Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

560:n ruuhkaisuus ei ole vain vuoroväliä vaan myös ketjuuntumista jonkin verran. Keskiviikkona hieman ennen iltaruuhkaa, kun menin Myyrmäestä Itäkeskukseen 560:n busseja tuli vastaan pareina.
 
Mietin tuota ahdinkoa kun seisomakuormassa menin 560lla Kondikasta Malmille keskikesällä, että taitaa olla todella epätasaista tämä jakautuminen Helsingissä.

Aiemmin täällä kesällä ollut selkeästi hiljaisempaa, nyt ei 10 minuutin välikään riittänyt tasaamaan ruuhkaa....
Kesän metrokatkot Kontulan-Mellunmäen haaralla ja keskustassa ovat ehkä vaikuttaneet myös linjan 560 kysyntään.
 
560:n ruuhkaisuus ei ole vain vuoroväliä vaan myös ketjuuntumista jonkin verran. Keskiviikkona hieman ennen iltaruuhkaa, kun menin Myyrmäestä Itäkeskukseen 560:n busseja tuli vastaan pareina.
Ketjuuntui joskus kesälläkin päivällä mitä seurasin ikkunasta kyydissä vastaantulijoita

Kesän metrokatkot Kontulan-Mellunmäen haaralla ja keskustassa ovat ehkä vaikuttaneet myös linjan 560 kysyntään.

Saattaa hyvin olla sekin syynä, kiinitti vain huomiota tänäänkin kun taas kyytiin eksyin. Mutta on se toisaalta talvellakin jos ei pysy vuoroväli niin sitten alkaa täyttyä hurjastikin ihan ruuhkan ulkopuolellakin tuo väli....
 
Aika suloisia veijareita, jos aidosti kuvittelevat, että lippuhinnan laskeminen tölkkipantin verran jotenkin houkuttelisi uusia lipunostajia. :D
Suloiset veijarit joutuivat yllättymään ja pettymään.

HSL:n kokeilu meni pieleen, ja nyt lipunhinnat ovat nousemassa roimasti, otsikoi Hesari, ja selventää vielä, ettei kahden vyöhykkeen lipunhintoihin leivottu alennus "ole merkittävästi lisännyt matkustajamääriä": "Nousuja on kertymässä 20 miljoonaa enemmän kuin viime vuonna, mutta se vastaa lähinnä väestönkasvua eikä kata budjettiin leivottuja odotuksia."

On se vaan hirvittävän yllättävää.

 
Vaikuttaa vahvasti siltä, että HSL on ajautunut kierteeseen, jossa matkustajamäärät vähenevät juuri lipun hinnan nostamisen takia. Hyvä myös muistaa, että eletään ostovoiman heikkenemisen aikaa. Se ajaa ihmisiä säästökeinoihin.

Etätyöskentelyyn on HSL:n helppo vedota, mutta eiköhän yksityispyöräily ole yksi hyvä vaihtoehto tehdä työmatkailusta (miksei myös muustakin matkailusta) edullisempaa ja terveellisempää kuukausitasolla. Miksi nyt ostaa lähes 70 euron kausilippu, kun voi tehdä pidemmät kauppareissut ja muut vapaa-ajan matkat jo alle 30 eurolla. Ostaa vaan kuukausittain 10 kpl AB, BC, tai CD lippuja.
 
Hyviä pointteja.

Etätyöstä haluaisin todeta vielä sen, että etätyötä tehdään muuallakin kuin HSL-alueella. Silti Turku ja Lahti ovat palanneet vuoden 2019 matkustajamääriin ja Tampere on ylittänyt ne roimasti. Oliko se nyt niin, että Lahtikin on itse asiassa ylittänyt ne.

Höseli tarjoaa mielellään kaikenlaisia epätutkittuja syitä sille, miksi sen kyyti ei enää kelpaa. Koronastakin puhuttiin vielä silloin kun kansa oli sen jo autuaasti unohtanut. Alkaisi olla paikallaan tutkia, miksi ihmiset ihan oikeasti eivät enää viitsi sinne kyytiin mennä. Eihän järjestelmää saa korjattua, jos ei tiedä, mikä sen on rikkonut.
 
