Mutta eikö tavoite ollut saada ensin järkevä henkilöliikenne edes Varsovaan saakka käyntiin nykyisellä radalla? Uusi ja nopea rata on sitten toinen vaihe.
Tallinnan tunnelin ja meidän kannalta tietenkin on merkittävää, millä raideleveydellä Tallinnasta lähdetään kohti Eurooppaa. Mutta muuten on aika selvää, että jos Rail-Balticalle rakennetaan nopean henkilöliikenteen rata, muulle Baltian maiden rautatieliikenteelle on yhdentekevää, mikä uuden radan raideleveys on. Sillä ei nopealla radalla tulisi kuitenkaan olemaan muuta liikennettä, jos radalla halutaan pitää tilaa kohtuullisen tiehyden nopealle henkilöliikenteelle.
Minusta on kuitenkin vaikea uskoa, että Rail-Balticalla tulisi koskaan olemaan niin paljon henkilöliikenteen kysyntää, että erillisen nopean henkilöliikenteen radan rakentaminen Keski-Euroopan tapaan olisi perusteltua. Yksi yöjunapari ei sellaista perustele, vaan junapareja tulisi olla ainakin 10 vuorokaudessa. Siksi arvioin, että Rail-Balticasta tulee kuitenkin sekaliikennerata, jolloin on tarkoituksenmukaista, että sen raideleveys on 1520 mm niiden maiden alueella, jossa kansallinen raideleveys on tämä. Raideleveysrajan ylittävät junat ovat sitten vaihtuvaleveyksisiä.
Jaa-a. Olen yrittänyt lukea balttilaisia uutissaitteja Googlen kääntäjän voimin, ja lopputulos on, etten ole tullut juuri hullua hurskaammaksi. Tiedän, että Rail Baltica -vaihtoehtoja on ainakin kolme, ja kuvat löytyvät Pro Rail Baltica -feissariryhmästä. Lukemieni uutisten perusteella näyttäisi siltä, että Baltian maat ovat aika erimielisiä siitä, mitä pitäisi tehdä vai pitäisikö mitään. Mikäli tiedot pitävät paikkansa, näyttäisi siltä, että Liettua on päättänyt perusparantaa jo nyt 1520 mm:n rataa Puolaan. Tämä ei kuitenkaan liity oikein mitenkään itse Rail Balticaan, josta tehtävä selvitys valmistuu 2011 alussa. Sitten kai tiedämme enemmän?
Nykyisen radan linjaus kulkee Virossa Tarton kautta. Itse pitäisin parempana linjauksena sitä, että rata linjattaisiin uudelleen Pärnun kautta. Reitti on lyhyempi, ja Pärnulla on kuitenkin melkoinen potentiaali lomakohteena. Uusi linjaus herättäisikin kysymyksen siitä, mikä raideleveys sitten olisi. Poliittisista syistä veikkaan, että baltit päätyvät euroleveyteen. Kuten taisin jossain sanoakin, vanhaa 1520 mm:n rataa voisi sitten käyttää tavarakuljetuksiin ja jossain määrin henkilöliikenteeseenkin, ja nopea rata olisi sitten tarkoitettu vain henkilöliikenteelle.
Suurin ongelma Baltian maissa näyttäisi olevan, että niiden välinen yhteistyö takkuaa. Ehkä EU:n pitäisi vain näyttää kaapin paikka.
---------- Viesti lisätty kello 11:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:27 ----------
Google saattoi minut tämän alustavan kannattavuusselvityksen pariin:
http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/evaluation/railbaltica/concl_en.PDF
Vaihtoehdot 1 (120 km/h) ja 2 (160 km/h) lähtevät nykyverkon säilyttämisestä välillä Kaunas-Tallinna, vaihtoehto 3 taas siitä, että rakennetaan euroleveyksinen 200 km/h rata Pärnun kautta. Toisin kuin edellä väitin, tätä rataa käytettäisiin myös tavarakuljetuksiin. Kaikissa vaihtoehdoissa rata Kaunasiin on euroleveyksinen.
Lopputulos on, että kaikki hankkeet ovat kokonaistaloudellisessa mielessä kannattavia mutta että osaa operaattoreista, vaihtoehdosta riippuen, jouduttaisiin tukemaan julkisin varoin. Selvityksessä ei ole otettu huomioon mahdollista Tallinnantunnelia, joka epäilemättä tekisi matkustajamääristä aivan toisennäköisiä.
---------- Viesti lisätty kello 12:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:49 ----------
Moitiskelin näköjään baltteja melko turhaan. 11.5.2010 päivätyssä jutussa todetaan talousministeri Pärtsin sanoneen, että virolaiset ovat jo allokoineet Rail Balticalle noin 80 miljoonaa euroa ja että olennaista on saada 'kohtuullisen nopea' ratayhteys Tallinnasta Varsovaan. Kuten edellä mainitsin, selvitys valmistuu 2011 alussa, ja tarkoituksena näyttäisi olevan, että selvityksessä annetaan vain yksi ehdotus linjaukseksi. Ymmärtäisin asian niin, että ainakin Viro ajaa tätä ehdotettua 200 km/h 1435 mm:n rataa, joka linjattaisiin Pärnun kautta. Kuulostaa minusta hyvältä.
http://www.bbn.ee/article/2010/05/1...n_Warsaw_train_in_nearest_future_is_realistic