ja tietysti hyvä muistaa että kaikki eivät voi autoon vaihtaa, yleensä ne naiset ja moni maahanmuuttajat jotka sitten maksavat rikkaiden huvit kalliimmissa hinnoissa....
Minä olen ollut siinä käsityksessä, että rikkaat maksavat omat hupinsa itse, eivätkä HSL:n kassasta. Ja ovatpa niin jalomielisiä, että kustantavat vieläpä yli 50% joukkoliikenteen kuluistakin, käyttivät sitä tai eivät. Autoilijat maksavat aina enemmän veroja, kuluja ja maksuja, kuin mitä saavat niistä vastineeksi esim. infrassa.
Autoilu, pysäköinti, energia ja verotus on kallistunut sen verran, että edelleen joukkoliikenne on kaikille halvempaa kuin autoilu. Eihän tuo lippujen alennuskokeilukaan tuottanut tulosta, koska suurin vika ei ole hinnassa.
Kohtuullisen paljon Jenkkien eri kaupungeissa joukkoliikennettä ja nimenomaan bussiliikennettä käyttäneenä voin todeta, että siellä todella näkee, millaista on joukkoliikenne silloin kun sitä käyttävät vain ne, joilla ei ole mahdollisuutta omaan autoon. Kodittomia, köyhiä, vammaisia, teinejä. Hyvin vähän valkoisia, kaupungista riippumatta. Normaalin oloisia keski-ikäisiä miehiä ei käytännössä lainkaan.
Minusta on ikävää, jos HSL-alueella kehitys johtaa pikku hiljaa tähän samaan.
Samaa mieltä. Matalatuloiset ja autottomat käyttävät joukkoliikennettä joka tapauksessa, koska on pakko. Suomen keleissä kaikki eivät vaihda fillareihin ja skuutteihin. Vaikka infra on nyt monin kerroin parempaa kuin ennen, on pyöräilyn kulkutapaosuus noussut vain hitusen. Keski- ja hyvätuloiset ovat ne, jotka ovat vaarassa äänestää jaloillaan kohti autokauppaa. Ilman heitä, varsinkin Suomessa jossa suurin osa on keskiluokkaa, ei ole tarpeeksi joukkoja ja yksikkökustannus kasvaa.
Samalla jos mennään jenkkien suuntaan, vähenee sosiaalinen kontrolli. Sitä myötä pummilla matkustaminen sekä yleinen rikollisuus ja välinpitämätön asenne muita kohtaan kasvaa, toisin kuin joukkoliikenteen suosio. (Esimerkki: ennen jos teiniryhmä piti kenkiä metron penkillä, asiaan puututtiin varmasti. Uskaltaako enää kaikki puuttua? Nyt aletaan olla jo pisteessä, jossa tönimiseen, meluamiseen, kiusaamiseen ja näpistelijöihin ei uskalleta puuttua. Mikä on seuraava asia mihin kohta ei puututa?)
Tämä on kierre, joka vähentää tuloja sekä katoavilta asiakkailta että jäljelle jääviltä, joita ei huvita maksaa surkeasta palvelusta. Hyvätuloisella ei varmasti olisi ongelmaa maksaa nousevia lipun hintoja, jos he saisivat vastineeksi vuosi vuodelta laadukkaampaa joukkoliikennettä.
Asiakaskyselyissä on korostunut mm. heikentynyt turvallisuuden tunne, jonka varakas voi kuitata vaihtamalla autoon. Usein lapset oppivat vanhempien asenteet, eivätkä he enää uskalla (tai ei päästetä) julkisiin, ainakaan hämärän aikaan. Sama meno jatkuu helposti aikuisena.
HSL ei ole saanut muitakaan perusasioita kuntoon, kuten lähimaksamista. Parempiosaiset saattaisivat toivoa myös, että busseissa olisi talvella lämmin ja kesällä viileä, linjakilpi toimii, kuljettaja tuntee reitin ja osaa ajaa ammattimaisesti sekä neuvoa asiakasta. Eikä käytä puhelinta ajon aikana. Vielä kun matkustajan puhelimen akun loppuessa lipunkin saisi kuljettajalta edes lisähintaan. Lipun osto kioskissa jonottamalla aukioloaikojen puitteissa tuo mieleen Neuvosto-Tallinnan.