Helsingin metron "esihistoriasta"

Erittäin kiinnostavaa lukea tätä keskustelua, sillä perheemme (=fadzi+mudzi+zysteri+meidzi) budjasi 1962-65 Rusthollarinkujalla alakerrassa ihan siinä Vartiokylän Työväentaloa vastapäätä.
Mutta noilta vuosilta ei ole ainakaan minulle jäänyt mitään mielikuvaa keskusteluista mahdollisista metroprojekteista silloisten lähinurkkiemme kulmilla (ja eipähän edesmennyt isänikään muistanut mitään tällaisia Puotilan metrohankkeita noilta ajoilta, kun pari vuotta sitten hänen vielä eläessään tästä hieman jutusteltiin).
Vaan sen kyllä muistimme, kun siinä vastapäätä työväentalolla oli paha tulipalo aivan kerrostalo-asuntomme ikkunoiden edessä loppukesällä 1964, josta työväentalo kuitenkin pystyttiin kunnostamaan (vrt. http://seurantalot.fi/talot/puotinkylan-marjaniemen_tyovaent).
 
Viimeksi muokattu:
Kiitän tiedoista ja erityisesti linkistä. En ollut huomannut kaupungin paikkatietopalvelun tarjoavan alkuperäisten dokumenttien lataus- tai tarkastelumahdollisuutta ja kun palvelu, tai vähintään java, on yleensä jotenkin "tökkinyt", niin olen suosinut Paikkatietoikkunaa kotimaan kartoissa. Tattis.

Kaivelin tuolta paikkatietopalvelusta muutamien muiden vanhojen lähiöiden 1950-60-luvun kaavoja, enkä huomannut muualla vastaavaa tilavarausta raideyhteydelle. Puotinharjun kaavaan on piirretty Itäisen moottoritien ja Turunlinnantien välille sijoittuva ja siitä edelleen Puotilaan jatkuva liikennealue, mutta selkeästi tulkittavaa ratalinjausta lännenpänä ei ole esitetty.

Esoteerisen maantieteen koulukunnan bloggaus Puotinharjun ostokeskuksesta kuvineen tuo nostalgisesti esiin kulmakunnan muutosta muutaman vuosikymmenen aikana. Kuvien avulla voi yrittää arvailla mahdollista pikaratikan rataa ostarin tienoilla. Jotenkin kiehtovalta tuntuisi ajatus noiden katosten liittymisestä seisakkeeseen, vaikka kaavassa Turunlinnantien ja Ostokeskuksen välinen alue onkin merkitty puistoksi.
 
Eilen etsin hieman tietoa Helsingin metron historiasta ja bongasin tältä sivulta maininnat Kontulan ja Puotilan kääntösilmukoista. Tietääkö kukaan näiden kohteiden tarkkoja paikkoja? Itselläni ei ole Kontulan kohteesta mitään tietoa, mutta Puotilan silmukasta on jonkinlainen aavistus. Voisiko joku siis kertoa lisää? Kiitokset etukäteen. :)
 
Tarkoitan tätä R.Silfverbergin ensimmäisen viestin ja koko aiheen ensimmäisen viestin kohtaa: "8. Kontulaan varatttiin yhden kerrostaloyhtiön eteen paikka metron kääntösilmukalle. Toimii nykyisin parkkipaikkana."
 
Kummassakaan paikassa ei ollut kääntösilmukoita vaan aseman takana olevat kääntöraiteistot. Kontulan osalta kääntöraiteet ovat nykyisin osa Mellunmäen suunnan linjaraiteita. Paikan voi vielä havaita jäljellä olevasta kävelyritilästä raiteiden välissä.

Puotilassa kääntöraiteisto on niin ikään osa Vuosaareen menevää linjaraiteistoa. Myös siellä on raiteiden välissä kävelyritilä kääntöpaikassa ennen Puotilaa Itäkeskuksesta päin tullessa.

Tällainen käytäntö on normaali malli. Mikäli rataa jatketaan pääteasemalta eteen päin, on kääntöraiteisto valmiina jo osana uutta linjaraidetta. Näin tulee käymään esim. Mellunmäessä linjan jatkuessa Östersundomin suuntaan.

Kampin ollessa pääteasema ennen Ruoholahden käyttöönottoa, siellä oli sekä ns. lyhyt että pitkä kääntöraiteisto. Nykyisin ns. lyhyt kääntöraide on läpiajettava säilytysraide ja vain pitkää kääntöä voidaan käyttää junien kääntämiseen kuten tänään poikkeusliikenteessä. Kampissa voidaan toki käyttää vielä ns. laiturikääntöä, jolloin Rautatientorilta tultaessa ajetaan suoraan yhdysraiteen kautta Kampin raiteelle 1. Se ei kuitenkaan ole mahdollinen alle 5 minuutin vuorovälin liikenteessä. Viidellä minuutilla se toimii kahdella kuljettajalla, (kuten Ruoholahden radan rakennustöiden aikana tehtiin).

