Pakko korjata pari Lontoon metroon liittyvää virheellistä tietoa.
Lontoon metro ei ole kehittynyt raitioteistä, joita kaupungissa toki oli, vaan rautatien laajennuksena kaupungin ali. Ensimmäinen linja Metropolitan Line (silloin Metropolitan Railway, joka oli erillinen yritys kuten kaikki rautatiet) rakennettiin cut and cover -menetelmällä. Syitä lienee mm. se ettei yhtään tunnelimetroa vielä ollut eikä siis esikuvia. Käytännöllinen syy oli luonnollisesti höyryveto. Cut and cover -tunneli kulki osittain talojen takapihoilla, ja siellä oli avoimia osuuksia välillä, jotta höyry pääsi purkautumaan tunnelista ulkoilmaan. Silti matkustaminen lienee ollut hengenahdistusta aiheuttava ja nokinen kokemus. Kannattaa Lontoon-vierailun yhteydessä ajaa Circle Line ympäri ja tarkkailla tunnelien ja asemien holvimuurauksia jne. Siinä ne vanhimmat osuudet ovat.
En nyt muista tarkkaan mikä motivoi rakentamaan ensimmäisen syvätunneli- eli tuubimetron. Todennäköisesti se vaikutti asiaan, että sellaisen kaivaminen oli helpompaa ja vapaampaa (ja varmaan edullisempaa ja nopeampaa) kun ei tarvinnut huomioida katuja, taloja ja muita maanpäällisiä ja kadunalaisia rakenteita. Yksi motiivi varmaan oli myös Thames-joen alitus, mikä tuskin olisi tullut kyseeseen cut and cover -menetelmällä. Ensimmäinen tunneli joen alle olikin rakennettu jo ennen metroa (suunnittelijana Isambard Kingdom Brunel) ja se toimi esikuvana tuubimetron tunneleille. Toinen kannustin tuubitunneleille oli Lontoon maaperä, joka pohjoisrannalla on pääosin helposti porattavaa kalkkikiveä. Etelärannalla maaperä on savea, mihin tunneloiminen on hankalampaa ja paljon kalliimpaa. Siksi metroverkosto on hyvin suppea etelärannalla verrattuna pohjoiseen.
Sekin väärinkäsitys täytyy oikoa, että syvätunnelimetro olisi keksitty sen vuoksi, että siinä ei tarvitse niin huomioida kaarresädettä. Melkeinpä päinvastoin, koska tuubitunnelit haluttiin kustannusten säästämiseksi tehdä mahdollisimman pienillä halkaisijoilla. Siksi kalusto oli (ja on Lontoossa edelleen) kuormaulottumaltaan huomattavasti cut and cover -linjojen ja rautateiden kalustoa pienempää.
Minulla on näppituntuma, että sellainen raskas metro, jossa kaarresäde on huomattavan rajoittunut ja kalusto isoa ja raskasta, on lähes helsinkiläinen keksintö. Onhan niitä paikallisjunia maan alla muuallakin, esimerkiksi Pariisissa RER, mutta tavallisimmin metrot eivät ole niin raskaita kuin Helsingissä, eivät edes suurimmissa kaupungeissa.