Jos raitiovaunu lähestyy suojatietä kohtuullista nopeutta, ja jalankulkija juoksee alle, niin tilanne ei ole noin selvä.
Tieliikennelain 44 §
Ei välttämättä ole selvä, mutta TLL 3§, TLL 23§ ja TLL 30§ koskevat kaikessa ankaruudessaan myös raitiovaunun kuljettajia. Niihin vetoamalla noissa tilanteissa useimmiten syylliseksi saadaan ajoneuvon/raitiovaunun kuljettaja.
3 § Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi...
23 § Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa....
30 § Varovaisuusvelvollisuus kevyttä liikennettä kohtaan
Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.
Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään ... lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.
---------- Viesti lisätty kello 15:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:59 ----------
Ja voinee olettaa, että jalankulkija osaa ottaa huomioon ratikan pidemmät jarrutusmatkat. Eli ratikan suhteen jalankulkijan tulee olla suhteessa varovaisempi kuin vaikka bussien kanssa.
Ei voi, ei ainakaan kannata olettaa. Harva jalankulkija (tai edes autoilija)ymmärtää raitiovaunun pidempiä jarrutusmatkoja. Lisäksi raitiovaunu on jalankulkijan kannalta usein "äänetön".
Muistan yhden tapauksen, jossa mies käveli suojatietä ja jäi bussin yliajamaksi. Oliskohan ollut Kaivokadulla? Bussi ainakin oli HKL:n. Jalankulkija tuomittiin juuri tuon varovaisuusmomentin perusteella.
Kuten alussa kirjoitin,
useimmiten tuomitaan kuljettaja. Tiedän toki minäkin noita poikkeuksia. Niissä oikeus on todennut, että tilanne on ollut kuljettajan kannalta täysin ennalta arvaamaton.
---------- Viesti lisätty kello 15:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:14 ----------
Ketjun aiheeseen liittyen olen vain halunnut tuoda esiin, ettei Helsingissä voi raitiovaunulla ajaa kovin nopeasti niin kauan, kuin se liikkuu muun liikenteen seassa.
Nopeutta lisätessä onnettomuusriski kasvaa ja kun onnettomuus tapahtuu (olipa syyllinen sitten raitiovaunun kuljettaja tai toinen osapuoli), niin liikennöinti hidastuu entisestään. Myöhään ei jää pelkästään oma vuoro tai linja, vaan usein onnettomuustilanteet vaikuttavat myös muihin linjoihin.
Kyllähän te tiedätte.