HSL-alueella ei laajan kokonsa vuoksi voisi millään toteuttaa kaikkia yhteyksiä suorina, mutta HSL ei toteuta edes niitä, joilla olisi luonnostaan kysyntää ja voitaisiin hyödyntää olemassa olevia moottoritie- ja maantieyhteyksiä. Espoossakin suorien bussien palautukseen taivuttiin vain Espoon vaatimuksesta, ja silti esim. Suurpeltoon ei sellaista tehty vaan julkisilla matka-aika Kamppiin on kolminkertainen verrattuna autoon.
Jos vaikkapa matkustat Tuusulan Vaunukankaan asuinalueelta tai muualta 45-tien varrelta Helsingin keskustaan, pääsit ennen vaihdottomalla bussilla. Voisi vielä olla ymmärrettävää, että tuolta ei olisi kannattavaa ajaa suoraa bussia, vaan on vaihdettava bussia Hyrylän linja-autoasemalla. Mutta mitäs kummaa: eihän sieltä ajetakaan enää yhtään bussia Helsingin linja-autoasemalle Kamppiin?
Eikö kukaan halua jatkuvasti kasvavasta Hyrylästä suoraa bussia keskustaan vaan oletetaan, että liityntäbussista mennään kiltisti räntäsateen kautta toiseen liityntäbussiin, joka lähtee vieläpä väärään ilmansuuntaan kohti Keravaa? Kun olet tehnyt matkaa Vaunukankaalta jo 45 minuuttia, olet päässyt Keravan asemalle eli edelleen tasan yhtä kauas Helsingin keskustasta, kuin mitä olit lähtiessäsi liikkeelle.
(Linja 643/K ei kulje suorinta reittiä Helsinkiin, kulkee vain arkisin 17:30 asti eikä kulje edes keskustaan saakka. Tikkurilaan kulkevat liityntäbussit kiertelevät niin hitaita reittejä, että junalla mennessä on nopeampaa mennä Keravan kautta)
Kaiken lisäksi vanhalla linja-autoasemalla bussia pystyi odottamaan lämmitetyssä sisätilassa kahvioineen, mutta HSL:n käsitys modernista terminaalista on vain kasa tavallisia bussipysäkkejä säiden armoilla.