Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä se on siinä sen yhden hieman epämääräisen oven takana. Ja se kävelytiehän oli itseasiassa ylikulkusilta noiden neljän eri raiteen välillä. Nyt sillä vain on puolet sille aiotusta merkityksesta.Mahtaako Hakaniemen II-halli olla nimenomaan eteläisten liukuportaiden kohdalla vai ylhäältä tullessa vasemmalla puolella? Kävelytie siinä tekee kummallisen Z-liikkeen oikealle.
Mulla on sellainen mielikuva että myös Kaisaniemeen tehtiin jonkinlainen varaus, mutta saatan sekottaa sen nyt tuohon Hakaniemeen. Jotain erikoista sinne Kaisaniemeen kyllä tehtiin...
Jonkinlainen metroaseman sisäänkäynti ja kerrosta katua alempana oleva lippuhalli liene Erottajallakin. Se tunnettiin aiemmin nimellä "Erottajan kioskit" ja rakennettiin jo 1951. Arkkitehtina toimi Alvar Aalto.Onko muitakin, ehkä pienimuotoisempia asemarakennelmia olemassa? Myllypuron vanha suunnitelma tulee mieleen, mutta sinne ei kai koskaan rakennettu mitään, pelkkä varaus vain.
Kyllä se on siinä sen yhden hieman epämääräisen oven takana. Ja se kävelytiehän oli itseasiassa ylikulkusilta noiden neljän eri raiteen välillä. Nyt sillä vain on puolet sille aiotusta merkityksesta.
Ja mielenkintoista tulee olemaan nuo kaksi eri urbaaninraideliikenteen muotoa rinnakkaisilla asemillaan.Sehän on tulossa (ehkä) käyttöön Pisaran myötä sitten joskus tulevaisuudessa, voi olla että jo nyt avarasta Hakaniemen asemasta tulee vielä paljon avarampi. Se on aina ollut yksi lempiasemistani juuri tuon muilta asemilta puuttuvan avaruuden takia.
Kaisaniemen aseman pohjoinen sisäänkäynti on lasiseinän takana siellä aseman pohjoispäässä. Sieltä näkee läpi toiselle raiteelle ja porrasluolan alapään.Jos siellä on jotain muutakin vielä varalla, niin siitä en itse tiedä mitään. Mikä toki ei vielä todista mitään...
Tai sitten ei. Maailmalta on sellainen kokemus, että varoiksi rakennetut asiat jäävät usein joutaviksi tai ne rakennetaan kokonaan uudestaan, jos niitä ei käytetä muutaman vuoden kuluessa. Asiat kehittyvät ohi ja suunnitelmat vanhenevat. Kriittinen ikä on noin 25 vuotta. Silloin tulee täyteen myös aika, jolloin on maksettu korkoina koko touhun hinta, eli halvemmaksi olisi tullut olla tekemättä, vaikka olisi otettukin käyttöön tuon jälkeen.Ja mielenkintoista tulee olemaan nuo kaksi eri urbaaninraideliikenteen muotoa rinnakkaisilla asemillaan.
Itseasiassa tuossa luolassa ei ole muuta kuin tuo liukuporraskuilun alapää. Kuilun alkua on louhittu kymmenisen metriä, ja se on jätetty kalliopinnalle.Kaisaniemen aseman pohjoinen sisäänkäynti on lasiseinän takana siellä aseman pohjoispäässä. Sieltä näkee läpi toiselle raiteelle ja porrasluolan alapään.
Tuo tilavaraus (jos se edes on varsinainen toisen laiturihallin alku) on kyllä aika vaatimaton: 75m pituinen, 5m leveä tunnelinpätkä, korkeutta 3-4m Tällä hetkellä tuo on varastokäytössä.Kyllä se on siinä sen yhden hieman epämääräisen oven takana. Ja se kävelytiehän oli itseasiassa ylikulkusilta noiden neljän eri raiteen välillä. Nyt sillä vain on puolet sille aiotusta merkityksesta.
Niinhän se on joo; olen itse nähnyt tuon tilavarauksen jollakin tutustumiskäynnilla ja vain hyvällä mielikuvituksella sen voi mieltää "metroasemaksi".Tuo tilavaraus (jos se edes on varsinainen toisen laiturihallin alku) on kyllä aika vaatimaton: 75m pituinen, 5m leveä tunnelinpätkä, korkeutta 3-4m Tällä hetkellä tuo on varastokäytössä.
Kolmen tunneliaseman (Ooppera, Keskusta ja Hakaniemi) laiturileveydet vaihtelevat aseman rakenteen (yksi- / kaksiholvinen) ja raidevälin mukaan. Tunneliasemien mitoituksessa on käytetty raidevälinä 1-holvisessa ratkaisussa 13,3 m ja 2-holvisessa ratkaisussa 33,5 m. Laituripituus asemilla on 220 m.
Asemien laiturihallit pyritään tekemään yksiholvisiksi ja yhtenäisiksi tiloiksi siellä missä se kallioteknisesti on mahdollista. Esitetyistä asemista Ooppera ja Keskusta esitetään toteutettaviksi kaksiholvisina ja Hakaniemi yksiholvisena ratkaisuna. Lopullinen toteutustapa päätetään jatkosuunnittelun yhteydessä tehtävien kalliotutkimusten ja kalliomekaanisten laskelmien perusteella.
Kaisaniemeen tehtiin alun perin pelkkä tyhjä halli, mutta se otettiin käyttöön -95. Vastaavasti kuin Kurvissakin. Muisteletko ehkä tätä?
Jos siellä on jotain muutakin vielä varalla, niin siitä en itse tiedä mitään. Mikä toki ei vielä todista mitään...
Wikipedia sanoi:Kaisaniemi/Kajsaniemi - A second area exists below the current platforms, with the intention to allow for future expansion
Hauska katsella, mikä oli ”totuus” kustannuksista vuonna 2005:Lähde tuolle tiedolle löytyy Hesarista: Klik!
Linkki!Helsingin Sanomat 13.2.2005 sanoi:A subway tunnel drilled into bedrock costs 8.5 million euros per kilometre.
The surface tracks of a subway cost 4.5 million euros per kilometre.
The estimated price-tag of the planned Kalasatama metro station is 12.5 million euros.
The costs of an expansion of the subway line west to Espoo would total some 400 million euros.
The cost of one passenger space on the subway is four times cheaper than on trams.
Hauska katsella, mikä oli ”totuus” kustannuksista vuonna 2005:
Tuo viimeinen totuus on tässä yhteydessä hieman erikoinen juttu. Pitäisikö ymmärtää, että ratikan radan rakentaminen on 4 kertaa niin kallista kuin metroradan rakentaminen? Tiedän kyllä, mihin tuo väittämä perustuu, mutta sillä ei ole mitään tekemistä näiden rakentamiskustannusten kanssa, koska ei taustatilastoissa tilastoitu väylän hintaa.
Kaisaniemen metroaseman alla ei ole mitään valmiiksi louhittua tilaa. Sellainen löytyy ainoastaan Kampista, nykyisen laiturihallin betonikannen alta.Enpä ole ennen kuullut Kaisaniemen aseman alle valmiiksi louhituista tiloista. Mihinköhän suunnitelmaan se liittyy. Täytynee ottaa selvää