Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

^elämä on täynnä valintoja, itselläni ei ole ajokorttia kun koetan tämän pallon pitää elinkelpoisena.
Ei ole minullakaan. Silloinen HKL pystyi vastaamaan matkustamisen tarpeeseen, lisäksi joitakin matkoja Espooseen/ Vantaalle. Kaukoliikennekin palveli tarpeitasi hienosti. Nyt HSL ei palvele niin hyvin.
 
Onnittelut siitä, itse en kuulu siihen ryhmään joka noita lipunhintoja ja vyöhykkeitä kannattaa. Joo pitää tulojen kattaa liikennöinnin kulut mutta niinkuin sanonta on ahneella on pas.. Tässä tapauksessa HSL.
Miten niin pitää? Jos HSL-alueella joukkoliikenteen kulut siirrettäisiin kokonaan lippujen hintoihin, niitä pitäisi korottaa 100% vai riittäisikö sekään enää.

Toiseksi paras vaihtoehto olisi heivata vyöhykkeet kuuseen ja pudottaa silti lippujen hintoja.

Paras olisi ilmainen joukkoliikenne HSL-alueella.
 
Ei ole minullakaan. Silloinen HKL pystyi vastaamaan matkustamisen tarpeeseen, lisäksi joitakin matkoja Espooseen/ Vantaalle. Kaukoliikennekin palveli tarpeitasi hienosti. Nyt HSL ei palvele niin hyvin.
Näin se menee, jos jotain muuttuu joku kärsii, minulle kyllä vyöhykeuudistus muut olleet nannaan kun pääsee mökille niin helposti nyt.
 
HSL-alueella ei laajan kokonsa vuoksi voisi millään toteuttaa kaikkia yhteyksiä suorina, mutta HSL ei toteuta edes niitä, joilla olisi luonnostaan kysyntää ja voitaisiin hyödyntää olemassa olevia moottoritie- ja maantieyhteyksiä. Espoossakin suorien bussien palautukseen taivuttiin vain Espoon vaatimuksesta, ja silti esim. Suurpeltoon ei sellaista tehty vaan julkisilla matka-aika Kamppiin on kolminkertainen verrattuna autoon.

Jos vaikkapa matkustat Tuusulan Vaunukankaan asuinalueelta tai muualta 45-tien varrelta Helsingin keskustaan, pääsit ennen vaihdottomalla bussilla. Voisi vielä olla ymmärrettävää, että tuolta ei olisi kannattavaa ajaa suoraa bussia, vaan on vaihdettava bussia Hyrylän linja-autoasemalla. Mutta mitäs kummaa: eihän sieltä ajetakaan enää yhtään bussia Helsingin linja-autoasemalle Kamppiin?

Eikö kukaan halua jatkuvasti kasvavasta Hyrylästä suoraa bussia keskustaan vaan oletetaan, että liityntäbussista mennään kiltisti räntäsateen kautta toiseen liityntäbussiin, joka lähtee vieläpä väärään ilmansuuntaan kohti Keravaa? Kun olet tehnyt matkaa Vaunukankaalta jo 45 minuuttia, olet päässyt Keravan asemalle eli edelleen tasan yhtä kauas Helsingin keskustasta, kuin mitä olit lähtiessäsi liikkeelle.

(Linja 643/K ei kulje suorinta reittiä Helsinkiin, kulkee vain arkisin 17:30 asti eikä kulje edes keskustaan saakka. Tikkurilaan kulkevat liityntäbussit kiertelevät niin hitaita reittejä, että junalla mennessä on nopeampaa mennä Keravan kautta)

Kaiken lisäksi vanhalla linja-autoasemalla bussia pystyi odottamaan lämmitetyssä sisätilassa kahvioineen, mutta HSL:n käsitys modernista terminaalista on vain kasa tavallisia bussipysäkkejä säiden armoilla.

641 matka Hyrylästä Leinelään kestää 20min. Jos kehäradan ruskeasanta olisi aikanaan toteutettu. Voisi kaikki Hyrylän liityntäbussit ohjata Keravan sijaan sinne.
 
HSL uutisoi: Kiitettävä arvosana HSL:n joukkoliikenteelle (taas).
HSL-joukkoliikenteen syksyn 2025 asiakastyytyväisyystutkimuksessa 79 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Keväällä 2025 tyytyväisten matkustajien osuus oli 82 prosenttia.

Parhaimman arvosanan saivat lähiliikenteen A juna (Helsinki – Leppävaara), raitiotielinja 13 (Maistraatintori – Nihti) ja bussilinja 843 (Kalkkiranta – Mellunmäki).
Bussilinja 843 ei menee Mellunmäkeen, vaan Itäkeskukseen.
Matkustajista 81 prosenttia katsoi, että matkalipuntarkastajien toiminta on kohteliasta ja asiallista. Matkustajista 43 prosenttia koki, että HSL kuuntelee ja huomioi hänen tarpeensa. Lipun ostamisen koki helpoksi 83 prosenttia. Joukkoliikennevälineiden siisteyteen oli tyytyväisiä 77 prosenttia matkustajista.

Lisäksi vuoden alussa tulee taas muutoksia matkustus- ja lippuehtoihin.
Tarkennamme ehtoja HSL-sovelluksen kerta- ja vuorokausilippujen ostamisesta tilanteissa, joissa asiakas ei ole kirjautunut sovellukseen. Jos sovellukseen kirjautuu ostamisen jälkeen, menettää lippunsa.
Muistutan, että 83% koki lipun ostamisen helposti. Noniin, pian varmasti 100% kokee lipun menettäminen helposti.
Sinun vastuullasi on, että hankit oikeanlaisen ja riittävän pitkään voimassa olevan lipun ja että lipun osto onnistuu lukijalaitteelta liikennevälineessä, HSL-sovelluksessa ennen liikennevälineeseen nousua sekä ennen kuin siirryt metron maksualueelle tai Suomenlinnan lautan laiturialueelle. Lipun oston epäonnistuminen ei oikeuta matkustamiseen ilman voimassa olevaa matkalippua. Jos lipun osto ei onnistu, käytä toista maksutapaa, toista lukijalaitetta tai sovellusta lukijalaitteen sijaan, jolloin lippu pitää olla ostettu ennen lukijalaitteen ohittamista.
Tarkoittaako tämä, että jos kortinlukija ei toimii (esim. bussilla), sinun pitää olla mobiililippu, joka sinun pitää tietysti ostaa jo ennen kuin nousut liikennevälineeseen? Mitä jos sinulla ei ole mobiilisovellus? Mitä jos kortillasi oleva arvoa ei riittää?
Luvun 6.1 loppuun lisätään tieto siitä, että Interrail- ja Eurail-passit käyvät matkalippuina HSL-alueen lähijunissa.
En muistaa, olivatko nämä jo voimassa HSL-alueen lähijunissa vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoittaako tämä, että jos kortinlukija ei toimii (esim. bussilla), sinun pitää olla mobiililippu, joka sinun pitää tietysti ostaa jo ennen kuin nousut liikennevälineeseen? Mitä jos sinulla ei ole mobiilisovellus? Mitä jos kortillasi oleva arvoa ei riittää?
Yleisesti en tiedä, mutta itse olen tulkinnut että toimimattoman lukijan kanssa ei ole odotettu toisenlaista lippua bussissa tai lähijunassa henkilökunnan taholta. Lipuntarkastajan näkökulmaa ei ole itsellä tuohon.

Itsellä toki myös on alennusryhmä, jonka saa vain matkakortille, joten siksikin koen ettei itsellä ole muuta kanavaa ostaa vastaavaa lipputuotetta, eikä siksikään velvollisuutta ostaa sitä muuta kautta.
 
Ihmettelen kuinka paljon HSL syyllistää asiakasta. Miten ihmeessä lipunmyynnin suunnittelijat kuvittelevat vieraspsaikkakuntalaisen tai turisti tietävän minkälaisen lipun hän tarvitsee? Minulla on oletusarvona että lipunmyyjöä tai lipunmyyntikoneen vieressä päivystävä virkailija kyselee minulta niin kauan että hän osaa myydä/neuvoa minua olkeanlaisen lipun saamiseen.
Nykyisen tasoinen asiakkaan syyllistäminen ei enää kuittaudu pahoittelulla, edellytä anteeksipyyntöä.
 
Ihmettelen kuinka paljon HSL syyllistää asiakasta. Miten ihmeessä lipunmyynnin suunnittelijat kuvittelevat vieraspsaikkakuntalaisen tai turisti tietävän minkälaisen lipun hän tarvitsee? Minulla on oletusarvona että lipunmyyjöä tai lipunmyyntikoneen vieressä päivystävä virkailija kyselee minulta niin kauan että hän osaa myydä/neuvoa minua olkeanlaisen lipun saamiseen.
Nykyisen tasoinen asiakkaan syyllistäminen ei enää kuittaudu pahoittelulla, edellytä anteeksipyyntöä.
Juuri tätä varten tarjotaan reittiopas sekä sovelluksessa että verkkosivuilla. Hakemalla reitti kohteeseen, reittiopas kertoo tarvitun lipun.
Mun mielestä se on myös turistina omalla vastuulla ottaa selvää mielellään etukäteen kuinka kohteessa liikutaan julkisilla, oli kohde kotimaassa tai ulkomailla.
 
Juuri tätä varten tarjotaan reittiopas sekä sovelluksessa että verkkosivuilla. Hakemalla reitti kohteeseen, reittiopas kertoo tarvitun lipun.
Reittiopas ei kerro, mitä on sopivin lippu, kun viikolla tehdän 7 matkaa AB-alueella, 2 CD-alueella ja 1 ABCD-alueella.

Mun mielestä se on myös turistina omalla vastuulla ottaa selvää mielellään etukäteen kuinka kohteessa liikutaan julkisilla, oli kohde kotimaassa tai ulkomailla.
Ehdottomasti on, mutta on myös hyvä, jos HSL (tai vastaava virasto) tekee sopivin lipun löytämisen+ostamisen niin helppoa kuin mahdollista.
 
Pttetz,
Lipun ostaminen on HSL-alueella hankalaa. Kaikki eivät käytä tietokonetta tai älykännykkää, moni laittaa kännykkänsä virrattomaksi ja jättää sen hotelliin. Joillekin on silmälääkäri käskenyt vähentää netin käyttöä, entä esikoislestadiolsiset, heiltä on televisioon kielletty.
Tutustuessani vieraan paikkakunnan nähtävyyksien sijanteihin, otan selville joukkoliikenteen neuvonnan ja hankin liput sieltä.
Ja asiakas on aina oikeassa, muuttuneesta asiakkaalta jää rahat saamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Se on ihan totta, että sopivuudesta se ei kerro, mutta sehän onkin jokaisen itse päätettävissä, millaisen lipun ostaa käyttöönsä. Mutta ei se ole kovin haastavaa tutustua lippuihin ja tehdä tarvittavat yhteenlaskut, jos hakee kustannustehokkainta lippuratkaisua. Toki apua saa jokaikiseltä myyntipisteeltä, kuten R-kioskilta, ja HSL:n neuvonnasta, jonne on todella helppo saapua.
Myös lähes poikkeuksetta esimerkiksi hotellien respat osaavat kertoa ja suositella sopivia liikkumistapoja ja lippuja joukkoliikenteeseen. Hotellit ovat tottuneet auttamaan asiakkaitaan asiassa kuin asiassa.
 
Takaisin
Ylös