Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Maksukorttien lähimaksuja ei HSL halua suosia, koska uutisen mukaan niistä ei saada kotikuntaa tietoon. Mutta kuinka paljon kuntasubventio vaikuttaa kertalippujen hintaan? Olen ymmärtänyt, että kuntasubventio kohdistuu nimenomaan kausilippujen hintaan. Kertalippujahan voivat ostaa vaikka turistit, ja hinta on silti sama.
 
Maksukorttien lähimaksuja ei HSL halua suosia, koska uutisen mukaan niistä ei saada kotikuntaa tietoon. Mutta kuinka paljon kuntasubventio vaikuttaa kertalippujen hintaan? Olen ymmärtänyt, että kuntasubventio kohdistuu nimenomaan kausilippujen hintaan. Kertalippujahan voivat ostaa vaikka turistit, ja hinta on silti sama.
Tämä kuntasubvention rajoittaminen ainoastaan kausilippuihin on kyllä myös typerää. Ajatuksena lienee kerätä turisteilta rahat pois, mutta kyllähän Helsingin asukkaat hyötyvät myös siitä, että turistit kulkevat ratikalla taksin sijaan.
 
Maksukorttien lähimaksuja ei HSL halua suosia, koska uutisen mukaan niistä ei saada kotikuntaa tietoon.
Aiva kaistapäinen perustelu. Nehän yrittää saada turistitkin lataamaan yhden päivän Helsingin reissuaan varten sen bugisen sovelluksensa. Mikä kotikunta sinne sitten laitetaan, jos sillä sovelluksella ostelee kertalippuja?
 
Tästä tuli mieleen voisikohan QR-koodin ohelle tuoda myös ns. virtuaalisen matkakortin. Ainakin S-ryhmä on saanyt S-etukortin toimimaan sekä androidilla että Apple Pay:n kautta iPhoneissa.
Tämä on niin kultainen ominaisuus mitä jl-organisaatiot välttelevät. Applen ja Googlen Walleteihin on molempiin saatavissa matkakortti, kaupungista riippuen saattaa vaatia jonkun tukisovelluksen (tai ainakin turistina joutuu lataamaan esim. Tokion Suican saamiseksi.) Euroopassa käsittääkseni vain Pariisissa on matkakortti Walleteissa.

iPhonella Walletissa olevan matkakortin voi ladata suoraan Applen Walletista, kortin voi lukea räpeltämättä puhelinta (puhelimen pankkikortissa lähimaksuun pitää napsauttaa ja näyttää koodi/tunnistus) kuin muovikorttia näyttäisi ja Walletin matkakortti on luettavissa muutama tunti puhelimen akun loppumisen jälkeen (ehkä paras ominaisuus.)

Tämä kuntasubvention rajoittaminen ainoastaan kausilippuihin on kyllä myös typerää. Ajatuksena lienee kerätä turisteilta rahat pois, mutta kyllähän Helsingin asukkaat hyötyvät myös siitä, että turistit kulkevat ratikalla taksin sijaan.
Yleisestikin kuntasubvention olemassaolo on jotenkin nurinkurista politiikkaa. Uskallan väittää että tämä 2-3x kalliimpi kausilippu päinvastoin suitsii ihmisiä autoiluun, koska subventoimaton lippu on niin kallis että joku kehyskuntalainen/R-junailija ym. siirtyy suoraan auton rattiin jos lopullinen kohde ei ole lähijunan tai motari-seutubussin varrella. Kyllä joku halpa rotisko, talouden kakkosauto jne. löytyy korvaamaan julkiset.

Mun on todella vaikea uskoa että HSL tekisi mitenkään miinusta siitä, että se myisi jollekin muutamalle tuhannelle subventoituja lippuja, kun subventoimattoja lippuja ei osta kukaan (lähde: entinen hyvinkääläisyys).

Subentoimaton lippu paukuttaa myös työmatkavähennyksen rajan äkkiä rikki, kun verottajalle voi ilmoittaa törkyhintaisen HSL-kausarin osaksi joukkoliikennematkaa VR/Korsisaari-kausilipun päälle. Tämä on muuten havainto mitä olen kuullut Hyvinkäälle ja Riihimäelle muuttaneilta, pk-seudulla työskenteleviltä tyypeiltä.
 
Tämä on niin kultainen ominaisuus mitä jl-organisaatiot välttelevät. Applen ja Googlen Walleteihin on molempiin saatavissa matkakortti, kaupungista riippuen saattaa vaatia jonkun tukisovelluksen (tai ainakin turistina joutuu lataamaan esim. Tokion Suican saamiseksi.) Euroopassa käsittääkseni vain Pariisissa on matkakortti Walleteissa.
Kyseinen ominaisuus vaan lienee todella kallis, kun muun sovellus-, matkakortti- ja lähimaksujärjestelmien päälle tuodaan vielä kaksi uutta järjestelmää, joista menee myös omat maksunsa.

iPhonella Walletissa olevan matkakortin vyö ladata suoraan Applen Walletista, kortin voi lukea räpeltämättä puhelinta (puhelimen pankkikortissa lähimaksuun pitää napsauttaa ja näyttää koodi/tunnistus) kuin muovikorttia näyttäisi ja Walletin matkakortti on luettavissa muutama tunti puhelimen akun loppumisen jälkeen (ehkä paras ominaisuus.)
Pikamatka-ominaisuutta käyttävillä joukkoliikennetoimijoilla menee jo nyt noin Apple Payn kanssa. On käytössä mm. Turussa ja Tallinnassa suoraan Apple Paylla ja vaatinee huomattavasti vähemmän kuin lompakkojen omat matkakorttisysteemit. Tosin lienee vaativan, että on joko tap in tap out -järjestelmä tai ei vyöhykkeitä käytössä (tai en ainakaan tiedä paikkaa jossa jompikumpi ehdoista ei toteutuisi, missä pikamatka on käytössä).
 
Pikamatka-ominaisuutta käyttävillä joukkoliikennetoimijoilla menee jo nyt noin Apple Payn kanssa. On käytössä mm. Turussa ja Tallinnassa suoraan Apple Paylla ja vaatinee huomattavasti vähemmän kuin lompakkojen omat matkakorttisysteemit. Tosin lienee vaativan, että on joko tap in tap out -järjestelmä tai ei vyöhykkeitä käytössä (tai en ainakaan tiedä paikkaa jossa jompikumpi ehdoista ei toteutuisi, missä pikamatka on käytössä).
Helsingin seudulla ehdotettiin käytännössä yhden vyöhykkeen systeemiä. Se ei vaan mennyt läpi kun AB-vyöhykkeellä olisivat hinnat nousseet luokkaa 10% ja kantakaupungin muutaman euron säästöä kuukaudessa per käyttäjä pidettiin koko seudun joukkoliikenteen toimivuutta tärkeämpänä.

Joukkoliikenne on jo nykyään lähes ilmaista autoiluun verrattuna jos ei ole autoa ja aika kallista jos auto on pihassa ja kohteessa on ilmainen parkkipaikka. Siihen eivät pienet hintasuhteiden muutokset vaikuta paljon ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
HSL on kyllä merkillisen idioottimainen tekemään mitään palvelukehitystä joka menisi maaliin kerralla.
Esim. tuo pankkikorttimaksu ja sen sitten +20 senttiä korkeampi tuleva maksu *sitten_joskus_kun _se_saadaan_toimimaan* on siitä hyvä esimerkki.
Joku valopää keksi, että koetetaan vastustaa mahdollisimman paljon noita pankkikortimaksuja.

Ilmeisesti parempi kun porukat menee pummilla sitte...

Ja enpä kyllä päätä silittäisi johtoportaassa sille poloiselle joka esitteli ilmeisen testaamattoman uuden korttilukijan joka_ei_sitten_pystynytkään_siirtämään_arvoa_kortille... :poop:

HSL:n johtoportaassa on liikaa poliitikkoja. Helv**tiin sieltä koko sakki ja otettakoon tilalle oikeasti porukkaa jotka ymmärtäisi jotain, ne kampaviineriporukat kun varmaan saaavat elantonsa muutenkin!
 
