Helsinki-Tallinna -tunneli

Vs: Asumisvalinnat ja joukkoliikenne pääkaupunkiseudulla

Kanaalintunneli ei tietenkään lopettanut Kanaalin lauttaliikennettä, koska kaikki liikenne Britannian ja Ranskan välillä ei tapahdu Lontoon ja Pariisin välillä.

Olisi se senkin voinut lopettaa, koska tunnelissa liikennöi myös sukkulajuna, joka kuljettaa autoja ja rekkoja. Ne käyttävät tunnelia samalla tavalla kuin lauttaakin.
 
Vs: Asumisvalinnat ja joukkoliikenne pääkaupunkiseudulla

Mitä ranskalaisiin tulee, täytyy todeta, että sangen moni on jättänyt Ranskan taakseen ja siirtynyt Englantiin ja erityisesti Lontooseen. Notkuillessani tuossa päivänä muutamana Kensingtonissa huomasin puhuneeni päivän aikana enemmän ranskaa kuin englantia, mahdollisesti siksi, että olin viiniostoksilla. Tämä ajatus siitä, että ranskalaiset ovat erityisen nurkkakuntaista väkeä, on hieman aikansa elänyt.

Merci beaucoup puutteellisten tietojeni korjaamisesta! Palataan noihin muihin aiheisiin tuonnempana!

t. Rainer
 
Vs: Asumisvalinnat ja joukkoliikenne pääkaupunkiseudulla

Olisi se senkin voinut lopettaa, koska tunnelissa liikennöi myös sukkulajuna, joka kuljettaa autoja ja rekkoja. Ne käyttävät tunnelia samalla tavalla kuin lauttaakin.
Niin, mutta Dover-Calais välillä oleva tunneli ei paljoa lämmitä jos haluaa kuljettaa rahtia vaikkapa Portsmouthin ja Cherbourgin välillä. Sinällään on kyllä melko outoa, että tunnelin kanssa suoraan kilpailevia laivayhteyksiä on edelleen hengissä suhteellisen paljon. Varsinkin kun esimerkiksi P&O Ferries on äskettäin tilannut Dover-Calais välille kaksi uutta, aiempia aluksia huomattavasti suurempaa laivaa.
 
Vs: Asumisvalinnat ja joukkoliikenne pääkaupunkiseudulla

Niin, mutta Dover-Calais välillä oleva tunneli ei paljoa lämmitä jos haluaa kuljettaa rahtia vaikkapa Portsmouthin ja Cherbourgin välillä. Sinällään on kyllä melko outoa, että tunnelin kanssa suoraan kilpailevia laivayhteyksiä on edelleen hengissä suhteellisen paljon. Varsinkin kun esimerkiksi P&O Ferries on äskettäin tilannut Dover-Calais välille kaksi uutta, aiempia aluksia huomattavasti suurempaa laivaa.


Joo. Kanaalitunneli on huono vertailukohta. Juutinrauman silta on parempi, mutta täytyy muistaa että Juutinrauman silta on sekä autoille että junille. Joskus 1980-luvulla ehdotettiin että se olisi rakennerttu pelkästään junille, muta todettiin että pelkästään rautatiesilta tai -tunneli ei luo vielä sellaista kaksoiskaupunkia kuin sellainen jolla pääsee kaikilla kulkuneuvoilla yli. Suomenlahden alittava tunneli on kiistatta haastellisempi hanke kuin Juutinrauman silta, ja riskit ovat suuremmat.

t. Rainer
 
Aamulehdessä oli tänään juttua, että Kanaalitunneli alkaa vihdoin tuottamaan voittoa ja osakkeenomistajat pääsevät äänestämään mahdollisesta osingonjaosta.
 
Mietityttää lähinnä se, että onko 1 tunti ja 40 minuuttia todellakin niin arvokasta aikaa, ettei yhteys Berliiniin voisi sisältää myös lyhyen lauttamatkan? Pääseehän lautallakin keskustasta keskustaan tai juna-asemalta juna-asemalle, jos kaikki Tallinaan menevät saisi vaikka Länsisatamaan ja ottaisi satamaradan kuilun taas käyttöön.