Kampin pitkää kääntöä voidaan tulevaisuudessa käyttää kaluston siirtoon Töölön metro-osuudelle tai osittain jopa linjaraiteina.

Ruoholahden nykyinen kääntöraiteisto jää Espoon suunnan linjaraiteiden väliin vararaiteistoksi alkuperäisistä suunnitelmista poiketen.
 
Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

Tarkoitan edelleen tämän aiheen (Metron esihistoria) ensimmäisessä viestissä mainittua kohtaa 8, sekä tämän sivun ylimpiä viestejä ja niihin liittyvää kääntösilmukkaa, josta on maininta aikaisemmin tässä aiheessa.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:17 ----------

Helsingin paikkatietopalvelusta (ptp.hel.fi) löytyneestä alkuperäisestä kaavadokumentista voi nähdä, että asia on juuri noin kun tässä spekuloitiin.
Tässä kuva.

Näytä liitetiedosto 1995

Ja täss suora linkki .PDF-tidostoon
http://ptp.hel.fi/kaavat/4550.pdf

Jon-Petteri Vehmanen

Löysin nyt kuvan siitä Puotilan silmukan ja reitin linjauksesta. Eli onko Kontulassa ollut samanlainen ja jos on niin missä?
 
Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"

Löysin nyt kuvan siitä Puotilan silmukan ja reitin linjauksesta. Eli onko Kontulassa ollut samanlainen ja jos on niin missä?

Vuosi 1959, pikaraitiotiesuunnitelmia...
 
Tänään kello 6-7 välillä tuli mielenkiintoista juttua yle puheella metron historiasta, mm. Unto Valtasen lahjusjupakasta.
 
Kampin ollessa pääteasema ennen Ruoholahden käyttöönottoa, siellä oli sekä ns. lyhyt että pitkä kääntöraiteisto. Nykyisin ns. lyhyt kääntöraide on läpiajettava säilytysraide ja vain pitkää kääntöä voidaan käyttää junien kääntämiseen kuten tänään poikkeusliikenteessä. Kampissa voidaan toki käyttää vielä ns. laiturikääntöä, jolloin Rautatientorilta tultaessa ajetaan suoraan yhdysraiteen kautta Kampin raiteelle 1. Se ei kuitenkaan ole mahdollinen alle 5 minuutin vuorovälin liikenteessä. Viidellä minuutilla se toimii kahdella kuljettajalla, (kuten Ruoholahden radan rakennustöiden aikana tehtiin).

Nyt kun Kampin kääntöraiteisto on ollut taas aktiivikäytössä ja valaistuna niin Ruoholahdesta Kamppiin tultaessa näkyy kaksi itään johtavalle linjaraiteelle tulevaa raidetta (näistä Ruoholahdesta katsottuna ensimmäinen lienee ns. yhdysraide/pitkä kääntö ja toinen lyhyt kääntö?). Osaako joku kertoa tarkemmin, kumpaa näistä käytetään tällä hetkellä junien kääntämiseen? SRS:n nettisivuilta löytyvän raidekaavion perusteella näin ei edes pitäisi olla, sillä siinä vain yksi raide ylittää länteen menevän linjaraiteen. Ja onko siis niin että tuolta on jossain vaiheessa purettu vaihteita tai tehty jotain muita muutostöitä, joiden vuoksi lyhyen käännön käyttäminen ei enää olisi mahdollista muuhun kuin kaluston säilyttämiseen?
 
Nyt kun Kampin kääntöraiteisto on ollut taas aktiivikäytössä ja valaistuna niin Ruoholahdesta Kamppiin tultaessa näkyy kaksi itään johtavalle linjaraiteelle tulevaa raidetta (näistä Ruoholahdesta katsottuna ensimmäinen lienee ns. yhdysraide/pitkä kääntö ja toinen lyhyt kääntö?). Osaako joku kertoa tarkemmin, kumpaa näistä käytetään tällä hetkellä junien kääntämiseen? SRS:n nettisivuilta löytyvän raidekaavion perusteella näin ei edes pitäisi olla, sillä siinä vain yksi raide ylittää länteen menevän linjaraiteen. Ja onko siis niin että tuolta on jossain vaiheessa purettu vaihteita tai tehty jotain muita muutostöitä, joiden vuoksi lyhyen käännön käyttäminen ei enää olisi mahdollista muuhun kuin kaluston säilyttämiseen?
Et varmaankaan ole kahta raidetta nähnyt?
Lyhyeltä kääntöraiteelta Kampin 1-laituriin tulevat kiskot nimittäin purettiin kun rata Ruoholahteen rakennettiin. Samalla Kampin länsipään ja kääntöraiteen ratageometriaa muutettiin.
Jäljellä on vain tunnelinpätkä. Piirtelin SRS:n kuvaan raidejärjestelyt ennen Ruoholahden rakentamista.

