä tämä voi johtua, eikä tarvitse alkamaan syyttää kollegoita tai alan duunareita huonosti tehdystä työstä. Helsingin niemellä liikenne voi puuroutua paljon pienemmästäkin syystä kuin huonosta kelistä, eikä silloinkaan ongelmat välttämättä johdy HelBistä. Kaikella kunnioituksella.