Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

Sosialistinen Bulgaria vuonna 1985. Joukkoliikennetta Varnassa. Kuljettaja istui omassa kopissaan. Kuljettaja keskittyi ajamiseen. Matkustajilla oli liput ja tieto siitä mihin olivat menossa. Ikarus pysähtyi pysäkille, matkustajat kyytiin ja bussista ulos. Matka jatkui.

Metropoliksi hinkuva Helsinki vuonna 2017. Herra yksityisautoilija on tullut raitiovaunuun. Kyselee kuskiilta sitä ja tätä. Häntä pitää palvella. Tai muutaman kolikon omistaja lappaa kuskille kolikoita, riittäisikö ne kertalippuun. Seremoniat kestää ja viisivaunua 1000 matkustajan kera seisoo paikallaan yhden henkilön takia.

Katsokaamme sitten tätä touhua edelleenkin, jossa kukaan ei pitkässä juoksussa saavuta yhtään mitään, mutta kaikki häviävät.
 
Vietäisiinkö nyt päätös loppuun saakka ettei sieltä yhdestä suunnasta tule taas verukkeita, jotka estävät kaikille hyödyllisen päätöksen. Miksi muuten ei olisi järkevää ostaa yhden vyöhykkeen lippu. Vyöhykkeethä tulevat olemaan selkeitä kaaria. Jos joku käyttää joukkoliikennettä A-vyöhykkeen alueella, niin sehän on väärin että B-vyöhyke pakkomyydään mukaan.

Eikös toimenpiteiden pidä olla aina sellaisia että ne suosivat joukkoliikennettä.
 
Jaahas. Ihmeen pitkään ratikkalippu sinnittelikin. Onhan tässä jo odotettu, milloin HSL hankkiutuu siitä eroon. Sehän suosii raitioliikennettä eikä istu lainkaan HSL:n henkeen.

Parkkilippuajatus on uusi ja ihmeen fiksu. Toivotaan, että toteutuu.
 
Vs: Raitioliikenteen linjastosuunnitelma 2014 - 2024

Alkaa välillä ihmetyttämään miksi Helsingissä ratikat pysähtyvät paikoin 100-300m välein. Muissa Euroopan kaupungeissa ratikat ovat yleensä aika nopeita ja kilpailukykyisiä, toisin kuin täällä. Ongelma on tietysti myös liikenteen seassa pyöriminen. Esimerkiksi ratikka 4 ajaa suuren osan matkasta omalla kaistallaan, mutta jumittaa risteyksissä ja tiheän pysäkkivälin takia ei voi ajaa kovinkaan sujuvasti. No mutta joo mielestäni pysäkeistä voisi lakkauttaa jopa kolmasosan en tosin sitten tiedä onko sille jotain suurempaa syytä miksei sporat mene kovempaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
HSL:än sivuille on putkahtanut Raitioliikenteen viivetutkimus https://www.hsl.fi/sites/default/files/hsl_julkaisu_11_2017.pdf

Selvitys on tehty vanhalle linjastolle, mutta se nyt tuskin muuttaa tiedon hyödyllisyyttä. Nopeasti selvitystä selaillessa osui kuitenkin silmään, että viiveitä laskiessa oli huomioitu ainoastaan pysähdysajat, eikä myös jarrutuksen ja kiihdytyksen tuomaa aikaeroa verrattuna tilanteeseen, jossa ei pysähdytä.
 
Nopeasti selvitystä selaillessa osui kuitenkin silmään, että viiveitä laskiessa oli huomioitu ainoastaan pysähdysajat, eikä myös jarrutuksen ja kiihdytyksen tuomaa aikaeroa verrattuna tilanteeseen, jossa ei pysähdytä.

Tuo on ilman muuta vakava puute. En silti olisi kovin huolissani.

Kun on mustaa valkoisella, on aina helpompi vaatia toimenpiteitä, kun on jotain mihin nojata. Onhan se vähän hassua, että laitetaan parina iltana muutama tyttö ja poika sekkarin kanssa istumaan ratikkaan, jotta kaikki ovat tyytyväisiä. Halvempaa ja nopeampaahan se olisi ihan vaan todeta, että nyt tehdään kunnon valoetuudet. Mutta jos se vaatii nuo sekkaritytöt ja painetun läpyskän, niin ei mulla ole mitään sitä vastaan. Pääasia, että saataisiin valotoimisto pikku hiljaa innostumaan, ja siihen tavoitteeseen tuo raportti istuu erinomaisesti.
 
