Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"
Oslossa on muuten käsittääkseni aika uusia tai ainakin uusittuja pinta-asemia, jotka näyttävät varsin simppeleiltä ja kustannustehokkailta. Suunnilleen kuten Leinelän uusi asema, mutta puolet koosta.
Länsimetron myöhästymisrytinässä on tullut muutamaankin kertaan mieleen, että mitä jos olisi tehty Itämetron mallinen minimienergiaversio pinnalle Länsiväylän viereen. Siinä olisi tietysti samat kaupunkirakenteelliset ongelmat kuin idässä, eli iso väylän+radan estevaikutus ja asemien mahdollisesti huono sijainti, mutta sen olis voinut saada varsin edullisesti ja pistää loput rahat raitioteihin (Jokeri, tiederatikka, Helsingin puolella Lauttasaari).
Metroasemia ei enää rakenneta kuin 50–100 vuotta sitten. Vaatimustaso on toinen, ja se maksaa.
Oslossa on muuten käsittääkseni aika uusia tai ainakin uusittuja pinta-asemia, jotka näyttävät varsin simppeleiltä ja kustannustehokkailta. Suunnilleen kuten Leinelän uusi asema, mutta puolet koosta.
Länsimetron myöhästymisrytinässä on tullut muutamaankin kertaan mieleen, että mitä jos olisi tehty Itämetron mallinen minimienergiaversio pinnalle Länsiväylän viereen. Siinä olisi tietysti samat kaupunkirakenteelliset ongelmat kuin idässä, eli iso väylän+radan estevaikutus ja asemien mahdollisesti huono sijainti, mutta sen olis voinut saada varsin edullisesti ja pistää loput rahat raitioteihin (Jokeri, tiederatikka, Helsingin puolella Lauttasaari).