- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
No kyllä Helsingin keskustasta menevä tunneli on poissuljettu täysin 100 %.
Mihin perustuen, kun kerran päätöstä linjauksesta ei ole eikä edes kunnon selvityksiä ole vielä tehty?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
No kyllä Helsingin keskustasta menevä tunneli on poissuljettu täysin 100 %.
Olen ymmärtänyt, että mahdolliset tunnelin suut voisivat olla vain Vuosaaressa (pelkkä tavaraliikenne) tai Kirkkonummella. Eivätkö matkustajajunat menetä aika tavalla nopeusetua kun ajetaan ensin vanhaa rantarataa Kirkkonummelle (120 km/t-rataa) ja sitten vasta käännytään Porkkalassa meren alitukseen kohti Paldiskia ja sieltä jatketaan sikäläistä vanhaa rataa pitkin kohti lopullista määränpäätä Baltijaamaa. Taitaa ahvenanmaalaisten Eckerön linjakin olla nopeampi?
Siksi että pari kolme kilometriä kaksoisraidetta tunnelissa ei maksa monta sataa milliä. (vrt länsimetro = 14 km, 8 asemaa ja 800 milliä. Karkeasti raidemäärän tuplaaminen maksaisi alle 100 milliä, ja itse lisäksi mainitsit että tarvitaan muutenkin yhteensä 4 laituria. Jos tarkoitus on varmistaa että tunneli se pystyy hoitamaan moitteettomasti sekä lähi- kauko että tavaraliikennettä, niin pikkurahasta on kyse.Jos et kirjoita katastrofeista, millä sitten perustelet satojen miljoonien eurojen tunneleita siihen, että ei jouduttaisi tunnelissa odottamaan muutamia minuutteja silloin tällöin? Samalla perusteellahan koko Helsingin metrokin pitäisi neliraiteistaa. Siellähän sattuu myös tämän tästä tilanteita, jossa joudutaan tunnelissa odottamaan.
No kyllä Helsingin keskustasta menevä tunneli on poissuljettu täysin 100 %.
Jos olet sitä mieltä että ei, niin laita siitä ihmeessä vinkki/linkki meille muillekin. Tietää sitten Suomen valtiokin lukea siitä rakennusvihjeet.
Virossa on ihan sama juttu. Jos sinulla on parempaa tietoa Paldiskin kohdalle ajatellun maahantulon jostain Tallinnaan nähden läheisemmästä nousupaikasta, niin tietoa vaan foorumille. Paldiski vastaa "Itämeren" tuolla puolen samaa kuin Porkkala Suomessa.
Tämä tuli nyt kyllä täysin yllätyksenä ja pyytämättä. Mutta jos näin tosiaan on, niin koko tunnelihankkeelta putoaa pohja pois.
Ratkaisevampaa vielä lienee, että tunnelissa on kaikelle liikenteelle 120 km/h nopeusrajoitus. Näin oli ainakin vielä jokin vuosi sitten. Ainoat tavarajunat sukkulajunien ohella ovat DB Schenker (UK):n ja Europorten junat, joissa kulkee tavaraa Britanniasta lähinnä Italiaan (DB) ja Ranskaan (Europorte) ja takaisin. Vetokalustona tyypin 92 sähköveturit, turvallisuussyistä sandwich-periaatteella, siis yksi molemmissa päissä.Eurotunnelissa sukkulajunat menevät vain 30 minuutin välein ja lisäksi tunneli on vähän lyhyempi. Eurostar-junia ei mene kuin ruuhkassa puolen tunnin välein, joten noihin sukkuloiden välisiin puolituntisiin se rahtijuna sitten mahtunee.
Ratkaisevampaa vielä lienee, että tunnelissa on kaikelle liikenteelle 120 km/h nopeusrajoitus. Näin oli ainakin vielä jokin vuosi sitten. Ainoat tavarajunat sukkulajunien ohella ovat DB Schenker (UK):n junat, joissa kulkee tavaraa Britanniasta lähinnä Italiaan ja takaisin. Vetokalustona tyypin 92 sähköveturit, turvallisuussyistä sandwich-periaatteella, siis yksi molemmissa päissä.
Ratkaisevampaa vielä lienee, että tunnelissa on kaikelle liikenteelle 120 km/h nopeusrajoitus. Näin oli ainakin vielä jokin vuosi sitten.
No kyllä Helsingin keskustasta menevä tunneli on poissuljettu täysin 100 %.
Jos olet sitä mieltä että ei, niin laita siitä ihmeessä vinkki/linkki meille muillekin.
Jos ero on luokkaa 120-160 niin pitäisi olla hallinnassa. Lahden oikoradalla kulkee pönttöjunia 80 km/h nopeudella ja pendolinoja 220 km/h eikä liikenne puuroudu.
Mutta Lahden oikoradalla ei ole 20 minuutin vuoroväliä. Et voi nopeuskaulan tarvetta laskematta vain yksioikoisesti todeta, ettei liikenne puuroudu. Sitä paitsi Lahden oikoradalla on tavarajunille väistöraiteet, ja taajamajunatkin voivat väistää Mäntsälän ja Haarajoen asemilla. Tunneliin sellaisten rakentaminen olisi hyvin kallista.
Tallinnan tunnelissa tuskin tarvitaan paikallisjunille tiheämpää vuoroväliä kuin 30 min
Löysin toisenkin lähteen joka väittää samaa (kuitenkin ainoastaan Eurostar-junia koskien), eli kaikesta päätellen 120 km/h oli väärä tieto, josta pahoitteluni.Kyllä ainakin Wikipedian mukaan se on 160 km/h. Itsekin olen tässä uskomuksessa elänyt.
No ei se ainakaan niillä matkustajamäärillä riitä, joita sinä olet tunnelin kannattavuuteen vaatinut.
Tallinnan tunnelissa tuskin tarvitaan paikallisjunille tiheämpää vuoroväliä kuin 30 min, muutoin kuin työmatkaruuhkan aikaan klo 0700-0900 ja 1500-1800.