Kohdassa 0:40 näkyy takavasemmalta tuleva Kampin kääntöraiteen raide. Purettu raide ja tunneli on kallioseinän takana samansuuntaisesti.
https://www.youtube.com/watch?v=e6xcBw_vZpM


KP kääntö.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Et varmaankaan ole kahta raidetta nähnyt?
Lyhyeltä kääntöraiteelta Kampin 1-laituriin tulevat kiskot nimittäin purettiin kun rata Ruoholahteen rakennettiin. Samalla Kampin länsipään ja kääntöraiteen ratageometriaa muutettiin.
Jäljellä on vain tunnelinpätkä.
Näytä liitetiedosto 2623

Olet oikeassa, olen nähnyt kaksi tunnelia, mutta jotenkin en osannut ajatellakaan, että toisesta puuttui kiskot. Mielenkiintoista sinänsä, että kääntäraidetta nähtiin tarpeelliseksi muokata näin kun se jäi käyttämättömäksi, mutta toisaalta ei ole ehkä ihme että 90-luvun alussa ei osattu ennustaa Länsimetrojupakan sivuvaikutuksia nykyiselle linjaosuudelle. :wink: Näköjään junat kuitenkin pysähtyvät vanhan kääntöpaikan kohdalle sen jälkeen kun ne ovat lähteneet Kampin asemalta, tai tältä se ainakin metrovaunusra katsottuna vaikuttaa.

Kiitos vastauksesta, tämä kääntöraiteen mysteeri on vaivannut itseäni koko sen ajan kuin lyhyt vuoroväli on ollut käytössä!
 
tämä kääntöraiteen mysteeri on vaivannut itseäni koko sen ajan kuin lyhyt vuoroväli on ollut käytössä!
Hyvin samantyyppinen liikennöintikäytäntö (osa ruuhkajunista käännettiin jo Kampissa) oli todellisuutta jo vuonna 2002 eikä se millään tavoin liittynyt "Länsimetrojupakkaan". Vuosituhannen alun menettely kompastui siihen, kun metron kulkua hidastivat pahimmillaan kahdenkin työmaan aiheuttamat nopeusrajoitukset. Tilalle tulivat 4 + 4 min välein kulkevat kolmen vaunuparin junat (kaikkien junien liikennöidessä Ruoholahteen saakka) ja sitä käytäntöä sitten sovellettiin tämän vuoden kesään asti.

Miten sitten liikennöitiin ruuhka-aikoina ennen vuoden 2002 tiheän liikenteen kokeilua? Itse muistan Vuosaaren metrohaaran ensimmäisiltä vuosilta liikennöintimallin, jossa haaroilla ajettiin 6 min välein ja yhteisellä osuudella Itäkeskus - Ruoholahti 3 min välein. Junat olivat kahden vaunuparin mittaisia. Ruoholahti veti vielä 3 minuutin liikenteen, mutta 2,5 min vuorovälin katsottiin olevan jo niin tiheä, ettei ole mielekästä edes yrittää keskittää kääntöjä yhdelle asemalle. Liikenteen alkaessa Vuosaaren haaralla vuonna 1998 M200-sarjaa ei vielä ollut. Vuonna 2002 käyttöön tullut 2,5 + 2,5 min liikenne oli mahdollista aloittaa vasta, kun uutta kalustoa oli riittävästi käytettävissä.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin samantyyppinen liikennöintikäytäntö (osa ruuhkajunista käännettiin jo Kampissa) oli todellisuutta jo vuonna 2002 eikä se millään tavoin liittynyt "Länsimetrojupakkaan".

Tämä on totta. Hieman populistisen ilmaisuni taustalla oli siis ajatus siitä, että kun lyhyempi kääntöraide poistettiin käytöstä ei varmaankaan pidetty todennäköisenä, että Kampissa enää käännettäisiin junia muuten kuin poikkeustapauksessa. Mitään merkitystä tällaisella pohdiskelulla ei tietenkään ole koska Kampin kääntöraide palvelee edelleen myös alkuperäistä tarkoitustaan.
 
Takaisin
Ylös