Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Ei kai tässä sentään voi olla avointa piikkiä? Höseli päättää ajaa 5 min välein jotain turhia peltobusseja....
Olisi hyvä lopettaa tälläinen ajattelu, jokainen bussi voi olla jollekin tärkeä, se on sitten eri asia onko tarpeeksi monelle. Samoin ensin pitää olla tarjontaa että saa käyttäjiä, ei 45 minuutin välein ajettu kerää samalla tavalla kuin 10 minuutin välein.

530 kun ajellut kaksi kesää on käyttäjien määrä selvästi lisännyt vaikka etenkin etelä-osa on peltosafaria...
 
Olisi hyvä lopettaa tälläinen ajattelu, jokainen bussi voi olla jollekin tärkeä, se on sitten eri asia onko tarpeeksi monelle.
Niin. Tästä voi ajatella monella tavalla. Minusta yksi ratkaiseva kriteeri olisi katsoa nousijakohtaisia tuotantokustannuksia. Kalleimmat pois, vaikka miten olisi jollekin yksittäiselle ihmiselle tärkeää. Joukkoliikenne on joukoille, ja kun yhteisillä rahoilla mennään, niin niitä ei ihan miten tahansa voi yksittäisten mukaan tuhlailla.
 
Jälleen joku haikailee ilmaista joukkoliikennettä Helsinkiin..kirjoittaja on avoimen puolueen edustaja.


"Helsingin kaupungin toiminta- ja investointibudjetti vuodelle 2025 on noin 4,2 miljardia euroa, josta noin 3,2 miljardia käytetään palvelujen pyörittämiseen ja lähes miljardi euroa investointeihin. Ilmaisen joukkoliikenteen kustannukset helsinkiläisille on arvioitu noin 350–400 miljoonaksi euroksi vuodessa. Se on paljon rahaa – mutta suhteessa kaupungin budjettiin täysin hallittavissa.

Toiseksi: kokemukset Tallinnasta osoittavat, että ilmainen joukkoliikenne lisää kaupungin vetovoimaa ja vahvistaa paikallistaloutta. Ihmiset liikkuvat enemmän, ostavat enemmän paikallisesti, osallistuvat kaupunkielämään. Ilmaiset matkat eivät ole kustannus – ne ovat sijoitus.

Kolmanneksi: Helsingillä on jo valtavia ilmastohaasteita. Liikenne tuottaa suuren osan kaupungin päästöistä. Maailmassa ei ole sähköautoja, jotka voisivat ratkaista ruuhkat, melun ja valtavan tilantarpeen, jota autot vaativat. Ainoa tapa aidosti vähentää tarvetta käyttää autoa Helsingissä on tehdä joukkoliikenteestä niin itsestään selvää ja houkuttelevaa, että auto ei enää ole ensisijainen valinta.

Totuus on, että teknistä estettä ei ole. Helsinki voisi päättää ilmaisesta joukkoliikenteestä seuraavalla valtuustokaudella.

On vain yksi este: poliitikkojen pelko. Kokoomus ei uskalla haastaa autonormia täysimääräisesti. SDP ei uskalla riskeerata leimaa ”vastuuton”. Vihreät, joiden pitäisi ajaa asiaa voimakkaimmin, ovat jumittuneet puhumaan pyöräteistä ja pienistä ympäristömuutoksista. Ja Vasemmistoliitto, joka paperilla kannattaa asiaa, ei onnistu painamaan asiaa riittävän voimakkaasti. Kaikki puhuvat kestävyydestä. Mutta kun tulee ratkaiseva hetki, he valitsevat antaa nykytilan jatkua."
 
Pääkaupunkiseudulla pitäisi päästä joukkoliikenteestä aamun ensimmäisille kaukojunille, ja kotiin Ilkan viimeisiltä yöjunilta. Samoin illalla sairaaloiden yms kolmivuorotyötä tekevien työpaikkojen ilta- ja työvuorojen vaihto sekä kuntien nuorisotyön toimipisteistä kotiin tukeminen (ao. kunnan alueella) pitäisi onnistua joukkoliikenteellä. Pidän ihmeenä että sairaala henkilökunnalta edellytetään oman auton käyttöä yöllä. Myöskään nuorisotaloja eivät voi käyttää muut kuin sen lähellä asuvat. Joukkoliikenteen pitäisi mahdollistaa palvelutasollaan moinen. Ihmettelen edelleen että kuntien matkailu sivulla on mainittu kohteita, vieressä linkki joukkoliikenteen matkahakuun, mutta kohteeseen pääsy joukkoliikenteellä ei onnistu kertalipun vaihtoja puitteissa. Moni esittämistäni pointeista pitäisi olla joukkoliikenteen järjestäjälle kunniakysymys.
 
Aika hauska kun HSL ei voi tehä yhteyksiä joita ihmiset käyttäis mut silti joku 182K:n kaltanen linja sit on pystyssä joka ei palvele ketään ainakaan sillä perusteella minkä oon saanu kun itse olen menny sillä (edit: käyn vielä illalla koneella kattelemassa reittilokista kuinka usein tuota linjaa käytetään)
 
Pääkaupunkiseudulla pitäisi päästä joukkoliikenteestä aamun ensimmäisille kaukojunille, ja kotiin Ilkan viimeisiltä yöjunilta. Samoin illalla sairaaloiden yms kolmivuorotyötä tekevien työpaikkojen ilta- ja työvuorojen vaihto sekä kuntien nuorisotyön toimipisteistä kotiin tukeminen (ao. kunnan alueella) pitäisi onnistua joukkoliikenteellä. Pidän ihmeenä että sairaala henkilökunnalta edellytetään oman auton käyttöä yöllä. Myöskään nuorisotaloja eivät voi käyttää muut kuin sen lähellä asuvat. Joukkoliikenteen pitäisi mahdollistaa palvelutasollaan moinen. Ihmettelen edelleen että kuntien matkailu sivulla on mainittu kohteita, vieressä linkki joukkoliikenteen matkahakuun, mutta kohteeseen pääsy joukkoliikenteellä ei onnistu kertalipun vaihtoja puitteissa. Moni esittämistäni pointeista pitäisi olla joukkoliikenteen järjestäjälle kunniakysymys.
Ainoa kohde mikä taitaa toimia hyvin on Nuuksio ja linkitys juna/245 ainakin turisteille. Ja sen näkee kun oli usein aamupäivisin melkein seisomakuormassa....
 
Takaisin
Ylös