Tästä kaukoliikenteen lentokenttäradasta, mistä siis lähtee uusien ratojen kehitys Suomessa, niin tästä ei ole ratkaisua Helsingin ja pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen.
No kyllä se vapauttaa aikalailla kapasiteettia nykyisiltä radoilta lähiliikenteen kehittämiseen kun kaukoliikenne siirtyy kokonaisuudessaan tälle lentokenttäradalle. Että sikäli se ei todellakaan ole merkityksetön lähiliikenteen kannalta.
Veikkaisin Pisaran olevan paljon ajankohtaisempi ratahanke(vain 7,5km pitkä) verrattuna HELIin. Onhan RHK priorisoinut seuraavasti: 1. Kehärata, 2. Pisara.
HELI-rata(jatkuessaan Kotkaan ja Viipuriin) sekä lentokenttärata kaukoliikennekäytöön ovat valtakunnallisia hankkeita jotka tukevat myös seutuliikennettä. Kehärata ja Pisara ovat pelkästään seudullisia hankkeita. Näin ollen näkisin HELI-radan sekä lentokenttäradan ehdottomasti tärkeämpinä koska hyödyt ovat laajemmat.
Vuosaari-venäjä ratakin on ongelmallinen. Se joko vaatisi kokonaan uudet logistiikka keskukset Porvooseen tai jonnekkin muualle radanvarteen koska sihen soveltuvia alueita ei Vuosaaen satamassa ole, ei edes suunnittelilla.
Vuosaaren junat voisivat aivan hyvin kulkea nykyistä reittiä kohti Keravan logistiikkakeskusta josta ne suuntautuisivat itään suurnopeusradaksi kunnostettua Nikkilän rataa pitkin yhdessä lentoasemalta tulevien kaukoliikennejunien kanssa. Pohjoisempiin logistiikkakeskuksiin tukeutuvat junat jatkaisivat kohti Riihimäkeä sekä Lahtea. Porvoossa suurnopeusrata yhtyisi etelämpänä kulkevaan lähiliikennerataan ja jatkuisi kohti Kotkaa ja Viipuria.