Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Tämä on muuten hyvä huomio. Mihinkähän perustuu arvio siitä, että tämä tunneli maksaisi 90 M€/km kun 2-raiteinen ratatunneli muualla pk-seudulla maksaa noin 30 M€/km. Siis vain ratatunneli, asemat on sitten erikseen.Ai niin, vielä lisäys: Jos Rainer pidät 7 miljardia euroa luotettavana kustannusarviona tunnelille, mikä tekee nauhakilometrikustannukseksi n. 90 miljoonaa euroa, miksi nämä tunnelikilometrit Helsingin ja Pasilan välillä olisivat kuitenkin merkittävästi halvempia?
Käytännössä Marjarataa ja Espoon metroa tehdään kahtena 1-raiteisena tunnelina. Tallinnan tunnelin tulee pituutensa vuoksi olla Kanaalitunnelin tapaan 3-reikäinen: 2 ratatunnelia ja evakuointi-/huoltotunneli. Joten kohtuullinen hinta olisi 45 M€/km, jolloin hinta sisältää jo raiteen myös kolmannessa reiässä. Näin arvioiden kokonaishinta olisi 3,5 miljardia, johon suhteessa 2 asemaa ei lukua hirvittävästi muuta.
Antero