Eli onko tuo tunneli tänä päivänä muka noin tarpeellinen? Venäläiset päättävät kuitenkin itse, mitä reittiä Berliiniin haluavat.
 
Mietityttää lähinnä se, että onko 1 tunti ja 40 minuuttia todellakin niin arvokasta aikaa, ettei yhteys Berliiniin voisi sisältää myös lyhyen lauttamatkan? Pääseehän lautallakin keskustasta keskustaan tai juna-asemalta juna-asemalle, jos kaikki Tallinaan menevät saisi vaikka Länsisatamaan ja ottaisi satamaradan kuilun taas käyttöön.

Eli onko tuo tunneli tänä päivänä muka noin tarpeellinen? Venäläiset päättävät kuitenkin itse, mitä reittiä Berliiniin haluavat.

Mitenkäs me muualta kuin Helsingistä lähtevät suomalaiset? Junalla Helsinkiin, vaihto lauttaan ja sitten taas vaihto junaan? Ei kiitos. Tunneli on hyvä, kun se mahdollistaa saman junan ajamisen vaikka läpi koko Suomen ja Euroopan. Sitäpaitsi kun lentorata tulee, niin Vantaasta tulee Tallinnankin lentokenttä. Ei tule lautalla, jos ei kaiveta kanavaa lentoasemalle saakka. Kyse ei ole muuten vain ajasta vaan myös vaihdon vaivasta.
 
Mitenkäs me muualta kuin Helsinginstä lähtevät suomalaiset? Junalla Helsinkiin, vaihto lauttaan ja sitten taas vaihto junaan? Ei kiitos. Tunneli on hyvä, kun se mahdollistaa saman junan ajamisen vaikka läpi koko Suomen ja Euroopan. Sitäpaitsi kun lentorata tulee, niin Vantaasta tulee Tallinnankin lentokenttä. Ei tule lautalla, jos ei kaiveta kanavaa lentoasemalle saakka. Kyse ei ole sitäpaitsi vain ajasta vaan myös vaihdon vaivasta.

On tunneli hyvä tietenkin Helsingin ulkopuolelta tuleville. Mutta herää kysymys, että onko matkustajia tarpeeksi Suomesta etelään? Uskon toki siihen, että vaihdoton junayhteys Tampereelta tai Oulusta Tallinnaan selkeästi kasvattaa tuon suunnan matkustamääriä huimasti. Kyse onkin lähinnä siitä, milloin tällainen tunnelli kannattaa. Ehkei vielä 10 vuoden päästä, ei välttämättä vielä edes 20 vuoden päästä. Sauri käsittelee blogivideossaan asiaa isommassa mittakaavassa, eli: Voiko Suomi jättäytyä tässä asiassa Euroopan ulkopuolelle? Kuitenkin tuossakin mittakaavassa keskipisteessä on "vain" Suomi. Kun puhutaan koko EU:n ja Euroopan alueen suurnopeusverkosta, niin kuinka paljon tällainen Tallinna-Helsinki -tunneli siinä painaa?

Samasta syystä kuin Helsinki-Tallinna -tunneli houkuttelisi Pietarista junamatkustajia, en näe mitään estettä sille, etteikö tulevaisuuden Pietari-Berliini -rata voisi houkutella Suomalaisia. Tästä yhteydestä Suomi jäisi vähän syrjään, varsinkin kun suurimmat kaupungit on lännessä. Mutta ei maa silti niin syrjään jäisi, etteikö tuollainen voisi olla vaihtoehtona. Suomessa on paljon kaupunkeja, Oulu, Kuopio, Jyväskylä, Lappeenranta jne., joille Pietarin kautta ei olisi edes mikään iso koukkaus.

Tuo lentokenttä on hyvä peruste. Näyttää maailmalla yleisestikin lennot keskittyvän isoille kentille, ja tulevaisuudessahan ilmiö luultavasti vain kasvaa. Vaan entäs jos Helsingistä siirtyy lentomatkustajat joskus tulevaisuudessa vaikkapa Tukholman tai Pietarin lentokentälle?
 
Jos se rata oikeasti maksaisi sen kolmisen miljardia euroa, niin en kyllä näe tässä mitään kannattavuusongelmaa. Sille nyt vaan pitäisi saada se hinta, eli se selvitys tehtyä.
 
