Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,014
Tällainen mallihan on toteutunut varsin tyylikkäästi mm. Saksan Karlsruhessa. Onkin perusteltua miettiä, millä kaikilla edellytyksillä malli on voitu toteuttaa. Karlsruhessahan järjestelmän taustalla on pitkälti se tosiasia, että yhdyskunta on jo vuosikymmenien ajan keskittynyt monenlaisten ratojen varsille. Radoille, olipa niiden historia ja tausta melkeinpä mikä tahansa, on eri vuosikymmeninä johdettu raitioliikennettä (ratikkatekniikkaan perustuvaa "junaliikennettä"). TramTrain-verkosto on laajentunut myös tällä vuosituhannella varsin johdonmukaisesti.Tällöin bussit palvelisivat vain harvalla esikaupunkialueella eikä niillä olisi asiaa tiheään keskustaan ja sen lähelle. Palvelu olisi parempaa ja kustannukset alhaisemmat kuin nyt. Tällaisen mallin kaupungeissa joukkoliikenne on pitänyt hyvin asemansa suhteessa autoiluun toisin kuin Helsingin seudulla.
Onko yli puolen vuosisadan ajan autokaupungiksi rakennettu kaupunkikeskus muutettavissa "toiseksi Karlsruheksi"? Mitä kaikkea se vaatisi? Tampereellahan suunniteltiin TamTrainia kymmenkunta vuotta sitten, mutta jossain vaiheessa lähdettiinkin muille teille. Miksi?