Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

Ihan hyvä vaan ettei tyhjänä kulkeva ykkönen hidasta autoliikennettä noissa solmukohdissa yhtään enempää.
 
Ihan hyvä vaan ettei tyhjänä kulkeva ykkönen hidasta autoliikennettä noissa solmukohdissa yhtään enempää.

Aivan totta. Eilen taas nähtiin hieno esimerkki etuuksien "liikennettä sujuvoittavasta" toiminnasta Marian sairaalalla.

Odottelin kääntymistä autolla Mechelininkadulta pohjoisesta Rautatienkadulle, ja huomasin, että Mechelininkadun ABC:n pysäkiltä (mikä nyt olikaan nimeltään) Ruoholahteen pain lähtenyt kasi sai etuuden heti pysäkiltä lähdettyään. Sporan vihreää pidennettiin, mutta saman aikaisesti kuitenkin suoraan meneville autoille syttyi punainen valo. Kasi sitten hissukseen körötteli meklua kohti liikennevaloja pitäen samalla vasemmalle kääntyvien autojen valoa punaisena. Juuri ennen risteystä sitten raitiovaunuvalo vaihtui piiitkän odottelun jälkeen "punaiseksi" eli ässälle, ja pääsin kääntymään sporan editse keskustaan päin.

Kuka tässä voitti? Kaikki kymmenet autot odottelivat pysähdyksissä kävelyvauhtia matelevaa sporaa, joka sitten pysähtyi valoihin. Valoja ei ole saatu edes ohjelmoitua siten, että kun kasi pidentää vihreää aikaa itselleen, niin se pidennys tapahtuisi myös Mechelininkatua suoraan kulkevalle autoliikenteelle (jota kyllä riittää).
 
Kuka tässä voitti?

Aikataulusuunnittelija. Kuljettaja ei uskalla ajaa, koska olisi muuten etuajassa. Kirjoituspöydän takana taasen näyttää erinomaiselta: vaunu kulki hienosti aikataulussa.

Minä nopeuttaisin Helsingin raitioliikennettä 10 % taikasauvan heilautuksella: ajoajoista 10 % aikataulusta pois ja se on siinä. Annetaan kuljettajien ajaa.

Toivotaan nyt edes, että kun Varioista päästää, niin vaihdenopeudet voi nostaa järkevälle tasolle ja se huomioidaan sitten aikatauluissakin.
 
Aikataulusuunnittelija. Kuljettaja ei uskalla ajaa, koska olisi muuten etuajassa. Kirjoituspöydän takana taasen näyttää erinomaiselta: vaunu kulki hienosti aikataulussa.

Minä nopeuttaisin Helsingin raitioliikennettä 10 % taikasauvan heilautuksella: ajoajoista 10 % aikataulusta pois ja se on siinä. Annetaan kuljettajien ajaa.

Tuossa on se ongelma, että ratikat kyllä liikkuvat nopeammin, mutta eivät sitten noudata paljon minkäänlaisia aikatauluja. Viime vuosinahan on saatu ratikat pysymään selvästi paremmin aikatauluissa, mutta keskinopeuden kustannuksella.
 
Tuossa on se ongelma, että ratikat kyllä liikkuvat nopeammin, mutta eivät sitten noudata paljon minkäänlaisia aikatauluja. Viime vuosinahan on saatu ratikat pysymään selvästi paremmin aikatauluissa, mutta keskinopeuden kustannuksella.

Näinhän se tietysti on. Matkustajamäärien valossa näyttää kuitenkin siltä, että nykyinen politiikka ei ole kaupunkilaisten suosiossa. Nelosen matkustajista on kymmenessä vuodessa kadonnut neljäsosa.
 
Tuossa on se ongelma, että ratikat kyllä liikkuvat nopeammin, mutta eivät sitten noudata paljon minkäänlaisia aikatauluja. Viime vuosinahan on saatu ratikat pysymään selvästi paremmin aikatauluissa, mutta keskinopeuden kustannuksella.

Toisaalta mitä välii, kuten teini sanoo.

Kun liikenne on riittävän tiheätahtista, aikatauluilla ei juuri ole merkitystä. Viiden minuutin vuorovälillä ajettaessa matkustajaa ei kiinnosta, onko pysäkille tuleva ratikka kolme minuuttia etuajassa vai kaksi tai seitsemän minuuttia myöhässä. Tasaisen vuorovälin toteuttamiseen ja ylläpitämiseen kyllä on ratkaisuja.
 
Toisaalta mitä välii, kuten teini sanoo.

Kun liikenne on riittävän tiheätahtista, aikatauluilla ei juuri ole merkitystä. Viiden minuutin vuorovälillä ajettaessa matkustajaa ei kiinnosta, onko pysäkille tuleva ratikka kolme minuuttia etuajassa vai kaksi tai seitsemän minuuttia myöhässä. Tasaisen vuorovälin toteuttamiseen ja ylläpitämiseen kyllä on ratkaisuja.

Kyllä se kiinnostaa, jos pitäisi juuri tietyllä vuorolla päästä, että kerkeää esim mahdolliseen vaihtoon. Ei se vuoroväli lämmitä mitään, jos vuoro ei kulje ajallaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Näinhän se tietysti on. Matkustajamäärien valossa näyttää kuitenkin siltä, että nykyinen politiikka ei ole kaupunkilaisten suosiossa. Nelosen matkustajista on kymmenessä vuodessa kadonnut neljäsosa.
Itse olen kaikonnut ratikan käytöstä paljolti tämän hidastelun takia, tunne on välillä kuin hidastetussa elokuvassa. Mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon kaupunkifillari vie matkustajia ratikoilta, koska se on kätevä peli siellä missä niitä on.
 
Itse olen kaikonnut ratikan käytöstä paljolti tämän hidastelun takia, tunne on välillä kuin hidastetussa elokuvassa. Mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon kaupunkifillari vie matkustajia ratikoilta, koska se on kätevä peli siellä missä niitä on.
Olin kuluvana kesänä kahdesti Göteborgissa ja taas tuli ihasteltua sen ratikkaliikennettä. Vai aivan ydinkeskustassa mennään hitaasti ja varovasti, mutta heti kun ollaa erillisradalla niin "kahva ojossa vaan". Tuli useasti kuljettua mm. linjoilla 9 ja 11 Saltholmeniin ja varsinkin sen loppupäässä mentiin "metromaista vauhtia". Liikennevaloissa ei pysähdelty, ainoastaan pysäkeillä. Minulle tuli vahvasti mieleeni ajatus, että meillä Helsingissä on jokin vahvasti pielessä raitioliikenteen suunnittelussa ja sen toteutuksessa. Tuntuu kuin se olisi jäänyt edelleen jonnekin menneisyyteen. Pelkkä bussin korvike, kuten joku joskus aiemmin totesi.

Toivottavasti Raide-Jokeri ja muut suunnitellut pikaraitiotiet toteutetaan jotenkin toisin.
 
Olin kuluvana kesänä kahdesti Göteborgissa ja taas tuli ihasteltua sen ratikkaliikennettä. Vai aivan ydinkeskustassa mennään hitaasti ja varovasti, mutta heti kun ollaa erillisradalla niin "kahva ojossa vaan". Tuli useasti kuljettua mm. linjoilla 9 ja 11 Saltholmeniin ja varsinkin sen loppupäässä mentiin "metromaista vauhtia". Liikennevaloissa ei pysähdelty, ainoastaan pysäkeillä. Minulle tuli vahvasti mieleeni ajatus, että meillä Helsingissä on jokin vahvasti pielessä raitioliikenteen suunnittelussa ja sen toteutuksessa. Tuntuu kuin se olisi jäänyt edelleen jonnekin menneisyyteen. Pelkkä bussin korvike, kuten joku joskus aiemmin totesi.

Syitä:
- verkostoa ei ole liiemmin uusittu sitten 1970-luvun
- kapasiteettia rajoittaa muutama pullonkaula joissa peräti 4-5 yhtaikaista linjaa käyttävät samoja raiteita kuten Ylioppilastalo-Kaivokatu, Ooppera-Kansaneläkelaitos, Liisankatu-Hakaniemi jne. Näiden pullonkaulojen aiheuttamat häiriöt heijastuvat koko verkkoon niin että vuorovälit eivät pidä jne.
- koko verkostossa ei ole kuin muutama pätkä joita voisi ajaa nopeammin kuten Tullipuomi-Pikku Huopalahti ja -Munkkiniemi, Helsinginkatu, Sörnäinen-Arabia ja -Käpylä, mutta sössitty liian tiheällä pysäkkivälillä ja sillä että linjat 8 ja 1 eivät aja keskustan kautta ollenkaan eli vajaakäytössä.

t. Rainer
 
Kun liikenne on riittävän tiheätahtista, aikatauluilla ei juuri ole merkitystä. Viiden minuutin vuorovälillä ajettaessa matkustajaa ei kiinnosta, onko pysäkille tuleva ratikka kolme minuuttia etuajassa vai kaksi tai seitsemän minuuttia myöhässä.

Mutta kun se ei valitettavasti ole enää edes tiheätahtista. Vuorovälit ovat esimerkiksi 10 vuoden takaisesta pidentyneet merkittävästi käytännössä kaikilla linjoilla. Kun tehtävät matkat ovat (olleet) keskimäärin lyhyitä, niin monet ovat varmaan siirtyneet kävelyyn ihan jo vuorovälin pitenemisen takia.

Joillain linjoilla on pitkiä yhteisiä osuuksia, mutta linjoja ei kuitenkaan ole tahdistettu keskenään, mikä toisi ongelmaan helpotusta.

Kyllä se kiinnostaa, jos pitäisi juuri tietyllä vuorolla päästä, että kerkeää esim mahdolliseen vaihtoon. Ei se vuoroväli lämmitä mitään, jos vuoro ei kulje ajallaan.

Jos liikenne olisi aidosti tiheätahtista, niin aika harvassa olisivat ne, jotka aikataulusta etsisivät tiettyjä vuoroja ja vaihtoyhteyksiä. Ihmiset vain tulevat pysäkille, ja sitten se ratikka tulee sieltä jossain vaiheessa.
 
Kuljen työmatkaa Töölöstä Pasilaan seiskalla, ja kyllä se hiljaisina aikoina ketuttaa kun vaunu menee 4-5 minuuttia etuajassa. Etenkin aamun ensimmäiset vuorot jotka tulevat hallista, eivät koskaan lähde määrättynä aikana vaan heti kun ehtivät.
 
Kun tehtävät matkat ovat (olleet) keskimäärin lyhyitä, niin monet ovat varmaan siirtyneet kävelyyn ihan jo vuorovälin pitenemisen takia.

Toki jos ovat täysin pakotettuja siirtymään kävelyyn, niin se kertoo joukkoliikenteen heikkoudesta. Mutta noin lähtökohtaisesti on pelkästään hyvä asia, jos joukkoliikenteen voi vaihtaa kävelyyn tai pyöräilyyn.
 
Mutta noin lähtökohtaisesti on pelkästään hyvä asia, jos joukkoliikenteen voi vaihtaa kävelyyn tai pyöräilyyn.

Kansanterveydellisesti tietysti näin. Mutta tuosta saattaa alkaa ikävä kierre: kun vuoroväliä pidennetään, lyhytmatkalaisia siirtyy kävelijöiksi. Vaunuissa on vähemmän väkeä, joten vuoroväliä pidennetään entisestään. Yhä useampi siirtyy kävelijäksi. Loppujen lopuksi palvelutaso on myös pitkämatkalaisille sen verran kehno, että he alkavat siirtyä muihin kulkutapoihin eli omaan autoon.

Odotan mielenkiinnolla ensi vuoden syksyä, jolloin käytössä pitäisi olla uusi linjasto ja tahdistetut aikataulut, jotka mahdollistaisivat keskeisille yhteyksille 5 min vuorovälin. Ajatus on hieno, mutta käytännössä tahdistuksia ei meillä ole oikein nähty – toisaalta niitä ei edes yritetä tehdä, toisaalta liikenne on niin häiriöherkkää, että yrityksestä ei ehkä olisi kovin paljon iloa. Jos vuoden päästä sitä yritystä alkaa löytyä, niin sitten näemme, miten se käytännössä toimii.
 
Takaisin
Ylös