Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

Vs: Raitiolinja 9:n rakentaminen

Samalle linjalle voisi kuitenkin olla syytä lisätä myös nykytilanteessa yksiraiteinen osuus Mechelininkadulle Marian sairaalan ja Porkkalankadun kohdalle. Tällä järjestelyllä linjan saisi pois autojen seasta ja yksiraiteinen osuus tuskin pituutensa puolesta olisi ongelma.
Tämä onkin esiintynyt KSV:n suunnitelmissa. Ja toivottavasti myös toteutuu, jos muut fiksut ratkaisut eivät mene läpi.

Antero
 
Kampin raitiokiskot sopisi yhdistää bulevardin kiskoihin, esimerkiksi fredrikinkatua tai albertinkatua. olen aina kokenut ongelmalliseksi ettei punavuoren ja kampin välillä ole kiskoliikennettä, vaan kaikki ratikat kierrätetään manskun kautta. toisaalta en kyllä heti keksi mikä linja liikennöisi kampin ja punavuoren väliä, ja mistä linja tulisi ja mihin linja jatkuisi etenkin punavuoren puolella.
 
Kampin raitiokiskot sopisi yhdistää bulevardin kiskoihin, esimerkiksi fredrikinkatua tai albertinkatua. olen aina kokenut ongelmalliseksi ettei punavuoren ja kampin välillä ole kiskoliikennettä, vaan kaikki ratikat kierrätetään manskun kautta. toisaalta en kyllä heti keksi mikä linja liikennöisi kampin ja punavuoren väliä, ja mistä linja tulisi ja mihin linja jatkuisi etenkin punavuoren puolella.
Jos luovuttaisiin periaattesta että raitiolinjat on numeroitu 1-10 niin se voisi olla raitiolinja 14 :) mukaillen nykyistä bussilinjaa 14, osalla reitistä on kiskot jo valmiina.
 
Viimeksi muokattu:
Jos luovuttaisiin periaattesta että raitiolinjat on numeroitu 1-10 niin se voisi olla raitiolinja 14 :) mukaillen nykyistä bussilinjaa 14, osalla reitistä on kiskot jo valmiina.

HKL:n suunnitteluyksikössä johtaja Pentti Santaharju herätteli aikoinaan (1993) tällaista ajatusta, mutta joutui sitten eläkkeelle. Bussi 14 olisi korvattu ainakin Eiran ja Meilahden väliseltä osuudeltaan bussilla, myös linjan jatkamista Munkkivuoreen pidettiin mahdollisena.
 
Kannattaisin toki 14 korvaamista raitioliikenteellä. Toisena villinä vaihtoehtoisena ideana kannattaisin linjan 2 avaamista vaikka reitille eira-punavuori-fredrikinkatu-kamppi-kaivokatu-hakaniemi-toinen linja.

No periaatteessa kyllä kannatan minkä tahansa linjan hyödyntämään Toisen linjan silmukkaa. Näen tärkeänä Toisen linjan kiskojen hyödyntämisen. Toiselta linjalta voisi rakentaa myös jatkoyhteyden Sturenkadulle tai Helsinginkadulle. Esimerkiksi linja 1/1A ajamaan tätä kautta.

Ilmeisesti, niin kuin tässäkin keskustelussa mainittuna useasti, raitioliikennekartta joutuu suurempaan remonttiin lähitulevaisuudessa. Tässä vaiheessa kiinnostaa onko asiasta tarkoitus olla laajempaa keskustelua kaupunkilaisten toimesta vai rukataanko kenties jokin tai muunneltu ratikka 2015 vaihtoehdoista läpi? On helppo huomata, ettei palautteesta yksittäisiä pienempiä toiveita juuri voida huomioida. Mutta palaute kaupunkilaisilta olisi hyvä ottaa huomioon kun se on ajankohtaista. Reittiremontin jälkeen toista samanlaista on turha odottaa "vuosikymmeniin".

Kommentoin vielä joitain keskusteluissa ehdotettuja:

Linjan 1/1A ja 10 yhdistäminen on mielenkiintoinen ehdotus, se olisi ikään kuin U-raitiolinja. Linjassa olisi se erikoista, ja ehkä sen toteutumiselle heikentävän arvon antava fakta on, ettei Käpylän ja Pikku-Huopalahden/Munkkivuoren välinen liikenne tapahdu keskustan kautta vaan poikittaisesti. Toteutettavan kaltainen ehdotus silti.

Ratikka 2015 ehdotuksissa oli S-muotoinen ratikkareitti. Sekin olisi mainio.
 
Viimeksi muokattu:
Bussi 14 olisi korvattu ainakin Eiran ja Meilahden väliseltä osuudeltaan bussilla, myös linjan jatkamista Munkkivuoreen pidettiin mahdollisena.
Tarkoitit varmaankin bussin korvaamista raitiovaunulla. :smile:

No, eipä ihme että Santaharju jouti eläkkeelle. Kun oli niin höperöksi tullut, että ehdotti Helsingissä bussin korvaamista ratikalla!

Antero
 
Huomattavasti järkevämpi ratkaisu kuin nykyinen Flemarin kauttava kulkeva linjaus olisi ollut Ysin pistäminen Sturenkadun, Wallininkadun ja Linjojen kautta Hakaniemeen. Eikä uusia kiskojakaan olisi tarvinnut nykyiseen linjaukseen verrattuna kovin paljon enemmän rakentaa.
 
