Pendelöintiasiassa on syytä muistaa, ettei nykyinen asetelma, jossa Virosta tullaan Suomeen lähinnä korkeamman palkkatason vuoksi, ole välttämättä kovin pitkään todellisuutta. Varsinkaan, kun katsotaan sellaisella aikavälillä, jota mahdollinen tunnelihanke edellyttää.
Tämä on erittäin tärkeä pointti. Meidän etu on edistää tunnelihanketta juuri nyt, niin kauan kun se kiinnostaa myös Tallinnaa ja virolaisia. Tulevaisuudessa voi olla niin, että Helsinki on periferia ja Tallinna oikea keskus. Voi tuntua nyt täysin utooppiselta, mutta tällaisia asioita pitää katsella 50–100 vuoden skaalalla. Virolainen liberaalimpi yhteiskuntajärjestelmä on todennäköisesti pitkällä aikavälillä suotuisampi taloudelliselle kehitykselle ja yleiselle kasvulle kuin meikäläinen systeemi. Ehkä tunnelia nyt vastustavatkin ne, jotka pelkäävät virolaisen liberalismin kilpailukykyä suomalaiseen protektionismiin nähden.
Ja sitten hieman skaalaa tunnelin mahdollisille matkustajamäärille. Nykytason 6 miljoonaa vuosittaista matkaa on 8200 edestakaista matkustajaa päivässä. Jos nämä pitäisi roudata kahteen suuntaan aamulla 3 tunnin aikana, pitäisi tunnelissa kuljettaa 1400 hlö/tunti/suunta. Sm-junassa on 200 istumapaikkaa, eli tarvitaan 7 runkoa tunnissa täyttä pokaa. Ettei ole liikennetarvetta?
Verrataan nyt sitten vielä johonkin. Marjaradan huippuliikennemäärä on Hiekkaharjun ja Lentokentän välillä 1700 yhteen suuntaan, molemmat suunnat 3000. Muilla osuuksilla matkamäärä on 2000 hlö luokassa. Radan pituus 18 km ja hinta 600 M€, siis 33 M€/km. Suhteutettu hinta 11 k€/hlö/h.
Tallinnan tunneli voisi olla 3 Mrd € ja 90 km, 33 M€/km. Matkustajia 2800 huipputuntina. Suhteutettu hinta 12 k€/hlö/h.
Marjarataa kehutaan erittäin kannattavaksi ratahankkeeksi. En siis ottanut kannattamattomaksi laskettua Espoon metroa verrokiksi, vaan kannattavan. Jos suhteellinen hinta nousee 9 %, niin hanke on automaattisesti niin kannattamaton, että siitä puhuvia pidetään kylähulluina?
Tosiasiassa näillä luvuilla Tallinnan tunneli on huomattavasti kannattavampi kuin Marjarata. Tallinnan tunnelissa on junissa täysi kuorma päästä päähän, Marjalla huippu on vain 1/3 osuudella. Marjalla matkustaminen on tappiollista, sillä lippuna kelpaa paikallisliikenteen kausilippu, jonka tuloilla ei kateta raskaan raideliikenteen kustannuksia. Tallinnan tunnelissa käypä lipun hinta voi hyvin kattaa liikennöinnin ja suuren osan investoinnista. ”Kannattavuushan” ei ole vain kulut, vaan kulujen ja tulojen erotus.
Antero