Samppa
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 23 Joulukuu 2007
- Viestit
- 627
Ja syy tunnelillehan on tasan se sama kuin Länsimetrolle ja Kehäradalle.
Töitä tunnelirakentajille.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ja syy tunnelillehan on tasan se sama kuin Länsimetrolle ja Kehäradalle.
Töitä tunnelirakentajille.
Eurooppa on yhdistetty ratalinkillä jo Ranskan ja Englannin välillä sekä Tanskan ja Ruotsin välillä. Suomeen tarvittaisiin sekä Helsinki-Turku-Tukholma että Helsinki-Tallinna ratayhteys. Tallinnan kautta suurnopeusrataa pitkin Berliiniin ja Tukholman kautta suurnopeusrataa Pariisiin.
Joo. Esimerkiksi minkäänlaista kunnollista suunnitelma vaikutusarvioineen ei ole tehty, ei tuo voi olla kustannuskysymys. Muutenkaan valtiovalta ei tunnu kiinostuvan aiheesta lainkaan, mikä on outoa.Nyt kun Kööpenhamina ja Malmö suunnittelevat jo toisen ratayhteyden rakentamista kahden kaupungin välille, pitäisi Suomessakin ottaa suunnitelmat pöydälle ja käydä työhön.
Eikös sitä vois suurnopeusjunailla Pariisiin ihan Tallinnankin kautta? Tai, no tuleehan siihen 1-2 tuntia lisää matka-aikaa, joten kyllä ne kiskot varmaan kannattaa vetää myös saaristoon.
Asuntojen hinnat ja vuokrat ovat Tallinnassa edullisempia. Sekä myöskin Tallinnasta saataisiin "halpatyövoimaa" Helsinkiin.
Tohon jos lisäisi Tukholman tunnelin, niin Helsinki olisi Pariisin, Berliinin ja Pietarin radan risteys. Tuon kannattavuuden laskemiseen ei oikein liikennöitsijän ylijäämä riitä.
Jep. Ja kuljetukset. Lentorahti ei ole useilla tuoteryhmille oikein vaihtoehto (paino, tila, kustannukset) ja laivat taas on hitaita, samoin niillä kulkevat rekat. Nopea ratayhteys mahdollistaisi ihan uudentyyppistä kauppaa eli liiketoimintaa. En osaa sanoa mitä tuo voisi olla kun tuollaista mahdolllisuutta ei ole, mutta jos nyt pitää joku esimerkki keksiä niin Suomessa on esimerkiksi laadukasta erikoispaino-osaamista ja kapasiteettia, laiva/rekka yhdistelmällä on vaan nopeasti vanhevalle tuottelle kuten aikakauslehti turhan hidas ja lentorahti taas kallista per kilo. Tuontipuolella tulee mieleen suht nopeasti pilaantuvat elintarvikkeet.Puhumattakaan skenaariosta, jossa lentäminen ei enää olisikaan taloudellisesti realistista. Tuollainen geograafis-geopoliittinen asema olisi Suomen lievästi syrjäinen sijainti huomioiden todellinen jackpot. Täytyy tietysti muistaa, että risteysasemastatus edellyttää että paikan läpi ajetaan. Siksi on järkevää myös Helsingin näkökulmasta ajatella tätä nimenomaan ...Tampere-Helsinki-Tallinna-Riika... -korridorina eikä pelkästään yhteytenä Helsingistä Manner-Eurooppaan. Onneksi raideleveyskään ei ilmeisesti jatkossa ole ongelma, jos espanjalaiset saavat Unichanger-raideleveydenvaihtoteknologiansa toimimaan kuten luvataan.
Minusta tähän pitäisi alkaa ylipäänsä suhtautua vakavasti. Esimerkiksi ainoa kustannusarvio Tallinnan tunnelista lienee edelleenkin se parin kalliorakentajan valistunut arvaus. En tarkoita että huomenna pitäisi ruveta poraamaan, ja voi olla ettei se ole järkevää, mutta kyllä näiden hankkeiden kunnollisiin selvittämiseen pitäisi panostaa nyt ensimmäiseksi.Muuten: itse alan kallistua siihen suuntaan, että tunnelia täytyy alkaa puuhaamaan jo etupainotteisesti suhteessa Tallinna-Varsova-Berliini -suurnopeusrataan. Tunneli on iso ja aikaa vievä hanke eikä ole järkevää odottaa siihen asti kunnes koko rata on valmiina. Varsinkin kun koko radan järkevyys riippuu kohtuullisen paljon siitä tunnelista. Tunneli voi itse asiassa vetää koko muun projektin perässään toteutukseen. Ilman tunnelia kyseessä on pussinperätyylinen palvelu pieniin Baltian maihin (olkoonkin että jatkoyhteys lautalla voitaisiin tarjota). Ei pidä unohtaa sitäkään että huomattava osa tunnelin hyödyistä muodostuu jo suhteellisen lyhyen korridorin matkalla, jopa Helsinki-Tallinna -välillä (mikä ei tietenkään ole syy unohtaa hankkeen laajempia eurooppalaisia ulottuvuuksia). Ja viime kädessä tällä on myös merkitystä Suomen huoltovarmuudelle kriisitilanteissa.
Minusta tähän pitäisi alkaa ylipäänsä suhtautua vakavasti. Esimerkiksi ainoa kustannusarvio Tallinnan tunnelista lienee edelleenkin se parin kalliorakentajan valistunut arvaus. En tarkoita että huomenna pitäisi ruveta poraamaan, ja voi olla ettei se ole järkevää, mutta kyllä näiden hankkeiden kunnollisiin selvittämiseen pitäisi panostaa nyt ensimmäiseksi.