Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Silloin nämä maaseudun matkakohteet ja niiden saavutettavuus eivät olisi kiinni kasvottomasta Pasilan toimistotalosta vaan siitä omasta lähikunnasta. Jos kohde on kunnalle tärkeä, niin eiköhän silloin löydy maksaja liikenneyhteyksillekin. (Maksaja voi myös olla tämä kohde itsekin, jos se kokee sen järkeväksi ja tekee kunnan kanssa asiasta diilin.)
Muuan hyvä esimerkkikohde tällaisista museokohteen itsensä järjestämistä joukkoliikenneyhteyksistä on Mänttä ja siellä Serlachius-museot.
+ Tampereelta liikennöidään 1½ tunnin bussilinjaa Mänttään ja takaisin, vaihtoyhteydet toimivat Tampereella valtion junilta ja junille. Nämä linja-autovuorot ovat lisäksi kaikille avointa julkista liikennettä sen koko reitin osuudella.
+ Mikäli kävijä saapuu kiskobussilla lähimmälle asemalle Vilppulaan, siellä on vuokrattavissa kaupunkipyöriä "bike&rail" ja voi polkea muutamat loppukilometrit näille museoille. Tämäkin on tuon museon järjestämää palvelua.
 
Aikaisemmissa keskusteluissa olen heittänyt tähän ilmoille sellaista ratkaisua, että päätetään jonkinlainen raja, jonka kohdalla Höselin ja kunnan vastuuta muutetaan. Siis niin, että Höseli järjestää liikenteen omalla toimialueellaan kaikkiin niihin paikkoihin, joissa se on järkevää. Mutta sitten nämä hirvittävän kalliiksi tulevat tyhjänä ajavat bussit siirretään kuntien vastuulle. Ovat edelleen Höselin liikennettä, mutta kunta päättää volyymin ja maksaa laskun. Höseli voi tehdä ehdotukset, suunnitella liikenteen kunnan ohjeiden mukaisesti ym. mutta maksaja olisi kunta suoraan.
Tässä olisi positiivista myös se, että kunnille tulisi oikea kannustin kaavoittaa sellaista ympäristöä, jossa joukkoliikenne kannattaa. Laskisihan se nykyisinkin kuntien maksuosuutta, mutta raha pyörii niin monen mutkan kautta, ettei se näy niin suoraan Excelissä että sitä edes pohdittaisiin
 
Muuan hyvä esimerkkikohde tällaisista museokohteen itsensä järjestämistä joukkoliikenneyhteyksistä on Mänttä ja siellä Serlachius-museot.
+ Tampereelta liikennöidään 1½ tunnin bussilinjaa Mänttään ja takaisin, vaihtoyhteydet toimivat Tampereella valtion junilta ja junille. Nämä linja-autovuorot ovat lisäksi kaikille avointa julkista liikennettä sen koko reitin osuudella.
+ Mikäli kävijä saapuu kiskobussilla lähimmälle asemalle Vilppulaan, siellä on vuokrattavissa kaupunkipyöriä "bike&rail" ja voi polkea muutamat loppukilometrit näille museoille. Tämäkin on tuon museon järjestämää palvelua.
Pääkaupunkiseudulla olisi vastaava kohde Vitträsk Kirkkonummella. Lähimmältä bussipydäkiltä on kilometrien kävely, takavuosina oli lähellä rautatieseisake, mutta sekin lakkautettiin. Kohdetta mainostetaan matkailusivulla, myös kohteen omistaja Museovirasto mainostaa sivullaan, mutta miten sinne pääsee? Meillä käy matkailijoita joita kohde voi kiinnostaa, myös paikallisia voisi kiinnostaa käydä. HSL on saanut markkinoitua autotonta elämäntapaa, moni on antanut ajokorttinsa vanhentua. En osaa kuin ihmetellä että kuinka heidänlaisensa ihmiset tuonne pääsevät. Eikö kuntaa kiinnosta? He kuitenkin mainostavat paikkaa matkailusivullaan.
 
Pääkaupunkiseudulla olisi vastaava kohde Vitträsk Kirkkonummella. Lähimmältä bussipydäkiltä on kilometrien kävely, takavuosina oli lähellä rautatieseisake, mutta sekin lakkautettiin. Kohdetta mainostetaan matkailusivulla, myös kohteen omistaja Museovirasto mainostaa sivullaan, mutta miten sinne pääsee? Meillä käy matkailijoita joita kohde voi kiinnostaa, myös paikallisia voisi kiinnostaa käydä. HSL on saanut markkinoitua autotonta elämäntapaa, moni on antanut ajokorttinsa vanhentua. En osaa kuin ihmetellä että kuinka heidänlaisensa ihmiset tuonne pääsevät. Eikö kuntaa kiinnosta? He kuitenkin mainostavat paikkaa matkailusivullaan.
Ennen Länsimetroa, linja 166(V) meni sinne suoraan Kampista muutama kerran päivässä.
 
Ja kyseinen U166 lakkautettiin monta vuotta ennen Länsimetroa. Olisikohan ollut 2007, jolloin Kirkkonummi tuli mukaan YTV:n lippuyhteistyöhön?
 
Pääkaupunkiseudulla olisi vastaava kohde Vitträsk Kirkkonummella. Lähimmältä bussipydäkiltä on kilometrien kävely, takavuosina oli lähellä rautatieseisake, mutta sekin lakkautettiin. Kohdetta mainostetaan matkailusivulla, myös kohteen omistaja Museovirasto mainostaa sivullaan, mutta miten sinne pääsee? Meillä käy matkailijoita joita kohde voi kiinnostaa, myös paikallisia voisi kiinnostaa käydä. HSL on saanut markkinoitua autotonta elämäntapaa, moni on antanut ajokorttinsa vanhentua. En osaa kuin ihmetellä että kuinka heidänlaisensa ihmiset tuonne pääsevät. Eikö kuntaa kiinnosta? He kuitenkin mainostavat paikkaa matkailusivullaan.
Pohjois-Kirkkonummella liikennöi kutsulinja 919 tiistaisin ja torstaisin. Linja liikennöi tilausten perusteella Jorvaksentien ja Veikkolan välisellä alueella. Bussilla 911 pääsee arkisin esimerkiksi Kauklahden asemalta Luoman kylälle, mistä on parin kilometrin kävelymatka Hvitträskiin. Kävin Hvitträskissä joskus takavuosina, jolloin bussi 166 vielä kulki sinne, mutta eipä siellä matkaseurani lisäksi muita matkustajia ollut.
 
Kun Luoman seisake lakkautettiin, HSL aloitti 911:llä viikonloppuliikenteen, joka kuitenkin koronasäästöissä jouduttiin lopettamaan, ja arkiliikennettäkin supistettiin.
 
Myös Kaarinan kunta järjestää normaalin joukkoliikenteen ulkopuolista kuljetusta, Kuusiston linnanraunioille. Kaarinan keskustasta, kuusi kertaa päivässä keskiviikkoisin ja sunnuntaisin. Maksuttomana. Ja Kaarinan keskustaan pääsee Fölin kyydissä.
 
Tässä varovaisesti arvioiden, maksaa tuo Hämeentien tyhjien penkkien kuljettaminen välillä Sörnäinen-Rautatientori vähintään 20 M€ vuodessa. Tämä perustelee jo suhteellisen suuretkin investoinnit vaihto-olosuhteiden parantamiseen, jolloin säästöpotentiaali olisi vielä suurempi, kun linjat voisi katkaista jo ennen Sörnäistä. Periaatteen pitäisi mielestäni olla sellainen, että juna hoitaa matkustajat keskustaan, runkolinjat ja raitiovaunut sitten itäiseen ja läntiseen kantakaupunkiin, Meilahteen ja Ruoholahteen.

Arvion oletukset:
- Bussin tuntihinta: 100 e (lienee alakanttiin?)
- Busseja suuntaansa tunnissa: 200 kpl
- Ajoaika edestakaisin: 30 min
- Liikennetunteja/vrk: 10 h
- Arkipäiviä: 200 kpl/v
- Muita päiviä ei arviossa mukana

8 % korotus lipunhintoihin tuo tuloja n. 35 M€/vuosi, jos matkustajia ei kaikkoa. Todellisuudessa siis vähemmän, eli suuren osan tästä korotustarpeesta saisi katettua vähentämällä tuota Hämeentien liikennettä merkittävästi. Länsipuolella runkolinjoja on jo enemmän, ja olettaisin siten säästöpotentiaalin olevan pienempi?

Tähän päälle löytyy idän suunnalta toki linjoja, kuten 614, jotka voisi oletettavasti vaan lakkauttaa.

Hämeentielle oli ketjussa jo aiemmin esitetty hyvä kääntöpaikka, Mäkelänkadun osalta Käpylän asema toimisi varmaan hyvänä päätepisteenä?
Itse olen jo pitkään kannattanut sellaista mallia, jossa koillisesta ja luoteesta tulevat bussit kääntyisivät Kurvissa ja Töölön tullissa Hesarille muodostaen heilurilinjoja. Toimiakseen tämä vaatisi toki ilman muuta Helsinginkadun lähijuna-aseman, josta annettu valtuustoaloite valitettavasti taannoin ammuttiin alas.
 
Kiitokset vinkeistä! Kävin Hvitträskissä joukkoliikenteellä. Tosin HSL'n myynti- ja neuvontatoimiston virkailija ei tiennyt missä Hvitträsk sijaitsee, reittihakukin ei ollut varma.... Leppävaarassa oleva Espoon neuvontatoimisto kertoi erittäin hyvin miten sinne pääsee.

Mutta vielä on Siuntion Kirkonkylän museo, auki vain sunnuntaisin. Siuntioon ei ole junayhteyttä viikonloppuisin. Asemalta olisi miellyttävä väylä pyöräillä perille, mutta Kirkkonummelta pyöräily, hankalaa, onko edes kevyenliikenteen väylää. Bussi menisi lähelle, kahdesti päivässä, paluukyytiä pitää odottaa kuutisen tuntia! Kirkonkylässä olisi myös kiinnostava kivikirkko, mutta se on kiinni jo tämän bussin saapuessa paikkakunnalle. Nämä kohteet on mainittu kunnan matkailusivulla, lähellä on linkki HSL'n matkahakuun. Arkisin pääsisi kirkon luo juna + liityntäbussi-yhdistelmällä yhdelläCD-lisämaksulla, mutta paluusuunta ei onnistu, juna on lähtenyt muutama minuutti ennen bussin tuloa ja seuraavan junan tullessa on vaihtoaika mennyt. (matkahaun mukaan). Kirjoitin palautetta HSL'lle, suunnitteluinsinöörin vastaus oli aikamoista kapulakieltä, en edes ymmärtänyt mitä hän yritti sanoa.
Joku ehdotti vuokra-autoa, en ole ajanut autoa yli 30 vuoteen, aikoinaan HKL sai palvelutasollaan minut autottomaan elämäntapaan.... Olisinko enää turvallinen ajaja?
 
Mutta vielä on Siuntion Kirkonkylän museo, auki vain sunnuntaisin. Siuntioon ei ole junayhteyttä viikonloppuisin. Asemalta olisi miellyttävä väylä pyöräillä perille, mutta Kirkkonummelta pyöräily, hankalaa, onko edes kevyenliikenteen väylää. Bussi menisi lähelle, kahdesti päivässä, paluukyytiä pitää odottaa kuutisen tuntia! Kirkonkylässä olisi myös kiinnostava kivikirkko, mutta se on kiinni jo tämän bussin saapuessa paikkakunnalle. Nämä kohteet on mainittu kunnan matkailusivulla, lähellä on linkki HSL'n matkahakuun.
Bussi 182A Kirkkonummen matkakeskukselta Siuntioon menee nykyään viikonloppuisin neljästi päivässä suuntaansa. Päiväretki onnistuu esimerkiksi siten, että perilläoloaikaa jää kolme tuntia klo 11 - 14.
 
Mietin tuota ahdinkoa kun seisomakuormassa menin 560lla Kondikasta Malmille keskikesällä, että taitaa olla todella epätasaista tämä jakautuminen Helsingissä.

Aiemmin täällä kesällä ollut selkeästi hiljaisempaa, nyt ei 10 minuutin välikään riittänyt tasaamaan ruuhkaa....
 
Takaisin
Ylös