HSL teki tutkimuksen, jonka mukaan liikennevaloissa seisominen hidastaa ratiovaunujen kulkua ja siitä on keskusteltu täällä:

http://jlf.fi/f34/12643-hsl-liikennevaloissa-seisominen-hidastaa-raitiovaunujen-kulkua/index2.html

Tein kartan, jossa on eri väreillä esitetty ongelmakohtia.

Raitioteiden ongelmakohdat.JPG

Värien selitykset:

Violetti = vaikeimmat paikat, käytännössä lähes toivotonta rakentaa toimivia etuuksia.

Oranssi = Hyvin hankalat alueet

Keltainen = Vaikeita paikkoja. (Kuvassa oletuksena Topeliuksenkadun linjan rakentaminen)

Musta = Uudet linjat (Laajasalo ja Pasila - Kalasatama mahdolliset linjaukset), jotka tekevät paikasta hyvin vaikean.

Mihin tämäntyylistä karttaa voisi käyttää? No, ainakin siihen, että jos "helpoilta" eli valkoisilta alueilta löytyy hidastuksia, niiden poistamisen ei varmaan pitäisi olla mahdotonta(nykyisellä linjastotiheydellä.).

Toisaalta olisi ihan mielenkiintoista selvittää, missä liikennevaloissa ratikat oikeasti seisovat ja kuinka pitkään. Pelkkä liikennevaloissa seisomisen kokonaismäärä ei näet kerro paljonkaan käytännön nopeutusmahdollisuuksista.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta olisi ihan mielenkiintoista selvittää, missä liikennevaloissa ratikat oikeasti seisovat ja kuinka pitkään. Pelkkä liikennevaloissa seisomisen kokonaismäärä ei näet kerro paljonkaan käytännön nopeutusmahdollisuuksista.

Ainakin Hämeentie Kurvista alaspäin, näin omien kokemusteni mukaan. Alkaa jo Kurvin pysäkiltä. Nyt kun ykkönen siirtyi kulkemaan Kurvin kautta, tarvitsee kaksi vaunua valon Hesarille. Jos ykkönen taikka kasi on edessä, niin takana olevan seiska taikka kutonen ei pääse jatkamaan, vaikka niille olisi nuoli Hämeentielle. Se Hesarin valo tulee aikamoisella viiveellä ja on lisäksi lyhyt. Jos kuski ei saa ovia kiinni ripeästi, niin valo otti ja meni. Siinä sitten seistään jonossa.

Lisäksi Hämeentien valot ovat muutenkin synkattu raitiovaunulle ihan päin seiniä Kurvista alaspäin.

Oman mausteensa tähän soppaa tuovat nykyiset vaunut, joita ei kaikille pysäkeille mahdu kuin yksi kerrallaan. Esimerkiksi Kurvi on liian lyhyt kahdelle Articille. Peittää suojatien aika nätisti.
 
Ainakin Hämeentie Kurvista alaspäin, näin omien kokemusteni mukaan. Alkaa jo Kurvin pysäkiltä. Nyt kun ykkönen siirtyi kulkemaan Kurvin kautta, tarvitsee kaksi vaunua valon Hesarille. Jos ykkönen taikka kasi on edessä, niin takana olevan seiska taikka kutonen ei pääse jatkamaan, vaikka niille olisi nuoli Hämeentielle. Se Hesarin valo tulee aikamoisella viiveellä ja on lisäksi lyhyt. Jos kuski ei saa ovia kiinni ripeästi, niin valo otti ja meni. Siinä sitten seistään jonossa.

Lisäksi Hämeentien valot ovat muutenkin synkattu raitiovaunulle ihan päin seiniä Kurvista alaspäin.

Oman mausteensa tähän soppaa tuovat nykyiset vaunut, joita ei kaikille pysäkeille mahdu kuin yksi kerrallaan. Esimerkiksi Kurvi on liian lyhyt kahdelle Articille. Peittää suojatien aika nätisti.

Koko kurvin pysäkkijärjestely bussit mukaan lukien on aika kaaos. Koko setti pitäisi järjestää uusiksi, samalla tietenkin myös tuo valo-ohjaus.
 
Koko kurvin pysäkkijärjestely bussit mukaan lukien on aika kaaos. Koko setti pitäisi järjestää uusiksi, samalla tietenkin myös tuo valo-ohjaus.

