Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kukaan ei ole oikein selvästi sanonut, että olisiko lyhyt kääntö mahdollista edes palauttaa Kamppiin, vai onko Ruoholahden raide esimerkikiksi tiellä?
Paikan päällä pariinkiin kertaan käyneenä voin todeta, että vaihteiden, raiteiden ja Töölön suunnan eteläisen raiteen sillan sijainnit eivät todellisuudessa vastaa edellä ollutta kaaviokuvaa. Töölön raiteen silta sijaitsee todellisuudessa lähellä kahta läntisintä vaihdetta. Kääntöraiteen itäpään entisten vaihteiden alla on nyt Ruoholahden pohjoisen raiteen alamäki, eivätkä tasoerot mahdollista idempänä olevaa yhdysraidetta. Nykyinen silta on niin idässä kuin mahdollista korkeuserojen kannalta.Kukaan ei ole oikein selvästi sanonut, että olisiko lyhyt kääntö mahdollista edes palauttaa Kamppiin...
Mutta ei tällä asialla – siis kääntöraiteen ja Kampin laitureiden välisellä etäisyydellä – ole merkitystä vuorovälille. Suunnanvaihtopaikka on liikennöinnin kannalta sama asia kuin yksi pysäkki lisää. Pysäkkiä eivät vain käytä matkustajat. Kääntöpysäkin etäisyys vaikuttaa junien todelliseen kiertomatkaan ja -aikaan, ja lisää siten kalustotarvetta. Lisää kalustotarvetta siis siihen nähden, että juna kääntyisi paluusuuntaan aseman raiteella, jota myös matkustajat käyttävät.
Antero
2-raiteisen kääntöpaikan hyöty on siinä, että se mahdollistaa yksittäiselle kääntyvälle junalle pidemmän seisonta-ajan, eli kaksi vuoroväliä tulon ja lähdön välillä.
Tulin miettineeksi, että varmaan aika harvinainen ennemmin kuin yleinen järjestely, että kääntöraide olisi oma laiturinsa tai asemansa, jota käyttäisivät matkustajat.
No siis, tässä puhuttiin ilmeisesti "teknisesti" kääntöraiteesta, joka voi olla aseman laituriraide. Tällainen menettely on hyvinkin yleinen, kuten junien lähiliikenteessä kaikilla pääteasemilla, sekä Metrossakin osalla (en ole ihan varma, millä asemilla nykyään käydään "haamuasemalla" kääntymässä ja millä ei).
Tämä järjestely tarkoittaisi samaa kuin Leppäsuon metroaseman rakentaminen, hinta noin 50.000.000 €. Ei ehkä ole ihan perusteltua suhteessa potentiaaliseen käyttäjämäärään. Aseman yläpuolella on kyllä paljon pysyviä asukkaita Hietaniemen hautausmaalla...Asiasta toiseen, mitä mieltä olette jos muutettaisiin Töölön "haamusasema" oikeaksi kaupallisen liikenteen asemaksi, varustettaisiin liukuportaalla joka nousisi Runeberginkadulle, niin että n joka kolmas metrojuna ajaisi "Etu-Töölöön"? Silloin voitaisii ajaa 6-vaunuisilla junilla joilla ei länsimetroon pääse, ja toimisi allkupaukkuna varsinaiselle Töölön metrolle.
Tämä järjestely tarkoittaisi samaa kuin Leppäsuon metroaseman rakentaminen, hinta noin 50.000.000 €. Ei ehkä ole ihan perusteltua suhteessa potentiaaliseen käyttäjämäärään. Aseman yläpuolella on kyllä paljon pysyviä asukkaita Hietaniemen hautausmaalla...
Mutta jos Helsinki saisi ehdollisen 50 miljoonan lahjoituksen, jonka ehtona on rahan käyttäminen uuden metroaseman tekemiseen, sitä ei kannattaisi käyttää siihen, mihin Töölön kääntöraide nyt päättyy (suunnilleen Hietaniemenkadun ja Mechelininkadun risteykseen). Vaan mieluummin porattaisiin tunnelia vähän pidemmälle, esimerkiksi Töölöntorin alle. Omalla rahalla tuskin kannattaa sitäkään tehdä, koska 50 M€ voi käyttää joukkoliikenteen hyväksi huomattavasti hyödyllisemmälläkin tavalla.
Tämä järjestely tarkoittaisi samaa kuin Leppäsuon metroaseman rakentaminen, hinta noin 50.000.000 €. Ei ehkä ole ihan perusteltua suhteessa potentiaaliseen käyttäjämäärään. Aseman yläpuolella on kyllä paljon pysyviä asukkaita Hietaniemen hautausmaalla...
Mutta jos Helsinki saisi ehdollisen 50 miljoonan lahjoituksen, jonka ehtona on rahan käyttäminen uuden metroaseman tekemiseen, sitä ei kannattaisi käyttää siihen, mihin Töölön kääntöraide nyt päättyy (suunnilleen Hietaniemenkadun ja Mechelininkadun risteykseen). Vaan mieluummin porattaisiin tunnelia vähän pidemmälle, esimerkiksi Töölöntorin alle. Omalla rahalla tuskin kannattaa sitäkään tehdä, koska 50 M€ voi käyttää joukkoliikenteen hyväksi huomattavasti hyödyllisemmälläkin tavalla.
Antero
Miten se metroasema voi maksaa niin paljon, jos siitä ei tehdä palatsia vaan tunnelia laajennetaan 6 m sivulle ja rakennetaan laituri ja ylös hissikuilu (portaat on jo)? Olen joskus nimittäin itsekin harmitellut sitä, ettei kääntöraiteelle ole rakennettu metroasemaa, kun esimerkiksi Marian sairaalasta on nyt 0.6 km lähimmälle keskustaan vievän raitiovaunun pysäkille ja Hietaniemenkadun ja Väinämöisenkadun kulmasta 0.5 km, ja sattumalta alla on jo valmiiksi raide. Tuolla alueella on myös runsaasti ulkopuolisia houkuttelevat Domus Gaudium ja Domus Academica.
Miten se metroasema voi maksaa niin paljon, jos siitä ei tehdä palatsia vaan tunnelia laajennetaan 6 m sivulle ja rakennetaan laituri ja ylös hissikuilu (portaat on jo)? Olen joskus nimittäin itsekin harmitellut sitä, ettei kääntöraiteelle ole rakennettu metroasemaa, kun esimerkiksi Marian sairaalasta on nyt 0.6 km lähimmälle keskustaan vievän raitiovaunun pysäkille ja Hietaniemenkadun ja Väinämöisenkadun kulmasta 0.5 km, ja sattumalta alla on jo valmiiksi raide. Tuolla alueella on myös runsaasti ulkopuolisia houkuttelevat Domus Gaudium ja Domus Academica.
Voisiko se olla esimerkiksi niin, että metroasema on "hieman" jotain muutakin kuin laituri, rappuset ja hissikuilu?
Kukaan ei ole oikein selvästi sanonut, että olisiko lyhyt kääntö mahdollista edes palauttaa Kamppiin, vai onko Ruoholahden raide esimerkikiksi tiellä?
Metroasemia ei enää rakenneta kuin 50–100 vuotta sitten. Vaatimustaso on toinen, ja se maksaa.Sitä mäkin ihmettelen. Tietysti kun katsoon länsimetron uusien asemien havainnekuvia niin ymmärtää että maksaaa , mutta jos rakennettaisiin mallia Oslo tai Stokis ja niiden 20-60 luvun asemat niin kuvittelisin että voisi päästä halvemmalla.