Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Jos metrotunnelia ei tarvita 30 vuoteen, sitä ei kannata tehdä ollenkaan. Aivan samasta syystä ruumisarkkua ei osteta lapselle huomenlahjaksi, vaikka se elämän päättyessä aivan varmasti tuleekin tarpeelliseksi.30 vuotta on liian lyhyt aika arvioida metrotunnelin kannattavuutta, laina halpaa ja maailman suurkaupungeista ei olisi aikoinaan kasvanut suurkaupunkeja, jos niissä olisi sovellettu yhtalia joukkoliikennehankkeiden kannattavuuslaskentaan.
Talousteoreettisesti tämä esitetään niin, että jonkin asian kustantaminen tulevaisuuden varalle ei ole järkevää, kun käytetyn rahan korko saavuttaa odotusaikana asian kustannuksen. Sillä silloin varautumisen hyöty on kokonaan menetetty. Käytännössä varautumista heikentää myös teknologian kehitys. Odotusajan jälkeen tulevaisuuden varalle tehty asia on jo vanhentunut eikä enää käyttökelpoinen. Ja vastaavan asian tekeminen odotusajan jälkeen on huomattavasti halvempaa, joten varautuminen on ollut kallis tapa tehdä asia.
Tässä kokonaisuudessa ei ole kyse siitä, mikä on lainan korko hetkellä, jolloin laina otetaan. Kyse on siitä, että talouden näkökulmasta hyödyllisempää on käyttää rahaa sellaiseen, jota tarvitaan nyt kuin sellaiseen, jota ei tarvita. Ja tämä toimii myös kääntäen. Ei kannata jättää tekemättä sitä, mikä tarvitaan nyt, sillä verukkeella, että ehkä joskus tulevaisuudessa tarvitaan jotain muuta.
YHTALIsta ja maailman suurkaupungeista voin todeta, ettei niiden joukkoliikennehankkeissa tarvittu YHTALeita. Monet metrot on rakennettu siksi, että ihmisten määrä on ollut niin suuri, että on ollut pakko rakentaa mahdollisimman tehokkaita joukkoliikennevälineitä. Pointti tässä on oikeastaan siinä, että YHTALI ei perustu kapasiteetin vaan matka-ajan lyhetymisen laskemiseen. YHTALI-laskennassa ei ole mitään hyötyä lisätä kapasiteettia kysynnän mukaan, koska hyödyksi lasketaan vain matkan nopeutuminen.
Ratahankkeet ovat liian kalliita, jos niille ei ole käyttöä, tai käyttötarve voidaan hoitaa halvemmilla kustannuksilla. Espoon metron kohdalla toteutuvat molemmat. Jos verrataan itämetroon, niin eiköhän siellä infra ja siihen käytetty raha ole selkeästi paremmin hyödynnetty kuin Espoossa. Sillä itämetrossa huippukuorma on sentään noin puolet tuollaisen raideinfran teknisestä kapasiteetista, eikä infraa ole tehty mahdollisimman kalliilla tavalla tunneleihin metsien alle.Tiedät itsekin, että tuo investointikustannusten kierrättäminen lipun hintoihin on järjetöntä ja liian kalliita ratahankkeet ovat ainoastaan, jos niitä ei hyödynntetä. Espoo näyttää hyödyntävän länsimetron kymmenessä vuodessa paremmin kuin Helsinki itähaaran tähän asti.
En pidä HSL:n kustannusjakoperiaatteesta siltä osin, että sitä ei sovelleta myös bussiliikenteeseen sekä siksi, että jako perustuu jotakuinkin mielivaltaisesti vain kuntarajoihin.
Bussiliikenteeseen soveltamattomuus tarkoittaa sitä, että raideliikenteen kustannukset tulevat kyllä nyt lasketuksi näkyviin, mutta bussiliikenteen kustannukset eivät. Bussikaistat ja katurakentamisen lisähinta bussiliikennekelpoisuudesta ovat yhtälailla bussiliikenteen kustannuksia kuin raiteet ovat raideliikenteen kustannuksia. Mutta nämä unohdetaan tyystin, joten edelleen hämärtyy käsitys siitä, mitä eri liikennemuotojen kokonaiskustannukset oikeasti ovat.
Kuntarajat puolestaan ovat täysin merkityksettömiä sille, miten naapurikunnilta veloitetaan toisen kunnan infran käytöstä. Nyt on tilanne niin, että jos espoolaiset ajavat metrolla Hesan puolella vaikka 10 % metronousuista, Espoo maksaa 10 % myös Vuosaaren ja Mellunmäen metrohaaroista, vaikka espolaiset eivät koskaan siellä matkusta. Ja kääntäen, Helsinki maksaisi Kivenlahden metrosta, vaikka ei siellä helsinkiläisiä koskaan liikkuisikaan.
Mutta se, peritäänkö metrotunnelin rakentaminen matkalippujen hinnoissa vai kunnallisverona ei liity mitenkään siihen periaatteeseen, että on päätetty, että kunta maksaa oman alueensa infrasta puolet kokonaan itse ja toisen puolen itse vain siltä osin, kun muiden kuntien asukkaat eivät infraa käytä. Kaikille kunnille jaettavan osuuden jako matkalippuihin ja verovaroin kustannettavaan subventioon on puhtaasti poliittinen arvovalinta. Ja siitä ovat vastuussa samat poliitikot, jotka itse ovat päättäneet nämä ylisuuret hankkeet tehdä. Eivät vain näytä olevan halukkaita päätöksistään maksamaan.
Ja tässä nyt vain tulee osoitetuksi, että hankkeet ovat ylisuuria. Jos niissä olisi taloudellinen järki, ne eivät nostaisi joukkoliikenteen kokonaiskustannuksia. Eikä silloin tarvitsisi pohtia, pannaanko nousu lipunhintoihin vai maksetaanko subventiona.
Antero