Jaa joo, kyllähän mäkin tuosta Viirasta olen toisaankin lukenut miettinytkin mm. h6 jatkoa tuohon suuntaan. Helsingin raitioliikenteen luonteen täytyisi muuttua aikalailla, jotta tuollainen yhteys pystyisi kilpailemaan mm. nopeudessa. Nykyisellään se ei olisi nykyisiä bussiyhteyksiä kummempi, mitä nyt liikenneväline eli ratikka olisi kapasiteetiltaan suurempi. Mutta se nopeus; eli omat, suorat ja maankäytön keskeisiin pisteisiin kulkevat väylät tarvitaan. Sitten uskon Helsingin raitioliikenteen mahdollisuuksiin minäkin.
Joo. Minusta yksi ilmeinen vaihtoehto nopeaksi yhteydeksi olisi duoratikka joka yhtyy päärataan Jokerin reitiltä Oulunkylässä, tätä on kai joskus harkittukin. Jos siis pääradan kapasiteetti antaa myöten, laiturin tarpeen voisi hoitaa silmukalla jossain keskustan päässä.

Toinen vaihtoehto olisi nopeuttaa joko Mäkelänkadun tai Hämeentien liikennettä ja käyttää sitä pääväylänä esikaupunkiratikoille. Eli siis vaikka Hämeentietä liikennöitäisiin nykytyyliin, mutta Mäkelänkadulla vähennettäisiin pysäkkejä ja nopeutettaisiin likennettä esikaupunkimaiseksi.
 
Yle Helsinki uutisoi eilen:

Raitioliikenne paisuu lähes kolmanneksella Helsingissä

Muutama kohta uutisesta:

"Uusien reittien lisäksi ratikoiden nopeutta pitäisi parantaa. Helsingin seudun liikenteen joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Ville Lehmuskoski muistuttaa, että Helsingissä on tällä hetkellä Euroopan hitain raitioliikenne. Tällä hetkellä keskinopeus on pysähdyksineen vain 13 km/h. "

"- Raitiolinjat 3 ja 7 siirrettäisiin Mannerheimintien rinnakkaistielle eli Topeliuksenkadulle, jolloin Mannerheimintielle jäävät suurimmat raitiolinjat 4 ja 1 voitaisiin toteuttaa pika-raitiolinjoina, sanoo HSL joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Ville Lehmuskoski."

No, onhan ennenkuuluumatonta puhetta! Vai, että Manskulle oikein pikaraitiotietä?
 
Viimeksi muokattu:
Kartta on näköjään taas sumeilematta painettu sellaisenaan. Mukana on sekä Ullanlinnan molemmat vaihtoehdot että Merihaan ratikka. Kumpikaan ei näillä näkymin toteudu.

Mikäs tuo AKK:n ratikka on?
Se on se Kalasatama - Pasila ratikan yksi vaihtoehto, joka ei kai ole kovin akuutti. Tulisi aikamoinen mutkittelu ylös Kalasatamasta.

Sen sijaan mua, ja taidan taas olla yhden ihmisen oppositio, houkuttaa ajatus että ratikkarata tulisi Itäväylää ja jatkaisi Mäkelänkadun kautta Pasilaan. Eli Herttoniemessä päättäri/jatko Laajasalon suuntaan, siitä itäväylän ja metroradan välissä vaikka aluksi yksiraiteisena ja ilman pysäkkejä Kalasatamaan Kulosaaren sillan tasoon, mistä sitten Lautatarhantien kautta Mäkelänkadulle. http://maps.google.fi/maps/ms?msid=...&ll=60.190951,24.961109&spn=0.047617,0.154324

Tuon radan avulla voisi raiteistaa 58:n, miksei myös 59:n jos olisi Munkkiniemi - Pitäjänmäki kiskot. Eli siis Pitäjänmäki - Meilahti - Pasila - Kalasatama - Herttoniemi ratikka.
 
Kartta on näköjään taas sumeilematta painettu sellaisenaan. Mukana on sekä Ullanlinnan molemmat vaihtoehdot että Merihaan ratikka. Kumpikaan ei näillä näkymin toteudu.

Olisihan se kiva, kun olisi kartta tehty kunnolla, mutta kun pohjakartasta puuttuu kadut, lukijoiden suuri enemmistö ei kuitenkaan pysty näkemään, missä nuo radat menisivät. Eli kartta oikeastaan toimii juuri niin kuin pitääkin: laajennusten kokoluokka käy ilmi ja myös kaupungiosat, minne laajennuksia on ajateltu. Itse toivoisin tuohon linkkiä jonnekin, missä suunnitelmavaihtoehtoja voisi katsoa.
 
Mutta, oikeasti:

Mistähän nyt tuulee, kun oikein pikaratikastakin puhutaan, Helsingin kohdalla? Olisikohan Turun ja varsinkin Tampereen pitkälle menevät suunnitelmat jotenkin herättäneet, että pitää meillä Helsingissäkin?

Ville Lehmuskoskesta on tulossa uusi kaupungin liikennesuunnittelupäällikkö ja olisi peräti kutkuttava ajatus, jos jotain tällaista linjausta olisi odotettavissa jatkossakin.

Ihan kannatettavia ajatuksia, mielestäni.

Mutta, miten tuollaiset Manskun pikaratiotiet olisi toteutettavissa, alkaen jo ihan matkanopeudesta, joka olisi siis vähintään tuplattava?

Jään kiinnostuneena odottamaan jatkoja ja konkreettisia selvityksiä ja suunnitelmia.
 
Takaisin
Ylös