Toivoisin, että näitä "tuotteita" arvosteltaisiin vasta kokemuksen jälkeen eikä aseta ennakko mielipiteitä. Valot saadaan kyllä suunniteltua ratikalle jos se on tahtotila.
Ennen raidejokerin liikennöintiä suosittelen menemään katsomaan miten samaiset pakkoetuudet toimivat Tampereella.
Joo, se on tietysti totta, että kyydissä en ole vielä ollut. Toki tunnen useita, jotka ovat kyydissä olleet ja kokemuksiaan jakaneet.
Ongelma tulee siitä, että Espoossa (ja Tampereella) raitiovaunun sijainti tunnistetaan luotettavasti, Helsingin puolella ei. Tunnistus menee silti usein ihan nappiin, mutta silloin pitää niin sanotusti tähtien olla oikeassa asennossa... Huonona päivänä pitää sitten ajella kelan päälle odottelemaan. On harmi, että Helsinki väenväkisin haluaa tuollaisen systeemin, jonka heikkoudet ovat hyvin tiedossa, mutta se ei ole allianssin eikä HKL:n vika vaan valotoimiston.
Olen samaa mieltä siitä, että myös Helsingissä valot saadaan suunniteltua niin, että ratikka pääsee pysähtymättä ja hidastamatta risteyksestä läpi, jos se on tahtotila ja jos systeemi tunnistaa vaunun oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Meillä on tästä esimerkkejäkin vaikkapa Munkkiniemen aukiolla. Nyt en ole seuraillut pitkään aikaan, miten hyvin valot siellä toimivat, mutta vielä kymmenen vuotta sitten toimivat oikein hyvin. Jotain heikennystä sinne kuulemma olisi tullut.
Tahtotila on ilman muuta se suurin ongelma, ja sitä ei kantakaupungissa pääsääntöisesti ole löytynyt. Kunhan Jokerilla pääsee liikenne alkamaan, tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, miten sujuvaan liikenteeseen päästään, jos oletuksena on se, että valotoimisto on tehnyt aidosti parhaansa sillä tekniikalla, joka siellä nyt sitten on.
Kiitoksia hyvästä vastauksesta. Tähän lainaamaani kohtaan lisäisin vielä, etteihän näitä edes tarvitsisi laittaa kerralla kaikkia kuntoon, jos kerta konsultteja ei laajemmin haluta käyttää. Alkuun vaikka yksi helppo risteys, jossa mitattaisiin viiveet (ja sen kautta kustannussäästö rahassa) ennen ja jälkeen muutoksen. Tämän jälkeen jos (ja hyvin todennäköisesti kun) muutos vaikuttaa kannattavalta sama voitaisiin toteuttaa loppuihin helppoihin risteyksiin jne. Vaikeammat sitten myöhemmin, näiden helppojenkin avulla uskoisi oikeitakin kustannussäästöja saatavan.
Todellinen kustanussäästö realisoituu tietysti vasta sitten, kun joltain linjalta saadaan vaunu pois. Karkeasti arvioisin, että yksi vaunu per linja saataisiin pois, jos valoetuudet olisivat kunnossa. (Useinkaan ei tarvitse nopeuttaa vuorovälin verran, vaan tuurilla muutama minuuttikin saattaa riittää.) Suurin haaste tuossa on kuitenkin se, että jos valotoimiston kommentit ovat nyt luokkaa "vielä toistaiseksi jokainen raitiovaunu on päässyt perille", niin asenneilmapiirissä on niin paljon korjattavaa, ettei se tapahdu ilman suuren luokan henkilöstövaihdoksia. Eikä kaupungin henkilöstö vaihdu. En siis ole kovin optimistinen.
Teoriassahan riittäisi, että Höseli palkkaisi yhden valosuunnittelijan, joka kaikessa rauhassa puurtaisi noita kuntoon risteys kerrallaan – eihän sillä ole väliä, kestääkö se työ 6 vai 24 kuukautta, kun nyt on menty vuosikymmeniä näin. Suunnittelija voisi sijoittua sinne valotoimistoon. Mutta se ei käy Helsingille. Ymmärtääkseni Höseli on yrittänyt herätellä asiasta keskustelua.
Kaupungilla on kaiken maailman ohjelmia innovatiivisten hankintojen edistämiseksi, joidenka alle tällaisenkin voisi ainakin hyvällä tahdolla tulkita. Mutta asukkailla ei liene kanavia tällaisten ehdotusten laatimiseksi?
Ei ainakaan tehokkaita kanavia. Kyllä jokainen poliitikko ja virkamies ainakin juhlapuheissa jaksaa puhua siitä, miten ratikoita nopeutetaan, mutta käytännössä ne ovat viimeisen 30 vuoden aikana vain hidastuneet.