Vihreiden fanaattinen autovihamielisyys on käsittämätöntä. Keskusta-autoilua on hankaloitettu pirullisesti: yksi kaista kerrallaan, yksi liikennevaloristeys kerrallaan, parkkipaikkarivistö/pyörätie kerrallaan.
On saatu paljon tyhjiä pyöräteitä, joiden paikalla oli ennen asiointipaikkoja. On saatu paljon sumppuisia alueita, kuten Kamppi, jossa liikenne soljui aikanaan mukavasti. Runeberginkatua pääsi kolmea kaistaa etelään, nyt yhtä etelään ja pohjoiseen. Kampin liikenneympyrät ovat halvaannuttaneet läntisen Helsingin tärkeimmän sisääntuloväylän (Länsiväylä) keskustaan suuntautuvan liikenteen ja viivästyttävät samalla myös pintajoukkoliikenteen kulkua. Samaan aikaan ei kuitenkaan saada edes Jätkäsaaren uudisalueelle järjestettyä kelvollista ja täsmällistä joukkoliikennettä.
Kampin keskuksen hohto (utopia) heikkenee koko ajan. Kampin alin kerros ja ehkä yksi-kaksi ylempää ovat eläneet jossain määrin joukkoliikennematkustajien ohikulkuostosten varassa. Uskonpa, että Espoon bussien siirryttyä pois Kampista myös asiakasmäärät romahtavat. Itselläni ei ole koskaan oikeastaan ole ollut Kamppiin erityisempää asiaa, Sellosta ja Stockmannilta on saanut tehtyä samat ostokset. Ja Jumbosta. Ja kaikkiin pääsee kätevästi autolla. Luulisi, että tämä ottaisi vaikka Stockmannin tavaratalojohtoa suunnattomasti päähän: etelä-Helsingin asumistukiasukkaiden ja itämetron joukkoliikennematkustajien varoilla kun ei juuri massiivista tavarataloa pidetä pystyssä - ja se on jo nähtävissä.
Ja nyt halutaan sulkea sitten Kaivokatu ja kaventaa Esplanadeja. Vihreitä fanaatikkoja ei kiinnosta se, että tosiasiassa liikenne siirtyy kiertoreiteille, kuten etelä-Helsingin arvoalueille Tehtaankadulle ja Kasarmitorin ympäristöön, samoin kuin tulee käymään Hämeentie suljettaessa Kallion lähimmille sivukaduille (Pengerkatu kumppaneineen). Viis asumisviihtyvyydestä, kunhan oman kannatuksen ydinalue (itäinen kantakaupunki) ja kaupungin paraatipaikat varataan nimenomaan kävelijöille, muutamalle pyöräilijälle ja hengailijoille. Ketään ei kiinnosta esimerkiksi Jakomäen asumisviihtyvyys - siellä meluaitaa Lahdenväylän viereen on odotettu moottoritien valmistumisesta saakka - jo yli 40 vuoden ajan. Myös kehätiet levenevät ja pullistuvat levenemistään, vaikka näilläkin on haitalliset ympäristövaikutuksensa. Tärkeintä on, että paraatipaikat pidetään oman ideologian näköisenä: näytetään, että kyllä vihreä valta laittaa kerta kaikkiaan stopin autoilulle.
Kaivokadulta voisi aloittaa poistamalla Rautatieaseman edustalla olevat vinopysäköintipaikat, jotka ovat vajaakäytöllä jopa päiväsaikaan. Saattaisi vähetä kummasti tarve kaistojen poistamiselle.
---------- Viestit yhdistetty klo 20:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:15 ----------
Eihän tässä toiseen ääripäähän olla menossa. Yksityisauton vihaaminen ja liikkumismuotojen tarkoituksenmukaisuus erilaisissa asumistaajamissa on kaksi eri asiaa. Auto on välttämätön haja-asutusalueilla, mutta suurten kaupunkien keskustoissa parhaat liikkumismuodot ovat kävely,pyöräily ja joukkoliikenne.
Suomessa ei oikeastaan edes ole suuria kaupunkeja. Helsingin pahimmat "ruuhkat" painottuvat joihinkin tiettyihin pisteisiin, joissa välityskyky kerta kaikkiaan loppuu: Länsiväylänsuulle ja Kamppiin, Hämeentien sillalle jne. Länsiväylän suulla ja Kampissa varsinkin kaupunki on tehnyt kaikkensa sen eteen, että sujuva liikkuminen olisi yhtä tuskaa. Valitettavasti se on sitä sitten myös pintajoukkoliikenteelle.
Kas, kun Suomen muissa suurissa kaupungeissa ei ole tarvetta padota tärkeitä läpikulkureittejä. Ehkä juuri siksi, että kaikki liikennemuodot osataan ottaa huomioon.