Tukholma on vähän huono esimerkki, koska siellä joukkoliikenne on paljon pahemmassa syöksykierteessä kuin Helsingissä.Katsotaanpas miten Tukholmassa on liput hinnoiteltu.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tukholma on vähän huono esimerkki, koska siellä joukkoliikenne on paljon pahemmassa syöksykierteessä kuin Helsingissä.Katsotaanpas miten Tukholmassa on liput hinnoiteltu.
Mutta emmehän me voi tehdä päätöksiä fiiliksen perusteella, fakta on kuitenkin että autoilu on kallein tapa niin rahassa kuin luonnossa mitattunaAutoilun ja joukkoliikenteen kuluja on täysin turha verrata teoriatasolla keskenään ja esittää vertailun perusteella ns. järkisyitä, miksi jonkun pitäisi käyttää joukkoliikennettä.....
Mutta niinhän ihmiset nimenomaan tekee. Fiiliksen perusteella. Se, että sä ja mä kuvitellaan tai tiedetään tietävämme paremmin ei kovin paljon lohduta, jos ihmiset ei kuuntele meitä. Jokainen kuitenkin itse tekee sen päätöksen, hyppääkö auton rattiin vai käveleekö ratikkapysäkille.Mutta emmehän me voi tehdä päätöksiä fiiliksen perusteella, fakta on kuitenkin että autoilu on kallein tapa niin rahassa kuin luonnossa mitattuna
Tämä on itseasiassa mahdotonta ellei autoilusta tehtäisi _lähes_ mahdotonta ja niin kallista ettei tavan kansalaisella olisi siihen varaa.On mahdollista rakentaa kaupunkia jossa joukkoliikenne tai vaikka jalankulku on #1 kulkutapa kaikilla mittareilla
Sattumoisin kuitenkin seudun kalleimmat alueet ovat alueilla, joilla autoilu on huomattavasti keskimääräistä ikävämpää. Tämän voisi kuvitella johtuvan siitä, että autoilun kannalta mukavat alueet ovat ihmisille ikäviä.Tämä on itseasiassa mahdotonta ellei autoilusta tehtäisi _lähes_ mahdotonta ja niin kallista ettei tavan kansalaisella olisi siihen varaa.
Haluaisit ilmeisesti elää äärimmäisessä vaihtoehtoistodellisuudessa, jossa kaikki asuvat kerrostalossa ja jokaisen korttelin maan alla on hypermarketti ja kaikki muut mahdolliset palvelut, ravintolat ja työpaikat vartin päässä kotoa. Tämä on niin epärealistista, että sen takia tästä ei edes keskustella.
Asun kaupungissa, jossa pääsee autolla kaikkialle paitsi ydinkeskustaan, ja 47% kaikista matkoista tehdään pyörällä. Mukava kuulla, ettei kyseistä paikka ole mielestäsi olemassa.Tämä on itseasiassa mahdotonta ellei autoilusta tehtäisi _lähes_ mahdotonta ja niin kallista ettei tavan kansalaisella olisi siihen varaa.
Maksanko? Eihän mulla ole millään varaa maksaa tuhansia euroja kuukaudessa joukkoliikenteestä.Ensimmäiseen hypoteettinen esimerkki: Jos lasket aikasi saman arvoiseksi kuin esimerkiksi työnantajasi eli vaikkapa n. 40€ / h niin maksat jopa tuhansia euroja kuukaudessa menetetystä ajasta joukkoliikennettä käyttämällä.
Ymmärsitkö varmasti lukemasi ennen kuin vastasit?Maksanko? Eihän mulla ole millään varaa maksaa tuhansia euroja kuukaudessa joukkoliikenteestä.
Aika on maksuväline, jota meillä on rajallisesti ja jokainen arvottaa sen itse. Lähes jokainen vaatisi jonkinlaista käytettyyn aikaan perustuvaa korvausta, vaikka pääsisi unelma-ammattiinsa töihin. Omalle ajalleen saa kuitenkin harvoin kompensaatiota (esim. jos ajankulu johtui HSL:stä). Vaikka joku lentoyhtiö jotain kompensoisi, ei se luonnollisesti voi tehdä sitä ajassa, vaan rahassa. Työnantaja voi korvata ahkeruuden ylimääräisellä palkallisella vapaalla, jolloin voisi sanoa saavansa ajallista kompensaatiota.Maksanko? Eihän mulla ole millään varaa maksaa tuhansia euroja kuukaudessa joukkoliikenteestä.
Autoilijat haluavat asua äärimmäisessä vaihtoehtoistodellisuudessa, jossa kaikki joko autoilevat tai unelmoivat autosta, koska ilman autoa elämä on kovin ikävää. Ja ikäväksemme he ovat saaneet ääri-ideologiansa juntattua niin syvälle, että jopa nimellinen joukkoliikennefani sanoo että vaihtoehtoiset kaupunkiympäristöt ovat mahdottomia. Huolimatta siitä todistusaineistosta, että maailmalla (ja Suomessakin) on olemassa monia paikkoja, joissa toteutuu hyvä ihmisystävällinen kaupunki: sitä vaan pitäis rakentaa lisää. Näin se ääri-ideologia toimii, todellisuudella ei ole niin väliksi.Tämä on itseasiassa mahdotonta ellei autoilusta tehtäisi _lähes_ mahdotonta ja niin kallista ettei tavan kansalaisella olisi siihen varaa.
Haluaisit ilmeisesti elää äärimmäisessä vaihtoehtoistodellisuudessa, jossa kaikki asuvat kerrostalossa ja jokaisen korttelin maan alla on hypermarketti ja kaikki muut mahdolliset palvelut, ravintolat ja työpaikat vartin päässä kotoa. Tämä on niin epärealistista, että sen takia tästä ei edes keskustella.
Emme me muut voi alkaa elämään merkityksettömän pienen vähemmistön ehdoilla. Kuvitelmasi ovat mahdottomia toteuttaa ellei valtio ennaltamäärittäisi täysin joka ikisen ihmisen elämän, ajatukset, kiinnostuksen kohteet, työpaikan ym. Mahdatko itsekään tajuta mitä elämämme täällä olisi ilman autoa? Suuri kuva jää aina ajattelematta ennen kuin kirjoitat tänne autoilun kauheuksista.
Keskustan kalleus liittyy pelkästään kaupunkirakenteeseen. Keskusta voi olla niin iso kuin tarvitaan, kalleus kertoo siitä että se on liian pieni.Lähestymiskulmasi on väärä. Keskustan kalleus ei liity sinällään kaupunkirakenteeseen käsitteenä tai autoiluun ylipäätänsäkään vaan siihen, että se on keskus. Karkeasti mitä kauemmas keskuksesta mennään sitä halvemmaksi hinnat laskevat kaupunkirakenteesta viis. Ongelma muodostuu siinä kohdin, että keskustan väestö itsessään ei pysty pyörittämään keskustan palveluita ja keskusta toimiakseen tarvitsee turisteja (ulkomailta tai Vantaalta). Niin kauan kun näitä turisteja riittää pysyy kulissi pystyssä. Nyt vaan alkaa käymään niin, että turisteja ei riitäkään enää tarpeeksi ja yritykset, toimistot, tehtaat, kaupat ym. pakenevat Helsingin keskustasta autojen saavutettaviin. Helsingin keskusta ja sen kalleus on jäänne vanhoilta ajoilta.