Mä olen miettinyt hyvinvointialueiden valjastamista joukkoliikenteen järjestämiseen, jos heille myönnetään verotusoikeus. En usko että lähivuosikymmeninä lähdetään uudelleen hallinto-operaatioon yhdistääkseen hv-alueet tai luomaan megamaakuntia, kun tätä sotea on veivattu vuosikymmeniä ja lähipalvelut on tapetilla. Maakuntaveroa kuitenkin toistuvasti väläytellään valtionalmujen rinnalle.
Teoriassa HSL:n jäsenkuntien sijasta voisi olla Helsinki + hyvinvointialueet. Tällöin päästäisiin irti kuntien kuppikuntaisuudesta, mutta joku yleisalueellinen autonomia jäisi jäljelle joka lämmittäisi poliitikkojen mieltä ja samalla organisaatio laajentuisi vihdoin koko Uudenmaan alueelle ilman Järvenpää-bluffeja. Samoin operoinnilliset synergiaedut ei katoaisi kokonaan vrt. jos liikenne olisi aina kuntien itsensä järjestämää ja kilpailuttamaa.
Oslon joukkoliikenneviranomainen Ruter toimii omistussuhteessa, jossa Ruter on Oslon kunnan ja Akershusin läänin yhteisesti omistama. Ruterissa Oslo maksaa omat kaupunkilinjansa ja Akershus omat lähiöbussit+seutulinjat Osloon. Rajat ylittävät runkolinjat, T-banen haarakkeet Akershusiin jne. jaetaan alueella ajettujen kilometrien mukaan. Lähijunat on valtion ja sen kilpailuttaman junafirman kanssa neuvoteltu lippuyhteistyö-diili, kuten Suomessa HSL–VR+LVM pääradan kanssa.
Ruterissa omistajuuden huomaa siitä, että Oslon kaupunkibussit ovat punaisia ja Akershusin linjat vihreitä. Sisäisiä uusia lisälinjoja tai muutoksia ei tarvitse kierrättää Ruterin hallituksen kautta, vaan Akershus tai Oslo voi luoda uuden sisäisen linjan koska se menee omaan budjettiin ja omaan laskuun.
Koska Ruterissa Oslon kunta on oma 1 vyöhykkensä kuntarajoja myöten, menee 1 vyöhykkeen lipputulot Oslon liikenteeseen ja 2/3/4 vyöhykkeiden lipputulot Akershusin kustannuksiin. Vihreät Oslon keskustaan menevät seutubussit ovat Akershusin heiniä koska toimivat pendelisukkuloina, samasta syystä niillä ei voi tehdä sisäisiä matkoja Oslon sisällä (tämä järjestely on toki myös kapasiteetti- ja aikataulusyistä.)
Kustannusten jako HSL:ssä eroaa Ruterista siitä, että HSL:ssä kustannusten jako kunnille perustuu epämääräiseen lippulajidata+kunnan käyttäjämäärät+ihmisten tekemien matkojen pituus jne. solidaarisuusmatikkaan. Muut kunnat ovat kyllästyneet maksattamaan Helsingin laajaa palvelutasoa ja Helsinki vastavuoroisesti kyllästynyt maksattamaan kehyskuntien maisemalinjoja.
Hv-alueiden ja Oslon mallin pohjalta meillä voisi olla "Uudenmaan liikenne"
– jonka omistaa Helsingin kaupunki + Länsi-Uusimaa, Keski-Uusimaa, Itä-Uusimaa ja Vantaa-Kerava (varmaan liitetään ennemmin tai myöhemmin Keski-Uusimaahan)
– alueet järjestää ja maksaa sisäisen liikenteen liikenteen kulunsa (perusbussit, liityntäliikenne, keskustasporat)
– alueet maksaa rajat ylittävien kaupunkilinjojen kulut omalta puoliskoltaan rajaa (metro, kaupunkiradat, jokerit, taajamabussit yli rajojen)
– naapurialueilta Helsinkiin tulevat seutulinjat ovat naapurialueen kustannus, jos linjan funktio on toimia sukkulana keskustaan (R/Z/D/Y/H -junat, kolminumeroiset keskustaan vievät linjat)
– vyöhykemalli, mikä?
Mutta olisihan tämäkin aikamoinen himmeli.