Helsingin seutu on pitkäjänteisesti suunniteltu motariautokaupungiksi, ja jatkuu sellaisena kehittymistä. Joukkoliikenne on siten epäkäytännöllistä kaikkialla paitsi keskustassa, joka jää vuosi vuodelta enemmän seudun ulkoreunan kuriositeetiksi, kun sinne ei ole pakko mennä.

HSL ei voi tai osaa tätä sanoa, koska HSL on motariautokaupungin ostoliikenteen toimisto.
 
Tuo on tosin myös totta muissa suomalaisissa kaupungeissa. Helsingissä on ainakin kaksi eroa muihin kaupunkeihin. Suuren kokonsa takia Helsingin seudulla on monta paikkaliskeskustaa, joiden palvelut vastavaat keskikokoisen kaupungin keskustaa. Nämä ovat usein paljon helpommin saavutettavissa autolla kuin Helsingin keskusta. Auton omistaville olisi siis tyhmä matkustaa kauemmas, kun voi tehdä perusasioinnit lähempänä. Toisekseen, joukkoliikenne on Helsingissä matka-aikojen puolesta kilpailukykyinen tietyillä reiteillä (raskaan raideliikenteen asemien varrelta keskustaan). Ruuhka-aikana autoteiden ruuhkat ohjaavat enemmän matkustajia nopeamman tai yhtä nopean joukkoliikenteen kyytiin. Kun matkustavien ihmisten määrä laskee mm. etätyön takia, ruuhkat hellittävät, ja autoilu muuttuu hieman houkuttelevammaksi. Käytännössä tuo johtaa siihen, että suurempi osuus poistuvasta liikenteestä häviää joukkoliikenteen kyydistä. Edes Tampereella joukkoliikenne ei ole ikinä ollut matka-ajan puolesta kilpailukykyinen vaan matkustajat käyttävät sitä muista syistä (mm. hinta).
 
Helsingissä on vaan paljon ja kasvavasti sitä reuna-aluetta johon kuitenkin ajetaan melko laajaa bussiliikennettä. Maakuntakaupungeissa on tyypillistä, että on kokonaisia asuinalueita joihin ei ajeta säännöllistä kokopäiväistä joukkoliikennettä, ja joukkoliikennepalvelu kohdistuu rajatummin sinne missä on eniten potentiaalia.

Ääriesimerkkinä voisin nostaa Hyvinkään, jossa edes osia keskustaajamasta ei palvella millään bussilinjalla.
 
Viimeksi muokattu:
Voisiko HSL-alueen ahdinko johtua myös siitä, että vaikka täälläkin tätä haulikolla ammuttua on, niin myös tiiviimpää on enemmän, ja siinä tiiviissä matkat on lyhyitä. Höseli ylihinnoittelee lyhyet matkat poskettoman hintaisiksi, joten entinen asiakas on siirtynyt käyttämään vuokraskuuttia tai vaikka omaa polkupyörää. Tämä koskee tietysti erityisesti A-vyöhykettä mutta varmasti myös 2-3 km matkoja muualla, sanotaan nyt vaikka Kuitinmäestä Omenaan tai Muuralasta Entresseen. Eli matka on ehkä turhan pitkä käveltäväksi mutta liian kallis busseiltavaksi.
 
Voisiko HSL-alueen ahdinko johtua myös siitä, että vaikka täälläkin tätä haulikolla ammuttua on, niin myös tiiviimpää on enemmän, ja siinä tiiviissä matkat on lyhyitä. Höseli ylihinnoittelee lyhyet matkat poskettoman hintaisiksi, joten entinen asiakas on siirtynyt käyttämään vuokraskuuttia tai vaikka omaa polkupyörää. Tämä koskee tietysti erityisesti A-vyöhykettä mutta varmasti myös 2-3 km matkoja muualla, sanotaan nyt vaikka Kuitinmäestä Omenaan tai Muuralasta Entresseen. Eli matka on ehkä turhan pitkä käveltäväksi mutta liian kallis busseiltavaksi.
Niin suosittelen yksi- tai kaksi-vyöhykkeiden lippu, joka on voimassa vain 10 tai 15 minuuttia ja maksaa ehkä 1e tai 1,50e.
 
