Autoliikenteen hidastaminen. On olemassa muutakin liikennettä (vinkki: tältä foorumilta löytyy jotain siitä muusta liikenteestä).
Joskin tämäkään ei ole yhtään niin itsestäänselvä asia kuin mitä monet luulevat. Autoliikenne moottoritieltä kaupunkiin on jo hidasta siellä, missä tie vaihtuu kaduksi. Se sisääntulo kaupunkiin ei nimittäin hidastu yhtään, vaan jonon pää vain siirtyy toiseen paikkaan. Syy siihen, miksi monet kuvittelevat sen hidastuvan, johtuu siitä, että katu on yleensä kaistan verran hitaampi, jolloin muutoin rinnakkain ajavat autot siirtyvät jonoon. Tosiasiassa kuintekin autoletka liikkuu tasan samaa vauhtia moottoritien päättyessä, ja vetää tasan saman verran autoja kuin aiemmin.
Tällaiset yksinkertaiset videot auttaa usein vähän hahmottamaan, miksi moottoritie ei kasvata tieliikenteen kapasiteettia kuin paikallisesti. Se ikään kuin kasvattaa pullon kokoa, mutta ei pullon kaulan kokoa.
https://www.youtube.com/watch?v=SPs7zPuypfQ
On olemassa muutakin liikennettä kuin keskustaan pyrkivää. Bulevardit siirtäisivät tulpan kehä ykkösen pohjoispuolelle, jolloin kehä ykköselle pyrkivä liikenne joutuisi ituhippien terassiunelmahötön uhriksi. Puhumattakaan esim Hakamäentiestä, joka on muuten sekin valtion tie.
Bulevardien paikalla ei nyt ole muuta kuin autoliikennettä, joten ei ole mahdollista vertailla esim terassilta toiselle kävellen siirtymiseen kuluvan ajan muuttumista.
Viimeksi muokattu: