Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Silloin nämä maaseudun matkakohteet ja niiden saavutettavuus eivät olisi kiinni kasvottomasta Pasilan toimistotalosta vaan siitä omasta lähikunnasta. Jos kohde on kunnalle tärkeä, niin eiköhän silloin löydy maksaja liikenneyhteyksillekin. (Maksaja voi myös olla tämä kohde itsekin, jos se kokee sen järkeväksi ja tekee kunnan kanssa asiasta diilin.)
Muuan hyvä esimerkkikohde tällaisista museokohteen itsensä järjestämistä joukkoliikenneyhteyksistä on Mänttä ja siellä Serlachius-museot.
+ Tampereelta liikennöidään 1½ tunnin bussilinjaa Mänttään ja takaisin, vaihtoyhteydet toimivat Tampereella valtion junilta ja junille. Nämä linja-autovuorot ovat lisäksi kaikille avointa julkista liikennettä sen koko reitin osuudella.
+ Mikäli kävijä saapuu kiskobussilla lähimmälle asemalle Vilppulaan, siellä on vuokrattavissa kaupunkipyöriä "bike&rail" ja voi polkea muutamat loppukilometrit näille museoille. Tämäkin on tuon museon järjestämää palvelua.
 
Aikaisemmissa keskusteluissa olen heittänyt tähän ilmoille sellaista ratkaisua, että päätetään jonkinlainen raja, jonka kohdalla Höselin ja kunnan vastuuta muutetaan. Siis niin, että Höseli järjestää liikenteen omalla toimialueellaan kaikkiin niihin paikkoihin, joissa se on järkevää. Mutta sitten nämä hirvittävän kalliiksi tulevat tyhjänä ajavat bussit siirretään kuntien vastuulle. Ovat edelleen Höselin liikennettä, mutta kunta päättää volyymin ja maksaa laskun. Höseli voi tehdä ehdotukset, suunnitella liikenteen kunnan ohjeiden mukaisesti ym. mutta maksaja olisi kunta suoraan.
Tässä olisi positiivista myös se, että kunnille tulisi oikea kannustin kaavoittaa sellaista ympäristöä, jossa joukkoliikenne kannattaa. Laskisihan se nykyisinkin kuntien maksuosuutta, mutta raha pyörii niin monen mutkan kautta, ettei se näy niin suoraan Excelissä että sitä edes pohdittaisiin
 
Muuan hyvä esimerkkikohde tällaisista museokohteen itsensä järjestämistä joukkoliikenneyhteyksistä on Mänttä ja siellä Serlachius-museot.
+ Tampereelta liikennöidään 1½ tunnin bussilinjaa Mänttään ja takaisin, vaihtoyhteydet toimivat Tampereella valtion junilta ja junille. Nämä linja-autovuorot ovat lisäksi kaikille avointa julkista liikennettä sen koko reitin osuudella.
+ Mikäli kävijä saapuu kiskobussilla lähimmälle asemalle Vilppulaan, siellä on vuokrattavissa kaupunkipyöriä "bike&rail" ja voi polkea muutamat loppukilometrit näille museoille. Tämäkin on tuon museon järjestämää palvelua.
Pääkaupunkiseudulla olisi vastaava kohde Vitträsk Kirkkonummella. Lähimmältä bussipydäkiltä on kilometrien kävely, takavuosina oli lähellä rautatieseisake, mutta sekin lakkautettiin. Kohdetta mainostetaan matkailusivulla, myös kohteen omistaja Museovirasto mainostaa sivullaan, mutta miten sinne pääsee? Meillä käy matkailijoita joita kohde voi kiinnostaa, myös paikallisia voisi kiinnostaa käydä. HSL on saanut markkinoitua autotonta elämäntapaa, moni on antanut ajokorttinsa vanhentua. En osaa kuin ihmetellä että kuinka heidänlaisensa ihmiset tuonne pääsevät. Eikö kuntaa kiinnosta? He kuitenkin mainostavat paikkaa matkailusivullaan.
 
Pääkaupunkiseudulla olisi vastaava kohde Vitträsk Kirkkonummella. Lähimmältä bussipydäkiltä on kilometrien kävely, takavuosina oli lähellä rautatieseisake, mutta sekin lakkautettiin. Kohdetta mainostetaan matkailusivulla, myös kohteen omistaja Museovirasto mainostaa sivullaan, mutta miten sinne pääsee? Meillä käy matkailijoita joita kohde voi kiinnostaa, myös paikallisia voisi kiinnostaa käydä. HSL on saanut markkinoitua autotonta elämäntapaa, moni on antanut ajokorttinsa vanhentua. En osaa kuin ihmetellä että kuinka heidänlaisensa ihmiset tuonne pääsevät. Eikö kuntaa kiinnosta? He kuitenkin mainostavat paikkaa matkailusivullaan.
Ennen Länsimetroa, linja 166(V) meni sinne suoraan Kampista muutama kerran päivässä.
 
Ja kyseinen U166 lakkautettiin monta vuotta ennen Länsimetroa. Olisikohan ollut 2007, jolloin Kirkkonummi tuli mukaan YTV:n lippuyhteistyöhön?
 
Pääkaupunkiseudulla olisi vastaava kohde Vitträsk Kirkkonummella. Lähimmältä bussipydäkiltä on kilometrien kävely, takavuosina oli lähellä rautatieseisake, mutta sekin lakkautettiin. Kohdetta mainostetaan matkailusivulla, myös kohteen omistaja Museovirasto mainostaa sivullaan, mutta miten sinne pääsee? Meillä käy matkailijoita joita kohde voi kiinnostaa, myös paikallisia voisi kiinnostaa käydä. HSL on saanut markkinoitua autotonta elämäntapaa, moni on antanut ajokorttinsa vanhentua. En osaa kuin ihmetellä että kuinka heidänlaisensa ihmiset tuonne pääsevät. Eikö kuntaa kiinnosta? He kuitenkin mainostavat paikkaa matkailusivullaan.
Pohjois-Kirkkonummella liikennöi kutsulinja 919 tiistaisin ja torstaisin. Linja liikennöi tilausten perusteella Jorvaksentien ja Veikkolan välisellä alueella. Bussilla 911 pääsee arkisin esimerkiksi Kauklahden asemalta Luoman kylälle, mistä on parin kilometrin kävelymatka Hvitträskiin. Kävin Hvitträskissä joskus takavuosina, jolloin bussi 166 vielä kulki sinne, mutta eipä siellä matkaseurani lisäksi muita matkustajia ollut.
 
Kun Luoman seisake lakkautettiin, HSL aloitti 911:llä viikonloppuliikenteen, joka kuitenkin koronasäästöissä jouduttiin lopettamaan, ja arkiliikennettäkin supistettiin.
 
Myös Kaarinan kunta järjestää normaalin joukkoliikenteen ulkopuolista kuljetusta, Kuusiston linnanraunioille. Kaarinan keskustasta, kuusi kertaa päivässä keskiviikkoisin ja sunnuntaisin. Maksuttomana. Ja Kaarinan keskustaan pääsee Fölin kyydissä.
 
Takaisin
Ylös