Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ihan hyvä vaan ettei tyhjänä kulkeva ykkönen hidasta autoliikennettä noissa solmukohdissa yhtään enempää.
Kuka tässä voitti?
Aikataulusuunnittelija. Kuljettaja ei uskalla ajaa, koska olisi muuten etuajassa. Kirjoituspöydän takana taasen näyttää erinomaiselta: vaunu kulki hienosti aikataulussa.
Minä nopeuttaisin Helsingin raitioliikennettä 10 % taikasauvan heilautuksella: ajoajoista 10 % aikataulusta pois ja se on siinä. Annetaan kuljettajien ajaa.
Tuossa on se ongelma, että ratikat kyllä liikkuvat nopeammin, mutta eivät sitten noudata paljon minkäänlaisia aikatauluja. Viime vuosinahan on saatu ratikat pysymään selvästi paremmin aikatauluissa, mutta keskinopeuden kustannuksella.
Tuossa on se ongelma, että ratikat kyllä liikkuvat nopeammin, mutta eivät sitten noudata paljon minkäänlaisia aikatauluja. Viime vuosinahan on saatu ratikat pysymään selvästi paremmin aikatauluissa, mutta keskinopeuden kustannuksella.
Toisaalta mitä välii, kuten teini sanoo.
Kun liikenne on riittävän tiheätahtista, aikatauluilla ei juuri ole merkitystä. Viiden minuutin vuorovälillä ajettaessa matkustajaa ei kiinnosta, onko pysäkille tuleva ratikka kolme minuuttia etuajassa vai kaksi tai seitsemän minuuttia myöhässä. Tasaisen vuorovälin toteuttamiseen ja ylläpitämiseen kyllä on ratkaisuja.
Itse olen kaikonnut ratikan käytöstä paljolti tämän hidastelun takia, tunne on välillä kuin hidastetussa elokuvassa. Mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon kaupunkifillari vie matkustajia ratikoilta, koska se on kätevä peli siellä missä niitä on.Näinhän se tietysti on. Matkustajamäärien valossa näyttää kuitenkin siltä, että nykyinen politiikka ei ole kaupunkilaisten suosiossa. Nelosen matkustajista on kymmenessä vuodessa kadonnut neljäsosa.
Olin kuluvana kesänä kahdesti Göteborgissa ja taas tuli ihasteltua sen ratikkaliikennettä. Vai aivan ydinkeskustassa mennään hitaasti ja varovasti, mutta heti kun ollaa erillisradalla niin "kahva ojossa vaan". Tuli useasti kuljettua mm. linjoilla 9 ja 11 Saltholmeniin ja varsinkin sen loppupäässä mentiin "metromaista vauhtia". Liikennevaloissa ei pysähdelty, ainoastaan pysäkeillä. Minulle tuli vahvasti mieleeni ajatus, että meillä Helsingissä on jokin vahvasti pielessä raitioliikenteen suunnittelussa ja sen toteutuksessa. Tuntuu kuin se olisi jäänyt edelleen jonnekin menneisyyteen. Pelkkä bussin korvike, kuten joku joskus aiemmin totesi.Itse olen kaikonnut ratikan käytöstä paljolti tämän hidastelun takia, tunne on välillä kuin hidastetussa elokuvassa. Mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon kaupunkifillari vie matkustajia ratikoilta, koska se on kätevä peli siellä missä niitä on.
Olin kuluvana kesänä kahdesti Göteborgissa ja taas tuli ihasteltua sen ratikkaliikennettä. Vai aivan ydinkeskustassa mennään hitaasti ja varovasti, mutta heti kun ollaa erillisradalla niin "kahva ojossa vaan". Tuli useasti kuljettua mm. linjoilla 9 ja 11 Saltholmeniin ja varsinkin sen loppupäässä mentiin "metromaista vauhtia". Liikennevaloissa ei pysähdelty, ainoastaan pysäkeillä. Minulle tuli vahvasti mieleeni ajatus, että meillä Helsingissä on jokin vahvasti pielessä raitioliikenteen suunnittelussa ja sen toteutuksessa. Tuntuu kuin se olisi jäänyt edelleen jonnekin menneisyyteen. Pelkkä bussin korvike, kuten joku joskus aiemmin totesi.
Kun liikenne on riittävän tiheätahtista, aikatauluilla ei juuri ole merkitystä. Viiden minuutin vuorovälillä ajettaessa matkustajaa ei kiinnosta, onko pysäkille tuleva ratikka kolme minuuttia etuajassa vai kaksi tai seitsemän minuuttia myöhässä.
Kyllä se kiinnostaa, jos pitäisi juuri tietyllä vuorolla päästä, että kerkeää esim mahdolliseen vaihtoon. Ei se vuoroväli lämmitä mitään, jos vuoro ei kulje ajallaan.
Kyllä se kiinnostaa, jos pitäisi juuri tietyllä vuorolla päästä, että kerkeää esim mahdolliseen vaihtoon. Ei se vuoroväli lämmitä mitään, jos vuoro ei kulje ajallaan.
Kun tehtävät matkat ovat (olleet) keskimäärin lyhyitä, niin monet ovat varmaan siirtyneet kävelyyn ihan jo vuorovälin pitenemisen takia.
Mutta noin lähtökohtaisesti on pelkästään hyvä asia, jos joukkoliikenteen voi vaihtaa kävelyyn tai pyöräilyyn.