Viimeksi muokattu:
Helsingin seudulla ehdotettiin käytännössä yhden vyöhykkeen systeemiä. Se ei vaan mennyt läpi kun AB-vyöhykkeellä olisivat hinnat nousseet luokkaa 10% ja kantakaupungin muutaman euron säästöä kuukaudessa per käyttäjä pidettiin koko seudun joukkoliikenteen toimivuutta tärkeämpänä.

Vieläpä niin, että Helsingin maksama subventio olisi pudonnut "tasatariffin" myötä 40 tai 45%:iin, eli lippujen hinnannousu olisi voitu välttää valtaosalle kantakaupungin sisällä kulkevista jos olisi sallittu Helsingin kaupungin asukkaille 10% alemmat hinnat jolloin kaupungin subventio-osuus olisi pysynyt n.50:ssä.
 
HSL on kyllä merkillisen idioottimainen tekemään mitään palvelukehitystä joka menisi maaliin kerralla.
Esim. tuo pankkikorttimaksu ja sen sitten +20 senttiä korkeampi tuleva maksu *sitten_joskus_kun _se_saadaan_toimimaan* on siitä hyvä esimerkki.
Joku valopää keksi, että koetetaan vastustaa mahdollisimman paljon noita pankkikortimaksuja.

Ilmeisesti parempi kun porukat menee pummilla sitte...

Ja enpä kyllä päätä silittäisi johtoportaassa sille poloiselle joka esitteli ilmeisen testaamattoman uuden korttilukijan joka_ei_sitten_pystynytkään_siirtämään_arvoa_kortille... :poop:

HSL:n johtoportaassa on liikaa poliitikkoja. Helv**tiin sieltä koko sakki ja otettakoon tilalle oikeasti porukkaa jotka ymmärtäisi jotain, ne kampaviineriporukat kun varmaan saaavat elantonsa muutenkin!
HSL:n hallitus on koostuu vain poliitikoista (5 kok, 3 vihr, 2 ps, 2 sd, 1 vas, 1 rkp) ja poliitikot ajaa lähtökohtaisesti oman puolueensa kunnallispoliitikkaa oli ne yhteiskunnallisesti hyviä tai ei. Tunnetusti ainakin Helsingissä Kokoomus ja perussuomalaiset ovat ajaneet yksityisautoilun mahdollistamista ja helpottamista.

Hallituksessa joukkoliikennettä vastaan vaikuttaminen voi lisää yksityisautoilua, jonka käyttäjistä nämä puolueet mahdollisesti kuvittelevat keräävän itselleen lisää kannattajakuntaa. QR-koodilukijoitten käyttöönotosta ei ole päätetty ja korotellaan hintoja, jotta mahdollisimman moni alkaisi välttämään julkisia. En ainakaan vielä ole toista mahdollista syytä saanut mieleeni enkä usko tässä tapauksessa huolimattomuuteen.

HSL on hyvä esimerkki siitä miksi joukkoliikennekuntayhtymiä ei pitäisi hallita poliitikot vaan oikeat asiantuntijat jotka kaupungit ja kunnat palkkaisi.
 
Saksassa voi ostaa kuukausilipun (Deutschlandkarte) niin kännykkäsovellukella, matkakortille join myös QR-koodilla varustetulle pahvilipulle. Likennevälineissä/asemilla on kortinlukijat jotka lukevat kaikkia näitä mahdollisuuksia, miksi ei meillä? Deutschlandkarte vaikuttaa jo niin toimivalta idealta, että osa keskisen Euroopan maista valmistelee sen käyttöönottoa. Tämä lippuidea saattaisi olla niin toimiva että suomalaiset joukkoliikennesuunnitttelijat eivät syty sille.
 
