Täsmällisyyden parantuminen on oikeasti kova juttu, jos se pitää paikkaansa. Onko sinulla asiasta näyttöä vai perustuuko näkemyksesi vain omiin kokemuksiisi?Sähköbusseihin siirtyminen, tihentynyt vuoroväli, informaatio bussin sisällä, täsmällisyyden parantuminen. Luettelenko lisää ?
Sähköbusseihin siirtyminen on normaalia tekniikan kehittymistä, jolla ei voi perustella lippujen hintojen nousua. Päinvastoin, sähköbusseilla liikennöintihän näyttää olevan edullisempaa kuin dieselbusseilla. Samoin parantuneet sisänäytöt ovat normaalia tekniikan kehittymistä.
Vuorovälit eivät ole keskimäärin tihentyneet, vaan tammikuussa (ennen Länsimetron jatkeen liityntälinjaston käyttöönottoa) HSL-bussiliikennettä oli viikkotasolla reilut 10% vähemmän kuin tammikuussa 2020.
Minusta ainakin yhtenä isona matkustajamääriä vähentävänä tekijänä näyttäytyy etätöiden lisäksi lippujen hintojen nousu. Erityisesti lyhyillä matkoilla liput ovat sen verran hintavia, että matkan tekemistä joukkoliikenteellä ei voi sanoa mitenkään edulliseksi (AB-lippu 3,10 e). Samalla kun lippujen hinnat ovat nousseet, mikroliikkuminen (kaupunkipyörät ja skuutit) ovat nousseet edulliseksi vaihtoehdoksi joukkoliikenteelle. On sitten näkökulmakysymys, pitääkö mikroliikkumista vai joukkoliikennettä parempana kulkumuotona. HSL:nhän on nyt uutisoitu tuovan kevään aikana markkinoille sarjalipun, jolla osittain etätöitä tekeviä yritetään selvästikin houkutella takaisin joukkoliikenteeseen.
Viimeksi muokattu: