Kiintoisa huomio on, että tuon yli 10-miljoonaisen seudun asukastiehys on 3640 as./km[SUP]2[/SUP], eli sitä luokkaa kuin Suomen ”metropoli” Helsinki ennen kuin demografianumeroita vääristävä Sipoon alueliitos tehtiin. Silti Pariisissa ei ole tekeillä metrotunneleita tuon alueen ulkorajoille edes sillä perusteella, että jollain päättäjällä olisi ”kokonaisnäkemys”.
Grand Paris Express.
Keskimääräinen tiheys on toki jokseenkin merkityksetöntä, kuten hyvin tiedät. Merkitsevämpiä ovat a) yksittäisten käytävien tiheydet ja b) tiheällä alueella asuvien määrä/osuus väestöstä. Joukkoliikenteen kannalta vieläpä niin, että yksittäisen linjan tilatehokkuuden on sovelluttava tiheimpään alueeseen, jonka kautta linja kulkee. Keskustaan asti kulkevan linjan tulee siis olla tehokkuudeltaan keskustaan sopiva.
---------- Viestit yhdistetty klo 13:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:22 ----------
Kruunuvuoren sillan tapauksessa on kyse nimenomaan matkan nopeutumisesta. Kun tehdään vertailu silta tai ei, maankäyttö on sama ja matkojen määrä on sama, reitti Kruunuvuorenrannasta pois on eri. Ratikkasillalle tullee 30.000 matkustajaa siksi, että heidän matkansa on 15 minuuttia lyhyempi kuin Herttoniemen kautta kiertäen. Kun kerran silta lyhentää matka-aikaa, silloin voidaan tutkia matka-ajan lyhenemisen vaikutusta.
Näin merkittävää nopeutumista ei kuitenkaan tule kuin osalle sillan käyttäjistä. Kruunuvuorenrannasta moneen suuntaan matka-aika lyhenee merkittävästi, mutta Yliskylästä ei niinkään paljon. Siksi myöskään Kruunusiltojen arvioiminen pelkästään matkojen nopeutumisen kautta ei välttämättä riitä. Kruunusilloilla on kuitenkin myös merkittävä kapasiteettivaikutus, koska Laajasalon asukasmäärän kasvaessa bussiliikenne Herttoniemeen pitäisi ajan mittaan kolminkertaistaa nykyisestä, eikä se onnistu ainakaan helposti. Vaikutusta on tietenkin myös sillä, että metron junia tullaan lyhentämään.
Kapasiteetti ja nopeus myös kytkeytyvät toisiinsa. Helsingin seudun liikennemallissa on perusteellisesti mallinnettu autoliikenteen ruuhkautumista. Matkustajaruuhkan vaikutuksia joukkoliikenteen nopeuteen ja luotettavuuteen ei sen sijaan ole mallinnettu. Välineitä olisi kyllä olemassa, mutta tätä ei toistaiseksi ole nähty tarpeelliseksi. Tiedossa kuitenkin on, että matkustaruuhka voi haitata merkittävästi myös joukkoliikenteen toimintaa.
Viimeksi muokattu: