Tätä aihepiiriä on jo selvitettykin http://uudenmaanliitto.fi/files/180...tailu_aluetalouden_nakokulmasta_E170-2016.pdf
Lähtöasetelma tuossa tosin ei ole aivan esittämäsi kaltainen, mutta aihepiirinä on selvitetty juuri tuota. Selvityksen eriluonteiset hankkeet saavat tosin Tunnin junan näyttämään ylihyvältä verrattuna Tampereen käytävän kehittämisen, jossa hankkeiden idea on enemmän kapasiteetissa kuin nopeudessa. Koko selvityksen pihvi taitaa olla luvussa 4, vaikka huomion kiinnittääkin mielellään seuraavissa luvuissa oleviin tuloksiin.
Niin eriluonteiset hankkeet. Omenat ja moottorisaha. Selvityksen luvuista tulee mieleen kaksi asiaa. Toki Turun radalla on nopeuttamispotentiaalia paljon, mutta matkustajamäärän kaksinkertaistaminen tuntuu silti aika kovalta. Ja varsinkin verrattuna muun rataverkon matkustajamääriin. Käytännössä tuon selvityksen mukaan Turun radalla olisi yhtä paljon tai jopa enemmän matkustajia kuin Helsingin ja Tampereen välillä, kun jälkimmäisestä vähennetään ne matkustajat, jotka jatkavat Tampereelta pohjoiseen. Tähän on vaikea uskoa lähinnä siksi, että pääradan varsi on paljon väkirikkaampi, kuten myös Tampere verrattuna Turkuun. Eli ts. selvitys väittää, että Turku generoi yhtä paljon matkoja kuin Tampere, Hämeenlinna ja muut pääradan varren kylät.
Toinen asia on sitten se, että jos Turun ja Helsingin välillä olisi yli 5k pendelöijää arkivuorokaudessa, niin, ottaen huomioon turkulaisten liikkumistottumukset, Kupittaalle tarvittaisiin melkoisen iso liityntäparkki. Karkeasti ottaen noin 5k paikkainen.