Helsingin raitioliikenteen nopeuttaminen

Ei varmaan kukaan "kaahailua" halua raitioliikenteeseen.
Minua vähän kokenutta hämmensi Wienissä raitiovaunujen vauhti kivikaupungissa keskellä katua. Ei mitään erikoisjärjestelyjä, mutta ilmeisesti "muut" osaavat ottaa vaunut huomioon.
Osuva vertaus lienee olisi, että kolmonen ajaisi Tehtaankatua sujuvasti 50 km/h ilman mitään "hätää ja panikointia" miltään taholta.:smile:
 
– –jos lähdetään vaikkapa Hesperian puistosta liikkeelle, niin joskus kuski ottaa kunnon vauhdit, mutta joskus nynny ja vetelä kuski ajaa niin hiljaa, että 40km/h ajavat autot suhahtavat ohitse.

(Kumpaan suuntaan Hesperiasta?) Oopperan liikennevalot näkyvät Hesperian pysäkille asti. Kokenut kuljettaja tuntee valojen rytmin ja osaa ajankohdasta riippuen ajaa joko helkkarin kovaa tai seuraavalla kierroksella nynnytellä niin, että on risteyksessä valojen vaihtuessa. Vastaavia paikkoja on useita.

Aikataulut voisivat olla viitteellisiä ja – – pysäkkinäyttö voisi päivittyä, jos ratikka tulisikin nopeammin.

Mitenkäs asia nykyisin sitten on?

Siksi on parempi tehdä liian löysä aikataulu, jota voi matelemalla noudattaa ja tarvittaessa kiriä normaalivauhdilla kiinni, kuin liian tiukka aikataulu, joka pakottaa hurjastelemaan silloin kun normaalivauhti ei riitä aikataulussa pysymiseen.

Yksi ratkaisu nykytilanteessa olisi tehdä tiukat aikataulut mutta runsaammin päätepysäkkiaikaa. Siitä olisi se etu, että riuskat kuskit sitten voisivat ajaa "aggressiivisemmin" ja etuajassa ajo vähenisi kun taas vetelät kuskit omaa tahtiaan ehkä hiukan myöhässäkin tietäen, että päättärillä ajan saa tasattua. Noinhan oli muinoin.
 
Yksi ratkaisu nykytilanteessa olisi tehdä tiukat aikataulut mutta runsaammin päätepysäkkiaikaa. Siitä olisi se etu, että riuskat kuskit sitten voisivat ajaa "aggressiivisemmin"...
"Muinoin" Toukolassa asuneena muistan, että jotkut riuskat ajoivat tosi reippaasti Arabian (silloiselle) päättärille. Siellä oli kioski, jossa odotti kahvi, pulla ja kunnon röökitauko mukavasti istuen. Sitten oli toisen ääripään kuskeja tietenkin. Oppi jo naamasta tietämään, millaista kyytiä on odotettavissa.
Laitanpa (kaikkien kiusaksi) muistelon:
Kerrankin muinoin nousin myöhään Hakaniemestä kuutoseen, suunta Arabia. Sitten mentiin (pikku-Valmet). Keppi pysyi "kaakossa" koko ajan. Vauhtihan kovasti riippuu pyörien kuluneisuudesta. Tässä taisi olla uudehkot pyörät. Paavalin kirkon pysäkille asti mentiin pysähtymättä (nyk. Sturenkatu). Oli vauhdin hurmaa! Summerit surisivat, vastukset ylikuumenneet. Ei haittaa.
Toki tuolloin liikenne ja liikennevalojen määrä oli aivan jotain muuta kuin nykyään!
Pitää vielä lisätä, että koko matkalla ei ollut ensimmäistäkään vaaranpaikkaa!
 
Viimeksi muokattu:
Yksi ratkaisu nykytilanteessa olisi tehdä tiukat aikataulut mutta runsaammin päätepysäkkiaikaa. Siitä olisi se etu, että riuskat kuskit sitten voisivat ajaa "aggressiivisemmin" ja etuajassa ajo vähenisi kun taas vetelät kuskit omaa tahtiaan ehkä hiukan myöhässäkin tietäen, että päättärillä ajan saa tasattua. Noinhan oli muinoin.

Lopputulos: Matkustajat kasaantuvat hitaampiin vuoroihin ja vaunut ketjuuntuvat. Hitaiden ja nopeiden vuorojen välit ovat vuorotellen tuplapitkiä ja vuorotellen nollassa. Vaunuja oikaistaan jatkuvasti, ja matkustajat ovat jatkuvassa epätietoisuudessa siitä, että pääseekö tällä vaunulla perille asti vai ei.

Lisäksi hitaat kuskit palkitaan varovaisuudestaan vielä sillä ettei päättärillä ehdi hengähtämään. Myöskään vaunun ajokelpoisuuden tarkastuksiin, löytötavaroiden etsintään, vikalappujen kirjoittamiseen ynnä muuhun päättäritoimintaan ei aika riitä.

Arabian pään tiukkuus on muuten totta edelleenkin, tosin varmaan lievempänä kuin ennen, koska kyllä sinne tuorekin kuski ehtii kun vähän keskittyy. Mutta vaatii kyllä ajamista joka on sääntöjen rajamailla.
 
Viimeksi muokattu:
Lopputulos: Matkustajat kasaantuvat hitaampiin vuoroihin ja vaunut ketjuuntuvat.

Nykytilanne: matkustajat kasaantuvat hitaampiin vuoroihin koska se riuska kuski on jo mennyt. Ja vaunut ketjuuntuvat.
Täsmennän hieman: kiristetään välipisteaikoja minuutilla-parilla mutta pidetään nykyinen kierrosaika ennallaan. Tällöin vähenee etuajassa ajo varsinkin linjan loppupäässä mutta muutoin ei tilanne muutu, koska:

Lisäksi hitaat kuskit palkitaan varovaisuudestaan vielä sillä ettei päättärillä ehdi hengähtämään.

näinhän se on nykyisinkin.
 
Arabian pään tiukkuus on muuten totta edelleenkin, tosin varmaan lievempänä kuin ennen, koska kyllä sinne tuorekin kuski ehtii kun vähän keskittyy. Mutta vaatii kyllä ajamista joka on sääntöjen rajamailla.
Tuleeko Arabiassa aikataulun mukaan jäädä aikaa tauolle joka käynnillä? Havaintojeni mukaan vaunu ehtii kyllä usein pysähtyä muutamaksi minuutiksi. En toisaalta juurikaan tiedä, ehditäänkö siinä myös ruuhka-aikaan, mutta minusta Hämeentiellä seistään minuuttikaupalla liikennevaloissa ajankohdasta riippumatta.

Radan loppupätkällä, viimeisellä pitemmällä suoralla Kyläsaarenkadulta eteenpäin jotkut kuskit hurjastelevat mielellään, ehkä siksi että osuudella on nähtävästi hyvin pelaavat liikennevaloetuudet. Olen tosin kerran suojatien merkkinappia painamalla saanut hieman myöhään reagoineen Nr-vaunun kuskin pysähtymään äkillisesti Kokkosaarenkadun risteyksen liikennevaloihin.
 
Tuleeko Arabiassa aikataulun mukaan jäädä aikaa tauolle joka käynnillä?

Aikatauluissa on ajakohdasta riippuen 2-3 minuuttia seisomista Arabiassa. Hämeentien valot on 6/8:lla huomioitu aikataulussa aika tarkkaan. Sturenkadun sekä Kustaa Vaasan kadun risteykset aiheuttavat myöhästymisen, tai sanoisiko toisin päin, aikatauluissa ei ole tuon seudun hitautta huomioitu. Kyläsaarenkadun jälkeen menee sitten aikataulu vaan yksinkertaisesti liian nopeaksi. Jos pääsee ohittamaan pysäkkejä, niin onnistuu kutakuinkin nätisti, muuten ei.

Safkalle: Kyllä tällä hetkellä useimmilla linjoilla ehtii päättärillä hetken istumaan ihan nätilläkin ajolla. Poikkeuksia ovat lähinnä seiskat joilla koko kierroksen tasaus on vain 2-3 minuuttia, 6/8:n Arabian pää, sekä ysi, jolla on välillä Sturenkatu-Pasila mahdoton aikataulu ja Kolmikulmassa yleensä päättäriaika kuluu Yrjönkadulla vastavirtaan luoviessa.
 
Viimeksi muokattu:
Suurimmassa osassa Helsingin ongelmaristeyksistä menee läpi paljon yli 30 joukkoliikenneyksikköä tunnissa. Ja eihän liikennettä voida suunnitella vain ratikoiden ehdoilla, bussienkin pitää liikkua.

Niin, siis juuri tuosta syystä Antero kirjoittikin viestiin, josta lainasit, että vuorovälejä pitää venyttää samalla kun vaunukoko kasvaa. Silloin myös risteyksien ylikuormitusta saadaan vähennettyä ja valoetuudet toimimaan.

Argumenttisi on oikeutettu nykytilanteessa mutta juuri kuten Antero vastasikin, vuorovälin ei tule olla niin tiheä kuin mahdollista vaan niin tiheä kuin on tarpeen ja on järkevää.

Sitäpaistsi monessa risteyksessä, joissa ei päästä edes tuohon 30 joukkoliikenneajoneuvoon per tunti, ei saada etuuksia toimimaan vaikka se siellä olisikin erittäin helppoa.

Budapestissa ajetaan Bulevardilinjalla 4/6 ruuhka-aikaan minuutin välein 54 metriä pitkillä vaunuilla. Helsingissä 10min vuoroväli 30-40 metrisillä vaunuilla olisi sopiva monellakin linjalla.

Minusta nimim. Kollin "agressiivinen" ajotyyli on ehkä tulkittu nyt väärin. Käyttäisin ehkä sanaa "aktiivinen" ajotyyli. Niin kuin Kolli jo kirjoittikin: jotkut (siis ei kaikki) kuljettajat ajavat melko passiivisesti. Minustakin jotkin kuljettajat voisivat soittokelloa ja torvea käyttää useammin. Ei tarvitse änkemällä änkeä jos ratikan etuoikeus vietiin, mutta kyllä siitä ärähtää voi. On kunnioitettava Helsingin raitiovaunukuljettajia, että näin sekasortoisessa ja raitiovaunuvastaisessa liikenneympäristössä he pystyvät tekemään työnsä.

Olen monessa Saksalaisessa, Sveitsissä ja Itävaltalaisessa kaupungissa huomannut, että soittokelloa käytetään ihan jo ennakoivasti varoittamaan vaunun tulosta pysäkille tai kun vaunu ajaa toisen vaunun takaa ohitse pysäkeillä tai kun ylitetään ruuhkaisaa risteystä jne. Näin ehkä saadaan autoilijat ja jalankulkijat huomioimaan raitiovaunut ehkä jonkin verran paremmin.
 
Niin, siis juuri tuosta syystä Antero kirjoittikin viestiin, josta lainasit, että vuorovälejä pitää venyttää samalla kun vaunukoko kasvaa. Silloin myös risteyksien ylikuormitusta saadaan vähennettyä ja valoetuudet toimimaan.

Yksikkökoon kasvattamisella on on rajansa. Esimerkiksi Mannerhemintien ja Kaivokadun risteyksestä menee 180 joukkoliikenneyksikköä ruuhkatuntina ja linjojakin on kymmenkunta. Toisaalta 30 yksikköä risteyksessä ruuhkatuntina olisi toimiva määrä kunnon etuuksille.

30 joukkoliikenneyksikköä tunnissa tarkoittaisi noille 10 linjalle jokaiselle keskimäärin 40 minuutin vuoroväliä. Kuinkahan tyytyväisiä Munkkiniemessä oltaisiin, kun vaikka linjalla neljä menisi aina puolen tunnin välein suunnilleen 120 meträ pitkä ratikka, jolla kyllä olisi täydelliset etuudet.
 
Se, että Helsingissä on risteyksiä, joilla täydellisiä joukkoliikenteen etuuksia kaikille linjoille ja ajoneuvoille ei saada aikaiseksi on tietenkin selvää.

Yksikkökoon kasvattamisella on on rajansa.

Minusta 20 metriä pitkissä vaunuissa on melko paljon varaa pidentää. Se ei myöskään ole mielipidekysymys vaan tosiasia. Kuten juuri kirjoitin, Budapestissa ajetaan 54 metriä pitkillä vaunuilla. Siellä matkustajamäärät ovat tietenkin eri luokkaa kuin Helsingissä, joten 30-40 metriä pitkät vaunut olisivat melko sopivia Helsinkiin.

Munkkiniemessä oltaisiin varmaan aika tyytyväisiä, jos siellä ajaisi raitiovaunulinja joka ei pysähtyisi joka kymmenes metri ja jonka vaunuihin mahtuisi vähän enemmän kuin noin 150 matkustajaa. Eikä pelkästään Munkkiniemessä vaan muuallakin.
 
Jos on Lontoon tasoinen asiakaspohja ja sitä kautta kannattavaa pitää joka linjalla 5min luokan vuoroväliä, niin tilanne on toinen. Samoin jos merkittävät risteämiset tapahtuvat eritasossa, voidaan vuoroväli pitää niin tiheänä ettei aikatauluja tarvita. Mutta meillä Helsingissä ei ole kumpaakaan etua puolellamme. Linjat 4 ja 10 joilla on Helsingin tihein vuoroväli ovat selvä negatiivinen esimerkki siitä ettei katuraitioliikennettä voida liikennöidä metrotyylisillä vuoroväleillä.

Käytännössä Helsingissäkin 65A+66A ajetaan Lauttasaaresta Koskelantielle ruuhka-aikaan n. 5-6min vuorovälillä. Ja jos nykyinen systeemi linjoilla 4 ja 10 ei toimi, kannataisiko kokeilla jotain uutta, muualla toimivaa ratkaisua?

Lontoossa ajellaan myös 30min vuoroväliä ilman aikatauluja. Kyse on ehkä siitä että kansa on totutettu elämään ilman tarkkaa aikataulua. Tai sitten siellä on huomattu että on turha yrittää hallita systeemiä, jossa on liikaa hallitsemattomia muuttujia. Kalustokin on tehokkaammin käytössä, kun ei tarvitse varata aikaa tyhjäkäynnille päättärillä.
 
Minustakin jotkin kuljettajat voisivat soittokelloa ja torvea käyttää useammin. Ei tarvitse änkemällä änkeä jos ratikan etuoikeus vietiin, mutta kyllä siitä ärähtää voi. On kunnioitettava Helsingin raitiovaunukuljettajia, että näin sekasortoisessa ja raitiovaunuvastaisessa liikenneympäristössä he pystyvät tekemään työnsä.

Tästä olen sataprosenttisesti samaa mieltä.
 
Torvella ja varsinkaan soittokellolla ei vaan yleensä ole minkäänlaista vaikutusta muihin tien käyttäjiin. Turha sitä on melusaastetta aiheuttaa kun kukaan ei siitä hyödy.
 
Lontoossa ajellaan myös 30min vuoroväliä ilman aikatauluja. Kyse on ehkä siitä että kansa on totutettu elämään ilman tarkkaa aikataulua. Tai sitten siellä on huomattu että on turha yrittää hallita systeemiä, jossa on liikaa hallitsemattomia muuttujia. Kalustokin on tehokkaammin käytössä, kun ei tarvitse varata aikaa tyhjäkäynnille päättärillä.

Vähän kummastelen kyllä moisen joukkoliikenteen houkuttelevuutta. Puolen tunnin pysäkillä istuskelu on nimittäin ikävää vaikka tietäisikin vaunun saapumisajan. Jos aikaa ei edes voi arvailla, niin aika turhauttavaa touhua. Lisäksi tuo vain korostaisi sitä isojen pysäkkien ongelmaa, että matkustajat säntäävät nelosovelle jatkuvana jonona, jota on lähes mahdotonta saada poikki niin että ehditään valosta läpi.

Helsingin raitiovaunujen pilli- ja kellovalikoimaa pitäisi lisätä. Pitäisi löytyä ainakin kunnon rautatietyfoni, että vaunun ääni erottuu autoista. Tällainen oli 162:ssa aikaisemmin, pidin siitä kovasti. Myös mannejen sähäkkä soittokello pitäisi lisätä muihin vaunutyyppeihin. Olisi siis neljä äänimerkkiä mistä valita: Torvi karkea/kimeä, kello äänekäs/hiljainen.
 
Vähän kummastelen kyllä moisen joukkoliikenteen houkuttelevuutta. Puolen tunnin pysäkillä istuskelu on nimittäin ikävää vaikka tietäisikin vaunun saapumisajan. Jos aikaa ei edes voi arvailla, niin aika turhauttavaa touhua.

Kyllähän bussin saapumisajan voi tuolloinkin arvioida. Laskee vain aina n*30min edellisestä ilmoitetusta lähtöajasta.

Eikä noissakaan koko päivää ajeta satunnaisella vuorovälillä. Muutaman tunnin välein on täsmällinen lähtöaika. Todennäköisesti silloin tuodaan tankattu kalusto linjalle ja tasataan välit uusilla busseilla.

Minun mielestäni tuo on parempi tapa kuin pakottaa kuskit hidastelemaan tai seisottamaan täyttä lastia tasauspysäkeillä.
 
Takaisin
Ylös