Liityntäliikenne on ollut arkipäivää rantaradalla ja muila rataosilla jo vuosikymmenten ajan. Toki joitakin suoria busseja helsingin keskustaan menee, mutta ne ovat niin hitaita että niitä on tullut käytettyä vain jos määränpää on bussireitin varrella tai on ollut painavia kantamuksia.
t. Rainer
Tuo bussien hitaus onkin juuri keskeinen erottava tekijä, sillä Länsiväylän suunnassahan moottoritien nopeat linja-autokaistat ulottuvat vain kahden pysäkkivälin ja muutamien liikennevalojen päähän Helsingin ydinkeskustasta (ja myös tämä väli ajetaan omia kaistoja ja katuja pitkin), kun taas joissakin muissa suunnissa bussien mateleminen esim. Mannerheimintien tai Hämeentien ruuhkissa, tiheissä pysäkkiväleissä ja liikennevaloissa Helsingin kantakaupungin läpi ydinkeskustaan on monesti todella sairaalloisen tuskallisen hidasta.
Eli kun se alun perin kommentoimani väite oli ”jos ihmiset ihan oikeasti haluavat matkustaa metrolla bussien sijaan”, niin Länsiväylän suunnassa tuo argumentti tuskin pitää paikkaansa, koska länsimetro ei tuo suoriin bussilinjoihimme verrattuna mitenkään sitä nopeusetua, joka kompensoisi liityntäliikennevaihtojen vaivat ja hitaudet (vaikka tilanne toisissa ilmansuunnissa voi tietenkin olla huomattavan erilainen, minkä toki itsekin kokemuksesta erittäin hyvin tiedän, sillä kun minulla on tarvetta esim. matkustaa Pitäjänmäellä sijaitsevan työpaikkani ja Helsingin keskustan välillä, niin ilman muuta valitsen mieluummin luotettavasti aikataulujen mukaisesti kulkevan n. kymmenen minuutin matkan A-junalla kuin että käyttäisin bussia, jonka aikataulussa pysyminen ja matka-aika varsinkin ruuhka-aikoina on usein täydellistä myöhästymisarpajaista).
Tämä argumentti on metron vastustajilta usein kuultu ja sinänsä ymmärrettävä. Ihmettelen vain, että silloin aika vahvasti unohtuu, että Länsiväylän busseilla tosiaankin pääsee Helsingissä suoraan tasan tarkkaan ja ainoastaan Ruoholahteen ja Kamppiin. Metrolla taas pääsee vaihdotta myös Steissille, Hakikseen, Kurviin, Hertsikkaan, Itikseen etc. Jotenkin tuntuu, että parannusta on siis vähintään yhtä paljon kuin heikennystä, mutta ehkä tässä on jotakin mitä en ymmärrä...
No ehkä et ymmärrä sitä, että tällaisella Pitskussa työskentelevällä eteläespoolaisella on kuitenkin esim. kulttuuriharrastusten ja sosiaalisten aktiviteettien vuoksi paljonkin syitä käydä Helsingin keskustassa kymmeniä kertoja vuodessa (sillä mm. Musiikkitalo, Kansallisteatteri ja –ooppera saatikka lukuisat soittoruokalat ovat Kampin terminaalista mukavien kävelymatkojen päässä).
Myös vaihdot Länsiväylän busseista kaukoliikenteen linja-autoihin onnistuvat erittäin mukavasti Kampin terminaalin sisätiloissa (ja kävelymatka Rautatieasemallekin on käytännössä olematon niin katutasolla kuin myös tunneleissa).
Koska täysin rehellisesti voin vain todeta, että viimeksi tarvitsin joukkoliikennematkaa Itä-Helsinkiin (tai edes itäisen kantakaupungin puolelle) edellisen kerran kesällä 2014, kun kävin mesenaatti-joukkorahoittamamme vähemmän kaupallisen genren levyn suljetulla yksityisellä julkaisukeikalla Puotilassa.
Eikä esim. Itiksessä ole täältä Espoon puolelta mitään tarvetta käydä shoppailemassa, koska omissa Selloissamme, IsoissaOmenoissamme jne. löytyvät aivan ne samat CityMarketit, Prismat kuin myös ruåtsalaisten kauppaketjujen myymälät etc.
Ja jos sinne nykyisen metron itäsuunnan liikenne-alueille on joskus harvinaisen syyn takia aihetta matkustaa, niin Kampin terminaalissa vaihto sisätiloissa mukavista Espoon lähibusseistamme metroon on todennäköisesti huomattavasti miellyttävämpää kuin niillä tulevilla eteläepsoolaisilla metroseisakkeilla (sillä Kampissa linja-automme liikennöivät sisätiloihin, sen sijaan tulevat Epsoon metroseisakkeet tuskin näin hyvää palvelua tarjoavat).