Niin suosittelen yksi- tai kaksi-vyöhykkeiden lippu, joka on voimassa vain 10 tai 15 minuuttia ja maksaa ehkä 1e tai 1,50e.
Jep, jotain tuollaista. Jonkinlainen versio Kurzstrecke-lipusta. On puhuttu A-vyöhykkeen lipusta, mutta voisihan vastaava olla kullakin vyöhykkeellä. Noin lyhyt voimassaolo on kyseenalainen, koska lippu pitää hankkia ennen kuin näkee kulkuneuvon, ja se voi olla myöhässä jne. Mutta jos voimassaoloaika on 30 min, niin se olisi käytännössä yhden nousun lippu. Joku oikein noheva saattaa vaihtamaankin keretä ja vaihtakoon sitten, mutta tuo koskisi vain pientä osaa.

Näissä lyhyen voimassaolon lipuissa on tosin ongelmana se, että nythän voimassaoloa tulkitaan eri tavalla. Jos lippu on voimassa esim. 80 min, saat minuuttia ennen voimassaolon päättymistä nousta vielä kulkuneuvoon ja matkustaa sitten perille vaikka 45 min ajan. Monet, jotka ehdottavat näitä lyhyen voimassaolon lippuja, ajattelevat, että matkan pitää olla päättynyt kun voimassaolo päättyy, ja sellaista ei oikein voi toteuttaa nykysysteemissä.

Tällaisne lipun pitäisi maksaa alle 2 €, jotta se olisi houkutteleva. Luulen, että "suloiset veijarit" voisivat yllättyä tällä kertaa positiivisesti, jos tuollaisen lanseeraisivat. Mutta eivät ne sitä tee.
 
Noin lyhyt voimassaolo on kyseenalainen, koska lippu pitää hankkia ennen kuin näkee kulkuneuvon, ja se voi olla myöhässä jne. Mutta jos voimassaoloaika on 30 min, niin se olisi käytännössä yhden nousun lippu. Joku oikein noheva saattaa vaihtamaankin keretä ja vaihtakoon sitten, mutta tuo koskisi vain pientä osaa.
Jos maksaa lähimaksulla, 10 minuuttia tai edes yksi nousu lippu kyllä käy. Jos voimassaoloaika on 30 minuuttia sitten HSL:n logiikan mukaa hinta pitäisi olla €2.80...
Jos lippu on voimassa esim. 80 min, saat minuuttia ennen voimassaolon päättymistä nousta vielä kulkuneuvoon ja matkustaa sitten perille vaikka 45 min ajan.
Tämä ongelma on ratkaistu esim. Brnossa, missä tarvitsee tap in ja tap out alle 10 minuutissa, niin ei voi matkaa minne tahansa.
 
Kurzstrecke-tapainen yhden leimauksen lippu toimisi täydellisesti matkakorteilla tai lähimaksulla. Samoin tuo Brnon ratkaisu paitsi että siinä pitäisi olla vielä toinen lukija. Mikään näistä ei kuitenkaan onnistu HSL-alueella, koska HSL työntää matkustajille mobiililippua kurkusta alas. Voitaisiinko vaan siirtyä takaisin matkakortteihin? Lipputilihankkeen myötä samaan tiliin voisi yhdistää pankkikortin tai mobiilimaksun (Google Pay, Apple Pay tms.), jolloin maksutavat pysyvät käytännössä samoina kuin nykyään, paitsi että lippu ostetaan lukijalta noustessa kyytiin.
 
Takaisin
Ylös