Kun vielä kuskit oppivat reippaan, hiukka agressiivisemman ajotyylin, paranee.
Mielestäni olet kyllä oikeilla jäljillä, mutta provokatiivinen ja kärkevä tapasi esittää asiat kääntyy usein itseään vastaan. Ehkä kannattaisi esittää asiat vähän varovaisemmin, jos haluaa niihin asiallista palautetta?
Moni kirjoittaja tuntuu pitävän ratikoiden nykyistä suurempia nopeuksia liikenneturvallisuusriskinä, mutta ei asia ole niin yksiselitteinen. Se, että ratikat matelevat pitkin Manskua 20 km/h, kun vieressä bussi ajaa ohi kuuttakymppiä, ei ole ratikoiden etu. Miksi siis näin on? Osittain tietysti siksi, että ratikat kiemurtelevat kuin käärmeet, kun kiskot eivät kulje suoraan, ja kaarteessa ratikan on ajettava hitaasti, vaikka olisi loivempikin kaarre. Mutta ei se selitä koko asiaa.
Kirjoitan nyt lähinnä Manskusta ja linjoista 4 ja 10, koska niiden tilanteen tunnen. Eiköhän perusasia kuitenkin ole yleistettävissä koko kaupunkiin.
Perusongelma on siinä, että aikataulut ovat löysät. Jos ajaa ihan normaalia reipasta vauhtia, ei mitenkään turvattoman lujaa, joutuu helposti aikataulusta edelle. Kun sitten on muutaman minuutin edellä, tulee LOK:sta kuljettajalle käsky pysyä aikataulussa. Ei saa ajaa etuajassa! Mitä siis tekee kuljettaja? Matelee Manskulla kahtakymppiä, ettei olisi aikataulusta edellä, ettei tulisi satikutia.
Vika ei ole kuljettajan. Eikä tietysti Lokinkaan, sehän on ihan selvä, ettei etuajassa pidä ajaa ja Lokin tehtävä on sitä valvoa. Mutta onko vika sitten aikatauluissa?
Väittäisin, että aikataulut ovat kyllä turhan löysät, mutta en silti syyttäisi siitä aikataulujen suunnittelijaa. Meidän liikenneolosuhteemme nyt vaan ovat ratikoille niin järkyttävän epäedulliset, että ajoaikojen, pysäkkiaikojen ja liikennevaloviiveiden hajonta kasvaa aivan liian suureksi. Sellaiseen ympäristöön on ihan oikeasti mahdotonta laatia aikatauluja, joiden noudattaminen olisi helppoa. Mikä on tällä kierroksella liian löysä, on ensi kierroksella liian tiukka. Eikä sitä voi etukäteen ennakoida.
Siksi on parempi tehdä liian löysä aikataulu, jota voi matelemalla noudattaa ja tarvittaessa kiriä normaalivauhdilla kiinni, kuin liian tiukka aikataulu, joka pakottaa hurjastelemaan silloin kun normaalivauhti ei riitä aikataulussa pysymiseen. Mieluummin 20 km/h turvallisesti kuin 60 km/h turvattomasti.
Mitä asialle sitten voisi tehdä lyhyellä tähtäimellä nykyisissä liikenneolosuhteissa? Eipä paljon mitään. Korkeintaan voisi kai tehdä niin, että luovutaan tästä "sekuntiaikataulusta", jossa Liva oikeasti kertoo kuljettajalle, kuinka monta sekuntia hän on aikataulusta edellä tai jäljessä. Jos kuljettajalla olisi vain päätepysäkin lähtöaika, jota noudattaa, niin se saattaisi loppujen lopuksi olla kokonaisuuden kannalta sujuvampaa. Silloin kuljettaja voisi aina ajaa liikenneolosuhteiden mukaista normaalivauhtia.
Tuo edellyttäisi tietysti sitten vielä sen asian eliminoimista, että eri kuljettajat ajavat eri tyyleillä, kuka reippaammin ja kuka varovaisemmin. Niin tuo menee muuten myös metrossa, jossa liikenneolosuhteet ovat aivan erilaiset. Eli henkilökohtaista variaatiota on, eikä sitä kokonaan saa pois, kuljettaja kun kuitenkin on ihminen eikä yhdestä muotista valettu kone. Toki koulutuksella varmaan saisi yhdenmukaistustakin aikaiseksi.