Mitenkäs me muualta kuin Helsinginstä lähtevät suomalaiset? Junalla Helsinkiin, vaihto lauttaan ja sitten taas vaihto junaan? Ei kiitos. Tunneli on hyvä, kun se mahdollistaa saman junan ajamisen vaikka läpi koko Suomen ja Euroopan. Sitäpaitsi kun lentorata tulee, niin Vantaasta tulee Tallinnankin lentokenttä. Ei tule lautalla, jos ei kaiveta kanavaa lentoasemalle saakka. Kyse ei ole sitäpaitsi vain ajasta vaan myös vaihdon vaivasta.
On tunneli hyvä tietenkin Helsingin ulkopuolelta tuleville. Mutta herää kysymys, että onko matkustajia tarpeeksi Suomesta etelään? Uskon toki siihen, että vaihdoton junayhteys Tampereelta tai Oulusta Tallinnaan selkeästi kasvattaa tuon suunnan matkustamääriä huimasti. Kyse onkin lähinnä siitä,
milloin tällainen tunnelli kannattaa. Ehkei vielä 10 vuoden päästä, ei välttämättä vielä edes 20 vuoden päästä. Sauri käsittelee blogivideossaan asiaa isommassa mittakaavassa, eli: Voiko
Suomi jättäytyä tässä asiassa Euroopan ulkopuolelle? Kuitenkin tuossakin mittakaavassa keskipisteessä on "vain" Suomi. Kun puhutaan koko EU:n ja Euroopan alueen suurnopeusverkosta, niin kuinka paljon tällainen Tallinna-Helsinki -tunneli siinä painaa?
Samasta syystä kuin Helsinki-Tallinna -tunneli houkuttelisi Pietarista junamatkustajia, en näe mitään estettä sille, etteikö tulevaisuuden Pietari-Berliini -rata voisi houkutella Suomalaisia. Tästä yhteydestä Suomi jäisi vähän syrjään, varsinkin kun suurimmat kaupungit on lännessä. Mutta ei maa silti niin syrjään jäisi, etteikö tuollainen voisi olla vaihtoehtona. Suomessa on paljon kaupunkeja, Oulu, Kuopio, Jyväskylä, Lappeenranta jne., joille Pietarin kautta ei olisi edes mikään iso koukkaus.
Tuo lentokenttä on hyvä peruste. Näyttää maailmalla yleisestikin lennot keskittyvän isoille kentille, ja tulevaisuudessahan ilmiö luultavasti vain kasvaa. Vaan entäs jos Helsingistä siirtyy lentomatkustajat joskus tulevaisuudessa vaikkapa Tukholman tai Pietarin lentokentälle?