Missähän tässä oli perustelu? Jos tosiaan lähiliikenne pannaan osin Pisaraan, osin Tallinnantunneliin ja kaukoliikenne kokonaan Tallinnantunneliin, miksi ratapiha Töölönlahdella pitäisi säilyttää? Maisemointi tarkoittaisi sitä, että nykyinen Rautatieasema olisi Töölönlahdelta katsoen maan alla. Rautatieasemalta katsoen taas Töölönlahden suuntaan näkyisi pimeä tunneliaukko. Kaupunkikuvallisten kysymysten ohella voisi miettiä ihan riihikuivaa rahaakin. Osa tunneli-investoinneista voitaisiin näet kattaa myymällä tontteja Töölönlahdelta ja Pasilasta. Alue on suuri, ja kun alaskin päin voi rakentaa, saatavat rahat voisivat kattaa 5-10 prosenttia koko tunneli-investoinnista, riippuen tietysti siitäkin, kuinka suuri osa alueesta haluttaisiin käyttää julkisiin rakennuksiin, esimerkiksi keskustakirjastoon.
Rautatieasemalle menee jo nykytilassa paljon muutakin lähiliikennettä kuin Pisara. Lisäksi tulee se kaukoliikenne, joka ei mahdu tai jota ei haluta kuljettaa Tallinnantunneliin. Tunnelirakennelmien pitäisi olla nykyistä suunnitelmaa reippaasti (2-3x?) suurempia, jotta nykytilanne säilyy ilman nykyistä ratapihaa. Tulevaisuudessa tarve on vielä suurempi, mitä sitten tehtäisiin? Ajetaan bussilla?
Rahaa saadaan sitäpaitsi takaisin betonikannellakin. Siksihän se ikinä rakennettaisiin!
En pidä jugend-rautatieaseman ulkonäköä ja majestellisuutta tärkeänä ratapihalta katsottuna. Aseman sisällä tilanne on pahimmillaankin yhtä hyvä kuin tunneliasemassa, yleensä parempi aidon auringonvalon ansiosta. Kaiken lisäksi Töölönlahdelle voisi jopa nähdä! Yritäppä katsoa Töölönlahdelle maan alta. Maisemoitu kansi kun ei välttämättä tarkoita välttämättä tasoitettua ympäristöä radan reunoilla. Ulos voi ja kannattaa nähdä, kun ei olla maan alla.