339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,468
Mä otan mielelläni vastaan kutsun koeajolle, niin pääsen näkemään omin silmin, miten hyvin vaununtunnistus käytännössä toimii.
Ero Espoon (tai Tampereen) ja Helsingin välillä on siinä, että Helsingissä on minulle tuntemattomasta syystä tahdottu pitää kiinni siitä, että vaunu tunnistetaan ensisijaisesti satelliittipaikannuksena, kuten kantakaupungissa. Ja se satelliittipaikannus ei ole luotettavaa. Kuten sanoin, kun ns. tähdet ovat oikeassa asennossa, niin kaikki menee ihan hyvin ja vaunu tunnistetaan ajoissa. Kerroit, että etuuksien ohjelmointiin sinänsä on panostettu, joten jos vaunu tunnistetaan ajoissa, niin varmasti on niin, että vaunu pääsee pysähtymättä ja toivottavasti jopa hidastamatta läpi valoista. Kaikki siis kunnossa – hyvänä päivänä.
Mutta kun se satelliitti on kiukuspäissään, niin sitten ei mikään enää olekaan sujuvaa. Kyse on periaatteessa ihan samasta asiasta kuin vaikkapa WhatsAppilla sijainnin lähettämisestä kaverille. Lähes aina se paikantaa puhelimen 5 metrin tarkkuudella, mutta välillä käy syystä tai toisesta niin, että puhelin paikantuu aivan väärään paikkaan tai sitä ei kyetä paikantamaan ollenkaan, tarkkuus on luokkaa satoja metrejä. Tätä tapahtuu myös ratikoiden satelliittipaikannuksessa kantakaupungissa. Satelliitti ei tunnista vaunua ollenkaan tai luulee sen olevan jossain ihan muualla kuin missä se oikeasti on.
Kiukkusatelliittia voidaan tietysti paikkailla fyysisillä tunnistimilla. Kantakaupungissa ne ovat niin lähellä valoja, että käytännössä tilaus tehdään vasta, kun seistään niissä valoissa jo. Miten nämä ikään kuin varalla olevat fyysiset tunnistimet on sijoitettu linjan 15 reitin varrella (tuntuupa hassulta korvata jokeri tuolla linjalla 15, mutta harjoitellaan!)? Jos ne ovat riittävän kaukana valoista eli valo ehditään tilata niiden avulla siten, että se ehtii vaihtua ilman, että vaunun tarvitsee hidastaa valoihin, niin sitten kaikki on kunnossa eikä satelliitista ole haittaa. Kuulemani mukaan hidastuksia ja pysähdyksiä kuitenkin vielä tulee.
Espoon puolella ei siis ole satelliittipaikannukseen perustuvaa valo-ohjausta eikä sen mukanaan tuomia ongelmia, vaan ainoastaan fyysiset tunnistimet.
Ero Espoon (tai Tampereen) ja Helsingin välillä on siinä, että Helsingissä on minulle tuntemattomasta syystä tahdottu pitää kiinni siitä, että vaunu tunnistetaan ensisijaisesti satelliittipaikannuksena, kuten kantakaupungissa. Ja se satelliittipaikannus ei ole luotettavaa. Kuten sanoin, kun ns. tähdet ovat oikeassa asennossa, niin kaikki menee ihan hyvin ja vaunu tunnistetaan ajoissa. Kerroit, että etuuksien ohjelmointiin sinänsä on panostettu, joten jos vaunu tunnistetaan ajoissa, niin varmasti on niin, että vaunu pääsee pysähtymättä ja toivottavasti jopa hidastamatta läpi valoista. Kaikki siis kunnossa – hyvänä päivänä.
Mutta kun se satelliitti on kiukuspäissään, niin sitten ei mikään enää olekaan sujuvaa. Kyse on periaatteessa ihan samasta asiasta kuin vaikkapa WhatsAppilla sijainnin lähettämisestä kaverille. Lähes aina se paikantaa puhelimen 5 metrin tarkkuudella, mutta välillä käy syystä tai toisesta niin, että puhelin paikantuu aivan väärään paikkaan tai sitä ei kyetä paikantamaan ollenkaan, tarkkuus on luokkaa satoja metrejä. Tätä tapahtuu myös ratikoiden satelliittipaikannuksessa kantakaupungissa. Satelliitti ei tunnista vaunua ollenkaan tai luulee sen olevan jossain ihan muualla kuin missä se oikeasti on.
Kiukkusatelliittia voidaan tietysti paikkailla fyysisillä tunnistimilla. Kantakaupungissa ne ovat niin lähellä valoja, että käytännössä tilaus tehdään vasta, kun seistään niissä valoissa jo. Miten nämä ikään kuin varalla olevat fyysiset tunnistimet on sijoitettu linjan 15 reitin varrella (tuntuupa hassulta korvata jokeri tuolla linjalla 15, mutta harjoitellaan!)? Jos ne ovat riittävän kaukana valoista eli valo ehditään tilata niiden avulla siten, että se ehtii vaihtua ilman, että vaunun tarvitsee hidastaa valoihin, niin sitten kaikki on kunnossa eikä satelliitista ole haittaa. Kuulemani mukaan hidastuksia ja pysähdyksiä kuitenkin vielä tulee.
Espoon puolella ei siis ole satelliittipaikannukseen perustuvaa valo-ohjausta eikä sen mukanaan tuomia ongelmia, vaan ainoastaan fyysiset tunnistimet.