Muutoshan on tulossa. kuten tästä linkistä selviää. https://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2014-002244/kslk-2015-30/

--- lainaus ---
Kadun keskellä on tavoiteleveyden mukainen reunakivellä eroteltu raitiotie, joka nopeuttaa ja edesauttaa häiriötöntä kulkua. Suunnittelualueella tehdään useita joukkoliikenteen pysäkkijärjestelyjä Sörnäisissä ja Viidennen linjan risteyksen kohdalla. Muutosten myötä bussimatkustajien ja pyöräliikenteen yhteensovittaminen pysäkkien kohdalla on paremmin järjestettävissä. Raitiovaunun Käenkujan pysäkki etelään päin poistetaan.

--- lainaus loppuu ---

Ja piirros Kurvin kohdilta https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/0c/0c12190892d51be8c06872ebd5de24353230df08.pdf ja Viidennen linjan kohdilta https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/86/86df9aa0eec0b3cdbc10a35a801e167e006d73a2.pdf. Lisäksi Hämeentien liikennesuunnitelma https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/f4/f4157574c1319fb3755ebda2edab584bc2a22b19.pdf
 
Muutoshan on tulossa. kuten tästä linkistä selviää. https://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2014-002244/kslk-2015-30/

--- lainaus ---
Kadun keskellä on tavoiteleveyden mukainen reunakivellä eroteltu raitiotie, joka nopeuttaa ja edesauttaa häiriötöntä kulkua. Suunnittelualueella tehdään useita joukkoliikenteen pysäkkijärjestelyjä Sörnäisissä ja Viidennen linjan risteyksen kohdalla. Muutosten myötä bussimatkustajien ja pyöräliikenteen yhteensovittaminen pysäkkien kohdalla on paremmin järjestettävissä. Raitiovaunun Käenkujan pysäkki etelään päin poistetaan.

--- lainaus loppuu ---

Ja piirros Kurvin kohdilta https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/0c/0c12190892d51be8c06872ebd5de24353230df08.pdf ja Viidennen linjan kohdilta https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/86/86df9aa0eec0b3cdbc10a35a801e167e006d73a2.pdf. Lisäksi Hämeentien liikennesuunnitelma https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/f4/f4157574c1319fb3755ebda2edab584bc2a22b19.pdf

Vaikuttaa ihan hyvältä, mutta tuo keskustasta poispäin suuntautuva liikenne ei kyllä toimi yhdellä kaistalla. Jos nyt tuo Kurvi on ajoittain tukossa, kun Mäkelankadun bussit yrittävät päästä pysäkille, ja tukkivat siten koko risteyksen liikenteen.
 
Niinpä. Kun samaan hässäkkään kytketään vielä pyöräkaistat, niin lopputuloksena on kyllä sellainen ratkaisu, joka ei mielestäni tule toimimaan mitenkään.

Joo, pohjoisen suuntaan on ruuhka-aikaan tiedossa yhtenäiset pitkät bussijonot pysäkeille. Odottaessa bussia Hämeentie 62 kohdalla bussimatkustajat värjöttelevät suhteessa matkustajamääriin täysiin riittämättömällä 1,7 metrin levyisellä kaistaleella, kyytiinastumistilalla, johon ei mahdu mitään suojaa, bussien ja pyörätien välissä. Pysäkiltä ja pysäkille mennään pyörätien yli, joten törmäyksiä on varmasti tiedossa.

Eikö katusuunnittelijoilla ole mitään käsitystä Kurvin bussimatkustajamäärän vaatimasta tilasta? Hämeentie 62 on yksi Helsingin vilkkaimmista bussipysäkeistä ja nyt se tungetaan 1,7 metriin levyiseen pitkään ja kapeaan kaistaleeseen. Kun oma bussi tulee eikä pysähdy ihan kohdalle matkustajat ovat sumpussa, jos pysäkillä on yhdetkin lastenvaunut, matkalaukkuja tai joku muu vastaava liikkumiseste, tuossa tilanteessa matkustajat kävelevät pyörätiellä kun muuta kautta ei pääse seisovista matkustajista ja lastenvaunuista ohi.

Bussikatosta ei myöskään mahdu eli 2020-luvulla huippuvilkkaalla pysäkillä värjötellään avotaivaan alla. Vesisateella matkustajat etsivät suojaa läheisten rakennusten edustalta ja sitten syöksyvät pyörätien yli kun oma bussi tulee. Mäestä väsynyt pyöräilijä vesisateessa + vesisateessa bussiin pyörätien yli syöksyvät matkustajat - lopputuloksena on varsinainen tapaturmarysä.

Kaikki tämä koska halutaan parantaa pyöräilyedellytyksiä, bussiliikenteestä viis.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös