- Liittynyt
- 19 Joulukuu 2006
- Viestit
- 296
Käytännössä silloin ei voi nipistää junalla x paria minuuttia matka-ajasta imagosyistä koska systeemi ei sitä kestä.
Imagosyitäkin on monenlaisia. Näin matkustajanäkökulmasta paras imago olisi tietysti sellaisella liikenteellä, joka kulkee luotettavasti, tasaisin välein, selkeällä hinnalla ja lipun saa joka junaan yhtä kätevästi asemalta. Joku vuoro voi olla veturijuna ohjausvaunun kanssa tai ilman, toinen moottorivaunujuna jne. Voi olla eri-ikäisiä ja erivärisiä junia. Pääasia, että ovat ehjiä, siistejä, toimivia ja liikenne sujuu niin kuin on luvattu.
Nykyliikenne antaa vaikutelman toisenlaisesta imagosyystä: Osa liikenteestä halutaan lopettaa vähän kieroilemalla. Kas, markkinoidaan joitakin junia "nopeina" ja muita hidastetaan tahallaan. (Ja kun jonkin ajan kuluttua "hitaat" karsitaan pois, niin ei ole enää ratapihallakaan ahdasta. :biggrin: )
Tai ehkä imagosyynä on halu tehdä näennäisesti nopeaa rahaa: Hidaskin juna voisi olla nopeampi, mutta "nopeasta" junasta voidaan periä kova lisähinta.
Tai sitten liikenneyhtiö hakee imagoa käyttämällä mainostoimistojen ja markkinamiesten hienoihin amerikkalaisiin tutkimuksiin perustuvia kikkailuja. Sellaisten toimivuus ja uskottavuus ei aina ole hintansa väärtti.
Nuo imagot vaan ovat sellaista salatiedettä, ettei niistä tavallinen ja todellinen junamatkustaja paljon kostu. Mutta panostetaanhan muuallakin yhteiskunnassa trendikkäiden mielikuvien luomiseen sellaisten tyyppien silmissä, jotka eivät kuitenkaan palveluita koskaan käytä. Kun samalla kuvitellaan, että kyllä ne entiset asiakkaat käyttävät kehnompaakin palvelua vanhasta tottumuksesta, niin pieleen menee ja rankasti.
Pahimmillaan "imagonrakentaminen" maksaa niin paljon, ettei alkuperäiseen palvelujentuottamiseen enää olekaan varaa. Eipä tarvi sitten säästellä, kun ei enää ole, mitä säästellä. Ja kuka kärsii: sekä myyjä että asiakas.