Mietityttää lähinnä se, että onko 1 tunti ja 40 minuuttia todellakin niin arvokasta aikaa, ettei yhteys Berliiniin voisi sisältää myös lyhyen lauttamatkan? Pääseehän lautallakin keskustasta keskustaan tai juna-asemalta juna-asemalle, jos kaikki Tallinaan menevät saisi vaikka Länsisatamaan ja ottaisi satamaradan kuilun taas käyttöön.

Eli onko tuo tunneli tänä päivänä muka noin tarpeellinen? Venäläiset päättävät kuitenkin itse, mitä reittiä Berliiniin haluavat.
Tän päivän Hesarissa oli merikapteenin kirjoittama mielipidekirjoitus. Hän ehdotti, että tunnelin sijaan käynnistettäisiin junalauttayhteys Tallinnan ja Helsingin välille: telien vaihto tapahtuisi Suomenlahdella laivan liikkeellä ollessa, jolloin oletettavasti 1435 mm Rail Balticalle pääsisi kätevästi.

Tuli mieleen, että sehän voisi olla vaikka akanvirtaa kulkeva yöjuna, nimittäin Pohjois-Suomesta* tai Lapista aamupäivällä lähtevä juna, joka saapuu joskus iltakymmenen jälkeen Stadiin ja uni voisi alkaa kätevästi kehtomaisesti kiikkuvan junalautan kyydissä ja jatkua Baltian halki niin, että Tallinnasta pääsisi vielä aamu-unisten eli iltavirkkujen aikoihin kyytiin noin klo 24-01 (vrt. yöpikajunat ja Tampere), jolloin Riika ja Vilna/Kaunas jäisivät toki etelä- ja keskipohjalaistyyliseen paitsioon, mutta ehkä niitä varten voitaisiin ajaa juna, joka olisi ihmisten aikaan Liivinmaalla. Yöjunassa herättäisiin joskus Varsovan tienoilla ja keskipäivä koittaisi about Berliinissä, riippuen junan nopeudesta ja reitistä Puolanmaalla.


---
(* Pohjois-Suomella tarkoitetaan 2010-luvun nykysuomessa entistä Oulun lääniä)
 
Pohjois-/Keski-Suomi

Pohjois-Suomella tarkoitetaan 2010-luvun nykysuomessa entistä Oulun lääniä
Tuo on omasta mielestäni täysin päinhonkia oleva muutos. Pohjois-Pohjanmaalla (ent. Oulun lääni) sijaitsevat suurinpiirtein kaikki Suomen keskipisteet, mitattiinpa niitä mitenkä vain.

Niin sanottu "Keski-Suomi" eli Jyväskylän kaupungin ympäristö on selkeästi etelä-Suomea ja Hämeen takamaita ennen Savoa.
 
Enpä syty heti tunneli-ideaan. Laivat kulkevat ja työllistävät suoraan ja välillisesti siinä laajuudessa että en siitä luopuisi. Laivalla vielä syödään hyvin ja hitaasti ja arvostetaan palvelua. Elävä tanssiorkesteri soittaa ja lapsillekin on omaa ohjelmaa. Laivojen rakentaminen on ainakin vielä sitä suomalaista osaamista jota on suomessa. Ei nyt lähdetä tätä kaikkea romuttamaan jos ei ole ihan pakko. Finnjetin romuttaminen harmittaa ihan tarpeeksi.

Martti
 
Vs: Pohjois-/Keski-Suomi

...kuten väestöjakauman tai talouden painottumisen mukaan?

Nuo on aivan vääriä mittareita. Ehkä sitten myös mustalaisten, venäläisten, savolaisten painottumisen mukaan?

Saamelaisten painottumisen mukaan laitetaan paliskunnat järjestykseen? Suomen saamelaisin kunta on ehkä yllättäen: Helsinki.

Vai osakesalkun painon ja sossumaksujen mukaan...

Siis ei keskipisteitä voi mitata jonkin tuollaisen mukaan. Keskipiste on maantiedettä ja mainitussa linkissä on vallan paljon erilaisia lähestymistapoja asiaan.
 
Takaisin
Ylös