Joukkoliikennepäätöksenteossa pitkään mukana ollut Soininvaara ei näe paljoakaan hyvää HSL:n nykymenossa. Lokakuun lopussa julkaistu blogiteksti onkin otsikoitu HSL on tuhon tiellä.
Mitkä ovat käytännön mahdollisuudet sille, että kausilippujen hinnat eriytettäisiin asuinkunnan mukaan? Eli onko tästä keskustelua Helsingissä, ja jos on, olisiko tämä mahdollista saada läpi nopealla aikataululla (ensi vuoden alusta)?

Ja jatkokysymyksenä, kun näitä maksujen dynamiikkoja on niin hankala hahmottaa. Eli jos Helsinkiläisille myytäisiin kauslippuja esitettyyn 50 e/kk-hintaan, näitä menisi oleellisesti enemmän kaupaksi kuin tulossa oleva lähes 80 e/kk. Eli HSL:n tulot kasvaisivat. Pienentäisikö tämä tulojen kasvu kaikkien kuntaosuuksia vai ainoastaan Helsingin?
 
Eikös vyöhyke ajattelu osaksi tullut sen takia että ihmisten matkat muuttuneet sivuttaisiksi, pois että kaikki keskustaan jolloin vanhaan aikaan oli aika kallista olla Myrtsissä töissä Vesalasta, nyt ei ole sitä rangaistusta.
 
Mitkä ovat käytännön mahdollisuudet sille, että kausilippujen hinnat eriytettäisiin asuinkunnan mukaan? Eli onko tästä keskustelua Helsingissä, ja jos on, olisiko tämä mahdollista saada läpi nopealla aikataululla (ensi vuoden alusta)?

Ja jatkokysymyksenä, kun näitä maksujen dynamiikkoja on niin hankala hahmottaa. Eli jos Helsinkiläisille myytäisiin kauslippuja esitettyyn 50 e/kk-hintaan, näitä menisi oleellisesti enemmän kaupaksi kuin tulossa oleva lähes 80 e/kk. Eli HSL:n tulot kasvaisivat. Pienentäisikö tämä tulojen kasvu kaikkien kuntaosuuksia vai ainoastaan Helsingin?

Vyöhykeyhdistelmän lipputuotteiden käyttäjät eritellään jo asuinkunnan mukaan ja sen mukaan määräytyy kunkin kunnan maksaman subventio. Sitä varten on erilaisia lippulajitutkimuksia liikennevälineissä, jotta HSL:n liikennöintikulut saadaan jaettua eri käyttäjäryhmille ja edelleen kunnille. Kun ostat kausilipun on HSL:n tiedettävä kontikuntasi ja jos se esimerkiksi on HSL-alueen ulkopuolinen ja sellaisessa kunnassa, jonka kanssa HSL:llä ei ole erillissopimusta, niin HSL suostuu myymään ainoastaan tuplahintaista subventoimatonta kausilippua.

Jos Helsinkiläisille myydään halvempia lippuja nostamalla subventiota korkeammalle tasolle siiten Helsinki maksaa suurempaa kuntaosuutta. Jos HSL saakin odotettua enemmän tuloja pienempihintaisista helsinkiläisten lipuista, joko Helsinki maksaa alempaa kuntaosuutta tai Helsingin halutessa HSL voi nostaa palvelutasoa ja pitää korkeamman subventiotason.

Helsinkin sisäinen oli muistaakseni jossain vaihdeessa YTV-aikana halvempi kuin vastaava Vantaan tai Espoon sisäinen. Ne olivat tosin eri tuotteita, mutta jos HSL ei ole tässäkin ohjelmoinut lippujen hintoja väärin on ainoa este poliittinen eli HSL:n hallituksessa ei löydy tarpeeksi ääniä hintojen eriyttämisen puolesta. Vaikka kaikki Helsinkiläiset äänestäisivät puolesta, joko puheenjohtajan on ratkaistavaäänestys (mikäli ei ole helsinkiläinen) tai yhden muun kunnan edustajan on äänestettävä puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös